limitator_X Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hei folkens! 2-3 år tilbake fikk en kompis av meg i seg alt for mye alcohol og evt. rus (så han aldri ta noe rus, men man vet aldri), og dermed fant han ut at det må jo være morsomt å slå begge henda mot ørene mine,...... boom der fikk jeg jo hull på trommehinna + tullete hørsel. Da det skjedde den gang, lot jeg ørene min heale seg selv, og jeg anmeldte han aldri, han unskyldte seg og sa han skulle betale hvis det trengtes i den tiden. Nå, 2015, sliter jeg med øresus! Og han har havnet tilbake i ruslivet sitt (han var eller prøvte å holde seg rusfri den perioden han slo meg). Var innom ØNH spes. og han sa dette må du leve med... og snakte om at jeg kan anmelde slike saker da jeg nevnte det, men han sa også at ørene mine såg veldig bra ut + jeg hørte ganske godt (jeg er 25år). Uansett, jeg har øresus, og skal leve med dette konstant.. Det har endret livet mitt, og jeg må bruke mye energi på dette unødvendig, og det har allerede ødelagt livskvaliteten min, og jeg ønsker noen skal svi for dette, da jeg alltid var glad og forsiktig med ørene mine! Så, jeg ønsker jo gjerne å anmelde han og se hva som skjer, MEN: - Hvis jeg anmelder han, og saken blir henlagt eller at jeg ikke vinner rettsak, må jeg betale noe? - Jeg har ingen flere beviser enn muntlig... (tok ikke vare på meldingene eller talene vi hadde), men det ble utvekslet sms, noe som kanskje enda er lagret? :S Hva tenker dere? Er dette for lenge siden og for usikkert, eller er det verdt det? Kan jeg tape noen store summer her om jeg ikke kommer videre? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hva med å prøve og få han til å tilstå igjen før du går til politiet? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Blir saken henlagt koster det deg ingenting. Jeg tror likevel du bør satse på en sivil sak da politiet har en lei tendens til å henlegge saker når de ikke gidder å jobbe. (Overdrevet, men poenget er det samme ...) Det er heller ingenting i veien for å finne en minnelig løsning utenfor rettsvesenet. Har du beviser i gamle meldinger så burde det bli enkelt å vinne en sak. Spørsmålet er omfanget av erstatningen. Jeg tror du burde begynne i konfliktrådet. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Det du beskriver høres for meg ut som legemsbeskadigelse, og da kreves ikke privat påtalebegjæring. Om han kun kan straffes for legemsfornærmelse kreves privat påtalebegjæring, og den er det for sent å levere nå, jf. strl. § 80. 6 måneder fra du "hadde kunnskap om den straffbare handling og om hvem som har foretatt den". Dessuten er straffansvar for legemsfornærmelse foreldet, da strafferammen bare er 1 år. Straffansvar for legemsbeskadigelse foreldes etter fem år. Med andre ord kan han fortsatt straffes, slik jeg ser det. Du kan dermed fint anmelde. Men ikke forvent at politiet gjør noe med saken. En anmeldelse koster ikke fornærmede noe. Når det gjelder det sivilrettslige så har du åpenbart krav på erstatning. Men erstatningskravet foreldes etter tre år, så du begynner å få det travelt. For å avbryte foreldelsen må du få ham til å erkjenne at han skylder deg penger, eventuelt må du ta rettslige skritt (forliksklage). Det kan koste deg en del om du ikke har bevis. 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Jeg tror det mest praktiske er å anmelde, og så søke om voldsoffererstatning. http://www.voldsoffererstatning.no/voldsoffererstatning.292687.no.html 2 Lenke til kommentar
limitator_X Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Takker for svar, herr brun sitt inlegg var mest informativt, men ståle sin link virket også lovende, det eneste er at jeg ikke kan dokumentere noen kostnader hvis jeg skal søke erstatningskrav... Altså, kronisk øresus har ikke kostet meg penger, men det koster meg livskvalitet... Så burde jeg bare gå å anmelde, eller snakke med de på lensmannskontoret? Tenkte gjerne å ta turen nedom der idag, å høre med de. Til info, så har jeg også vært utsatt for høy musikk, boring på jobb uten hørselvern og pistolskudd uten god nok hørselvern, dermed (hvis det blir rettsak), så kan de spørre meg om disse tinga, og da taper jeg jo lett... MEN, jeg la aldri merke til noe øresus før ETTER han slo meg.. så... :S Iflølge legen, så var dette et veldig vanskelig emne å finne utav, spesielt hvordan jeg har fått det.. ørene mine og hørselen min var jo veldig bra.. Får se om jeg bare spør politiet hva de mener osv.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Voldsoffererstatningsordningen støtter også mèn og oppreisning for ikke-økonomisk skade, men det forutsetter jo at det er voldsepisoden som er årsaken til øresusen. 1 Lenke til kommentar
limitator_X Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Voldsoffererstatningsordningen støtter også mèn og oppreisning for ikke-økonomisk skade, men det forutsetter jo at det er voldsepisoden som er årsaken til øresusen. Apropo årsak, det er jo det legene sier er vanskelig å si, eller bekrefte. Så selv om slagene kanskje var årsaken, så har jeg ingen beviser. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Årsakssammenheng kan være vanskelig å vurdere i slike saker, men det er ikke nødvendig med 100% sikkerhet eller at handlingen var eneste årsaksfaktor. http://www.personskadeportalen.no/arsakssammenheng/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå