Gå til innhold

Ski-VM 2015, Falun

Latias

Anbefalte innlegg

Særbehandling i forhold til at utøverne er svært forsiktige med å si noe som helst negativt om skiene, dette har jo vært omtalt tidligere. Det er litt synd, jeg har i alle fall lyst til å vite mer om hvordan skiene faktisk er, det er jo tross alt en viktig del av totalen. De blir stort sett overøst med ros fra utøverne, jeg vil gjerne ha det litt mer nyansert.

At de ikke forventa det er uansett en dårlig unnskyldning, de burde vært forberedt på det.

At de bare får oppmerksomhet når det går dårlig og blir stilt i gapestokk stemmer rett og slett ikke. Etter nesten 10 år er det kanskje på tide med et skifte?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg følger ikke særlig med så aner ikke om dette skjer med andre nasjoner - tar det egentlig som en selfølge. Men er det vanlig at man bommer så kraftig? Finnes det eksempler på andre nasjoner som bommer på smøringen? Da mener jeg ikke bommer som i det var litt vrient å gå i dag, men såpass hårreisende og alvorlige bommer som norge presterer. Greit man kan bomme og gjøre feil, det virker bare som om at norge bommer så ekstremt kraftig når de først gjør feil. Eller så er det bare media som hauser ting opp og gjør saken ellevill for oss som ikke følger så fryktelig godt med.

Nå som jeg har blitt såpass obs på smøringen etter to norske fiaskoer, så er ikke sporten særlig sjarmerende, tenk å være så avhengig av andre. Det går forøvrig begge veier.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Bommer som i dag vil jeg si er sjeldne. Derfor syns jeg det er naturlig å reagerer litt når de klarer det igjen, kan virke som at det er noen fører som de har svært dårlig kontroll på. Det blir spekulasjoner selvsagt.

Med de ressursene som Norge har på smører-siden, de fleste andre land lever i en helt annen verden, da syns det er litt rart at det ser ut som at det ikke utgjør noe særlig i praksis. På 1990-tallet, spesielt tidlig på 1990-tallet var Norge helt i front og hadde noen hemmeligheter ala denne egenkomponerte smørningen til Ulekleiv under OL i Sotsji for Domratsjeva.

http://www.gd.no/nyheter/article3389081.ece

http://hallingdolen.no/article/20140217/ARTIKKLER/140219845/1005

Spennende lesning.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg følger ikke særlig med så aner ikke om dette skjer med andre nasjoner - tar det egentlig som en selfølge. Men er det vanlig at man bommer så kraftig? Finnes det eksempler på andre nasjoner som bommer på smøringen? Da mener jeg ikke bommer som i det var litt vrient å gå i dag, men såpass hårreisende og alvorlige bommer som norge presterer. Greit man kan bomme og gjøre feil, det virker bare som om at norge bommer så ekstremt kraftig når de først gjør feil. Eller så er det bare media som hauser ting opp og gjør saken ellevill for oss som ikke følger så fryktelig godt med.

Nå som jeg har blitt såpass obs på smøringen etter to norske fiaskoer, så er ikke sporten særlig sjarmerende, tenk å være så avhengig av andre. Det går forøvrig begge veier.

Russerne og tyskerne hadde rævva ski de og i dag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Særbehandling i forhold til at utøverne er svært forsiktige med å si noe som helst negativt om skiene, dette har jo vært omtalt tidligere. Det er litt synd, jeg har i alle fall lyst til å vite mer om hvordan skiene faktisk er, det er jo tross alt en viktig del av totalen. De blir stort sett overøst med ros fra utøverne, jeg vil gjerne ha det litt mer nyansert.

At de ikke forventa det er uansett en dårlig unnskyldning, de burde vært forberedt på det.

At de bare får oppmerksomhet når det går dårlig og blir stilt i gapestokk stemmer rett og slett ikke. Etter nesten 10 år er det kanskje på tide med et skifte?

Dette har jo ingenting med særbehandling å gjøre, men at det er en ryddig prosess i team at man tar opp ting seg i mellom og ikke i media. Dette gjelder også om utøvere er misfornøyd med trenere eller om trenere er misfornøyde med utøvere.

Hvorfor i alle dager er det på tide med et skifte? Det går jo steinbra med norsk langrenn nå. Helt idiotisk å gjøre store strategiske endringer utifra uflaks i ett renn. Grunnen til at du tror det ikke går dårlig med andre nasjoner er at du ikke hører om det.

Å smøre ski er en avansert prosess, og at du tror smørerene kan vite akkurat hva som er feil bare ved å knipse på fingrene, uten å hverken teste skiene og snakke med utøverene. Og som de sa selv: det begynte å snø før de trodde. De hadde preppet skiene for en løype uten snø, men slik ble det ikke.

Anbefaler å lese denne

http://www.adressa.no/100Sport/meninger/article494885.snd

Man må ta valg, noen ganger tar man feil, og andre nasjoner har flaks og tar rett.

Når noe av konkurransen går på å smøre skikkelig kan man ikke forvente at de går ut detaljert med hva som er feil.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Det er noe annet om man er misfornøyd med treneren sin, det skal man selvsagt ikke ta i media. Smørning er en del av totalen som avgjør plasseringen, da syns jeg at vi som seere bør få et innblikk i hva som skjer på det området også, det er jo nesten ikke en ting man ikke vet om den fysiske formen til en løper. Her spørres og graves det opp og i mente. Det må være lov å si at skiene var dårlige.

Det går bra, det er det ingen tvil om. Det er også ingen tvil om at flere nasjoner sliter med å få frem nye løpere. Spesielt gjelder dette Tyskland, det er synd, de rapporteres at langrenn nærmest er borte fra tv-skjermene. Jeg har øyne som alle andre og det er ikke så vanskelig å se forskjell på ski mellom nasjoner, spesielt i nedoverbakken etter "mørdarbakken". Det var bra under lagsprinten, da var også forholdene meget greie.

De bør ha en viss peiling på hva som har gått galt, hvis ikke så vet de jo ikke hva de holder på med. Det blir litt dumt å stå der og si "vet ikke". Dette handler jo om erfaring og kunnskap.

Nå var det jo slik at Jacobsen som gikk ut ganske tidlig også hadde fryktelige ski, da burde det være mulig å sende Johaug og Bjørgen ut på bedre ski. Men når de skiene ikke har blitt smurt så blir det et problem. Det kan jo virke som at de har gått all-in på at det ikke skulle begynne å snø, hvis det er tilfelle så er det helt utrolig. Det burde egentlig ikke være mulig å smøre borte hele laget slik som i dag. Kalla kunne velge mellom ulike ski helt opp mot start etter hva jeg har lest.

Sitat: "Eller som en av de norske smøreekspertene uttalte til Dagbladet før VM-starten:

- I Falun blir det ingen ny smørefiasko. Da må det i tilfelle snø oppover."

Endret av ^fmj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det er noe annet om man er misfornøyd med treneren sin, det skal man selvsagt ikke ta i media. Smørning er en del av totalen som avgjør plasseringen, da syns jeg at vi som seere bør få et innblikk i hva som skjer på det området også, det er jo nesten ikke en ting man ikke vet om den fysiske formen til en løper. Her spørres og graves det opp og i mente. Det må være lov å si at skiene var dårlige. "

Man får jo ofte høre når skiene er dårlige, men ikke 5 minutt etter at løperen har kommet i mål, ofte vil de gi beskjeden til smørerene først for å respektere de. De skal ikke få skylda, og få tilbakemelding i media først. Dette er noe løperene velger å gjøre selv, så jeg skjønner ikke hvorfor du syter om det.

"De bør ha en viss peiling på hva som har gått galt, hvis ikke så vet de jo ikke hva de holder på med. Det blir litt dumt å stå der og si "vet ikke". Dette handler jo om erfaring og kunnskap. "

Tror du virkelig at de mangler erfaring og kunnskap? Tror du at det er umulig å ikke vite nøyaktig hva som er feil? Eventuelt å si at man ikke vet fordi man ikke ønsker å gi en full forklaring på A) hva man gjør når man prepper ski og B) hva som må gjøres annerledes?

"Nå var det jo slik at Jacobsen som gikk ut ganske tidlig også hadde fryktelige ski, da burde det være mulig å sende Johaug og Bjørgen ut på bedre ski. Men når de skiene ikke har blitt smurt så blir det et problem. Det kan jo virke som at de har gått all-in på at det ikke skulle begynne å snø, hvis det er tilfelle så er det helt utrolig. Det burde egentlig ikke være mulig å smøre borte hele laget slik som i dag. Kalla kunne velge mellom ulike ski helt opp mot start etter hva jeg har lest."

Du svarer jo på dette selv? De norske løperene kunne også velge mellom ulike ski helt opp mot start, men valgte feil. Sånn skjer.

Av en eller annen grunn fant de den rette strukturen i skiene som fungerte både på snøen som kom ned og den våte snøen som allerede lå der, sier Grover som fikk alle fire jentene inne blant de femten beste.

http://www.vg.no/sport/ski-vm-2015/her-knekte-lille-usa-problemet-norge-ikke-maktet/a/23402630/

Noen ganger har man flaks, noen ganger har man uflaks. Jevnt over er det norske teamet veldig bra, men så har man uflaks og gjør feil. Skiprepping og smøring er ikke noen eksakt vitenskap da det er så utrolig mange variable, så man vet ikke alltid hva som fungerer eller hvorfor noe ikke fungerer. Alt man kan gjøre er å teste og så velge det beste alternativet man har, noen ganger slår det feil.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

En taktisk mulighet under såpass ustabile værforhold, kunne jo vært at ikke alle jentene ender opp med å gå på ski som er smørt på samme måte. På herrelaget har vi sett dette litt oftere, der f.eks. Northug noen ganger har endt opp med å gjøre litt andre skivalg enn alle de andre på laget, (med full klaff som resultat noen ganger, og total bom andre ganger).

http://www.vg.no/sport/langrenn/ski-vm-2015/norge-burde-gamblet-med-ulike-ski/a/23402658/

OSLO/FALUN (VG) Johan Kaggestad (71) mener de norske langrennsjentene burde gamblet og gått på ulike ski på dagens 10-kilometer.

Etterpåkloke eldre menn har alltid rett.

Lenke til kommentar

Hahaha. Norge har hatt enorme ski hele VM til nå. Så kommer én smørebom og vi har visstnok de dårligste smørerne i verden.

Vi har de beste smørerne i verden og bruker mest penger på det, men vi klarer ikke å preparere to par i tilfelle det kommer snø? Amatørmessig, og fullstendig uakseptabelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man får jo ofte høre når skiene er dårlige, men ikke 5 minutt etter at løperen har kommet i mål, ofte vil de gi beskjeden til smørerene først for å respektere de. De skal ikke få skylda, og få tilbakemelding i media først. Dette er noe løperene velger å gjøre selv, så jeg skjønner ikke hvorfor du syter om det.

Tror du virkelig at de mangler erfaring og kunnskap? Tror du at det er umulig å ikke vite nøyaktig hva som er feil? Eventuelt å si at man ikke vet fordi man ikke ønsker å gi en full forklaring på A) hva man gjør når man prepper ski og B) hva som må gjøres annerledes?

Du svarer jo på dette selv? De norske løperene kunne også velge mellom ulike ski helt opp mot start, men valgte feil. Sånn skjer.

Av en eller annen grunn fant de den rette strukturen i skiene som fungerte både på snøen som kom ned og den våte snøen som allerede lå der, sier Grover som fikk alle fire jentene inne blant de femten beste.

http://www.vg.no/sport/ski-vm-2015/her-knekte-lille-usa-problemet-norge-ikke-maktet/a/23402630/

Noen ganger har man flaks, noen ganger har man uflaks. Jevnt over er det norske teamet veldig bra, men så har man uflaks og gjør feil. Skiprepping og smøring er ikke noen eksakt vitenskap da det er så utrolig mange variable, så man vet ikke alltid hva som fungerer eller hvorfor noe ikke fungerer. Alt man kan gjøre er å teste og så velge det beste alternativet man har, noen ganger slår det feil.

Jeg syter ikke, de må gjerne gi beskjed til smørerne først, det jeg ønsker er ordentlige svar på spørsmål som er relatert til smørning. Det blir fort mye skryt og det er sikkert fortjent æres den som æres bør, jeg syns da at det bør gå begge veier. Det er en del av gamet og ikke minst så er media en del av det hele.

Jeg sa en viss peiling på hva som har feilet.

Nå har det jo kommet frem at de ikke var forberedt på snø, det er meget pussig.

http://www.nrk.no/sport/meteorologisk-institutt_-_-vi-kunne-regnet-ut-nar-nedboren-kom-1.12227484

Svenskene har egen meteorolog og hvorfor har de ikke kontakt med meteorologisk institutt?

http://www.nrk.no/sport/norge-hadde-ikke-et-alternativ-for-snovaer-1.12227527

"– Det stemmer. Man har ikke noe annet valg. Vi kan ikke teste i framtid og gå tilbake til nåtid, sier Nystad til NRK."

"Morten Aa Djupvik ser det altså annerledes.

– Ja, det var umulig å få testet på nytt. Men da må du ta en beslutning basert på tidligere erfaring, sier Djupvik.

Han får støtte av Carl Henning Gran, som også er tidligere landslagstrener.

– Det er lov å ha en plan B som innbefatter en viss intuisjon. Det er mange smørere med masse erfaring i den norske smøretraileren. De har også håndtert overgangen til snøvær tidligere. Hva som egentlig skjedde, får vi nok aldri svar på, konstaterer Gran."

http://www.vg.no/sport/langrenn/ski-vm-2015/kalla-tok-skiavgjoerelse-bare-minutter-foer-start-traff-perfekt/a/23402500/

"Mens Charlotte Kalla kunne gi sin smøresjef Urban Nilsson en stor gullklem.

– Alle vi gleder oss med henne, sier Nilsson - som passer på å gi Kalla all æren for Sveriges etterlengtede VM-gull.

– Hun har vist at hun har formen, at dette gullet skulle hun ha og at hun er verdt det. Vi fikk rapporter fra meterologene at når starten går, vil det snø. Kravene på oss er at vi skal ha konkurransedyktig utstyr, og det har vi, sier Nilsson til SVT."

Sitat fra tidligere link om glieventyret slutten av 80- tidlig 90-tall:

"Seim gjer også noko anna: Han stolar ikkje på dei lokale vêrmeldingane når dei er på renn i utlandet. Han ringer Meteorologisk institutt på Blindern. Dei treffer ofte betre enn dei lokale vêrmeldarane hadde han funne ut."

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Nå var det jo slik at Jacobsen som gikk ut ganske tidlig også hadde fryktelige ski, da burde det være mulig å sende Johaug og Bjørgen ut på bedre ski.

Men nå lå jo Astrid ganske godt an på 1.5km. Det var først da Kalla kom dit at forskjellen ble åpenbar, men da var vel Johaug og Bjørgen allerede på vei ut fra start. Mye tyder også på at skiene ble verre etter hvert, noe som gjorde det vanskeligere - for ikke å si umulig - å oppdage etter noen få hundre meter.

For de glade amatører som henger i denne tråden er det tydeligvis alltid mulig å unngå å gjøre feil.

Det er vel en sterk antydning om at de aldri har gjort særlig mye...

Lenke til kommentar

Når den tidligegare landslagstreneren stiller spørsmål med måten det vart gjort på, så er det vel ikkje så unaturlig at også andre gjere det?

Det er så klart veldig veldig lett å sitte her og vere ettepåklok, men når det dukker opp mange opplagte spørsmål som ein ikkje får svar på så blir det frustrasjon av det.

Lenke til kommentar

Det er så klart veldig veldig lett å sitte her og vere ettepåklok, men når det dukker opp mange opplagte spørsmål som ein ikkje får svar på så blir det frustrasjon av det.

"En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare."

Ingen i denne tråden sitter med særlig mye faktainformasjon, og det lille vi har er i stor grad "filtrert" gjennom en journalisthjerne. Da kan ting som blir sagt av en utøver eller leder bli såpass omformulert at det framstår som noe annet enn det som faktisk ble sagt. Og så begynner folk å sammenligne ting som står i ulike nettaviser, og når man finner forskjeller så blir det en ny sak i saken og så fortsetter man å generere ...støy.

Alt vi er enige om (?) er vel at jentene burde hatt mye bedre ski, men akkurat det er jo null verdt i seg selv.

Jeg tror ikke at noen av oss har noe i et smøreteam å gjøre heller, og det er jo ikke bruk & kast "hyllevare" vi snakker om heller.

Det sies at dette ikke burde skje når det brukes så mye ressurser på det, men på den annen side, Norge er tross alt ganske dominerende innenfor langrenn og det hadde vi ikke vært uten verdens beste smøreteam.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...