si Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hei! Eg redigerer ein del bilete i photoshop, men har problem med å få dei over i jpeg i ein storleik som eignar seg til print. Fekk beskjed her om dagen om å levere eit bilete frå ein event i storleiken 300dpi kombinert med måla 5x7 cm. Ser at alle bileta eg har redigert frå den eventen ligg under dette. Kvifor blir dei slik? Er det noko eg gjer feil i sjølve redigeringa? Synest ikkje eg har gått for hardt til verks, men litt kurver og fargejustering blir det, av og til litt retusjering. Ikkje oppskarping vanlegvis, av og til med high pass. Forstår det slik at dpi ikkje har noko å seie i seg sjølv, kun sett i forhold til cm/inches. Korleis er samanhengen her? Kva skal forholdet vere for at det er ok kvalitet til skjerm, til print i magasin, til større print? Kan eg endre på cm utan å redusere kvaliteten, når dei ber om å få det i 5x7 cm? Eg veit at kvaliteten blir redusert ved konvertering til jpeg, men det burde vel vere mogleg å få det til i nokolunde printbar storleik? Veit ikkje korleis kvaliteten er etter redigering, før konvertering, sidan eg ikkje finn noko info om dpi i psd-filene. Bør eg ikkje levere dei i jpeg i det heile? Kva format bør eg då gå for, for at dei skal la seg opne og bruke greit og behalde kvaliteten? Korleis veit eg om psd-bildet har ok print-kvalitet? Kva verdiar skal eg sjå på? Beklager om desse spørsmåla ikkje gjev meining, tar imot all opplysing med takk Helsing digitalt utfordra fotograf - sis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Oppdragsgiver mener her "ppi" og ikke "dpi". "ppi" er "pixels per inch", og er hvor mange piksler det er per tomme. Det er vanlig for mange å si feil her - de sier ofte dpi når de egentlig mener ppi. Og ja - det er helt korrekt at ppi ikke betyr noe som helst isolert, og kun betyr noe i sammenheng med piksler og tommer. Digitale bilder har oppløsning i piksler, ikke cm og tommer. Så - bra! Du har skjønt det helt korrekt! Hvis de ønsker bilder i "5x7cm i 300ppi", så vil de ha bilder som er 5 cm / 2.54 cm/tomme * 300 piksler / tomme x 7 cm / 2.54 cm/tomme * 300 piksler / tomme = 591 * 827 piksler. Og - jeg tror at du når du sjekker etter en gang til vil oppdage at du nok har bilder med høyere oppløsning enn dette. Det de vil er altså at du skal skalere bildet til en gitt størrelse i piksler. I stedet for å gi deg størrelsen i piksler gir de deg tallene for lengdeenhet og tall for antall piksler per lengdeenhet - og så kan du (eller programvaren din) gange sammen og få riktig oppløsning i piksler. Det enkleste her er å skalere bildet ved å bruke skaleringsfunksjonen i Photoshop - sett height og width til 5cm og 7cm og "pixels per inch" til 300, og Photoshop regner ut korrekte mål for deg. Og - hvis bildene dine ikke tilfeldigvis har aspekt 5:7 må du også kutte og/eller strekke, så bildene får proporsjoner 5:7. Endret 16. februar 2015 av Trondster Lenke til kommentar
si Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Digitale biler har oppløsning i piksler, ikke cm og tommer. Oppdragsgiver mener her "ppi" og ikke "dpi". "ppi" er "pixels per inch", og er hvor mange piksler det er per tomme. Det er vanlig for mange å si feil her - de sier ofte dpi når de egentlig mener ppi. Og ja - det er helt korrekt at ppi ikke betyr noe som helst isolert, og kun betyr noe i sammenheng med piksler og tommer. Hvis de ønsker bilder i "5x7cm i 300ppi", så vil de ha bilder som er 5 cm / 2.54 cm/tomme * 300 piksler / tomme x 7 cm / 2.54 cm/tomme * 300 piksler / tomme = 591 * 827 piksler. Det enkleste her er å skalere bildet ved å bruke skaleringsfunksjonen i Photoshop - sett height og width til 5cm og 7cm og "pixels per inch" til 300, og Photoshop regner ut korrekte mål for deg. Tusen takk! Det høyrest nesten litt for enkelt ut til å vere sant... Skal prøve det! Men viss det er under 300 ppi / 5x7 cm, kan eg berre endre på dette? Vil biletkvaliteten bli betre av det? Eg har altså ikkje herpa biletet hinsides all printbarhet når eg redigerte eller konverterte til jpeg, det er berre å endre på desse tala så blir det bra? -sis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Vil sterkt anbefale å kun lagre en kopi av bildene i den ferdige oppløsningen - når du skalerer bildet ned til små 591x827 piksler mister du masse data - ikke overskriv originalbildet ditt, som nok har mye større oppløsning. Hvis de vil ha bildet i en bestemt oppløsning, så er det bare å bruke skaleringsfunksjonaliteten i PhotoShop - er bildet ditt for lite skaleres det opp (og beholder all bildeinformasjonen, men blir litt mer utydelig per piksel), og er bildet ditt for stort (som her), så skaleres det ned (og man kaster bort litt bildeinformasjon, men sånn er skalering). Edit: redigerte litt i posten over - les den igjen for mer informasjon. Endret 16. februar 2015 av Trondster Lenke til kommentar
si Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Vil sterkt anbefale å kun lagre en kopi av bildene i den ferdige oppløsningen - når du skalerer bildet ned til små 591x827 piksler mister du masse data - ikke overskriv originalbildet ditt, som nok har mye større oppløsning. Hvis de vil ha bildet i en bestemt oppløsning, så er det bare å bruke skaleringsfunksjonaliteten i PhotoShop - er bildet ditt for lite skaleres det opp (og beholder all bildeinformasjonen, men blir litt mer utydelig per piksel), og er bildet ditt for stort (som her), så skaleres det ned (og man kaster bort litt bildeinformasjon, men sånn er skalering). Edit: redigerte litt i posten over - les den igjen for mer informasjon. Takk igjen! Ja eg sparar alltid originalbiletet. Men eg forstod at det her var for lite, altså for få ppi eller dpi per cm eller kva dei no bad om. Trudde då det var for dårlig kvalitet til å skalere opp? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hvilken oppløsning har originalbildet ditt? Hvis det har høyere oppløsning enn 591x827 piksler (og det er jeg rimelig sikker på at det har - 591x827 er under en halv megapiksel), så skal du skalere ned. Pass på at bildet får riktige proporsjoner. Lenke til kommentar
si Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Ja, det er stort når det kjem frå kamera i jpeg, men etter at eg redigerte det i PS og så konverterte til jpg igjen så var det under 300 dpi (står det på egenskaper). Men skal prøve meg fram no. Er berre redd redigeringa mi og/eller å konvertere det til jpeg igjen etterpå øydelegger bildekvaliteten veldig, og lurer på korleis eg kan sjå om kvaliteten er ok, bortsett frå med det blåtte auge så klart. Sorry mas her altså, set veldig pris på forklaringane dine -sis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Hvis du bare endrer ppi'en uten å skalere bildet endrer dette ingen ting på bildet. Ppi betyr kun noe som en mellomregning i det du skal printe eller skalere bildet. Det eneste ppi betyr isolert sett er hvor stort bildet default vil bli når du skriver det ut hvis du ikke velger størrelse i det du printer - ut fra ppi og antall piksler. La oss si at du har et bilde som er 3000 piksler bredt. Setter du bilder til å ha ppi på 300 betyr det at det default skal printes 10 tommer bredt. Setter du ppi på 150 skal det default printes 20 tommer bredt. Men - spesifiserer du en annen bredde når du skal skrive det ut (og det gjør man jo) - for eksempel at det skal passe på et A4-ark, at det skal være 40cm bredt eller annet, så betyr det ingen ting hva for en ppi som opprinnelig var satt i bildet. Endret 16. februar 2015 av Trondster Lenke til kommentar
tow Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Ja, det er stort når det kjem frå kamera i jpeg, men etter at eg redigerte det i PS og så konverterte til jpg igjen så var det under 300 dpi (står det på egenskaper). Men skal prøve meg fram no. Er berre redd redigeringa mi og/eller å konvertere det til jpeg igjen etterpå øydelegger bildekvaliteten veldig, og lurer på korleis eg kan sjå om kvaliteten er ok, bortsett frå med det blåtte auge så klart. Sorry mas her altså, set veldig pris på forklaringane dine Det bør være unødvendig å si, men for å være sikker: Kast de kopiene du har laget, og lag nye fra originalene. Du skal ikke prøve å gjenskape piksler fra de kopiene som allerede har for få piksler, det er ikke mulig. Aller helst bør du lage nye kopier fra råfiler, men det høres ut som du har jpg fra kamera, så da får du jobbe med det du har. Lenke til kommentar
si Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 OK, forstår litt meir kva ppi er, og trur eg skal få det til Nei, eg tar alltid vare på originalbiletet, så eg bruker det som utgangspunkt. Kan ta i raw-format på kamera, men det blir så voldsomt svært, og eg tenkte at for bilete trykt i aviser eller blad burde jpeg-bildene vere store nok. Med mindre eg gjer noko vesentleg feil under redigeringa. Takk for hjelp! -sis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå