Kubjelle Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hei folkens, jeg drar snart på en backpacker tur rundt jorden og tenkte da å kjøpe et hybridkamera. Valget står mellom Samsung NX2000 og Olympus E-PM1, eller er åpen for andre forslag også, men må kunne kjøpes på kort varsel og budsjettet er under 2000kr. Disse kameraene koster 1990 kr begge to hos expert. Jeg ser at det ikke er innebygd flash på Samsungen, det er vel kanskje et problem? Ellers har samsungen høyere MP og bedre skjerm, uten at det kanskje har så mye å si. For å si det sånn så er den erfaringen jeg har av å ta bilder for det meste: snapchat på mobilen. Med andre ord, jeg har ikke peiling, men tenkte det kunne vært greit å kjøpe et hybridkamera og kanskje lære litt og hvis jeg liker å ta bilder oppgradere senere. Ja,ja. Hilsen Kubjelle Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Jeg ville anbefalt et kamera med søker (sånt vindu du kikker inn i), men det passer ikke til budsjettet. Ingen av disse to har innebygt blits uten at jeg synes det er noe problem. Begge kan ha ekstern blits. Men det er veldig bra du velger et kamera med ganske stor sensor og råformat. Det vil du ikke angre på i ettertid. Husk å bruk råformatet for å ha best mulige framtidige muligheter til å justere og redigere bildet. Gjerne råformat + jpeg hvis du vil ha det rett ut. Husk også å lagre ofte til for eksempel en online backuptjeneste sånn at du ikke mister bildene om kameraet forsvinner. PS. Det er mulig å kjøpe både objektiv, blits, stativ, minnekort og bæreveske i utlandet. Noen ganger en del billigere enn her hjemme. Endret 16. februar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Hvilket av disse kameraene ville du valgt da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Det er litt hipp som happ. De gjør omtrent like bra jobb begge to. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Jeg tror jeg ville vurdert Samsung - men det avhenger litt av hvilket objektiv som følger med? Det følger med blits til E-PM1, den er løs og settes på etter behov. Det er mulig Samsung har det også? Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Jeg dro til expert og kjøpte samsungen, var så heldig at de hadde en utstillingsmodel til salgs, så fikk den for 1500. Det var blits med også på Samsung sin. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Gratulerer med nytt kamera! Gøy! Håper du finner interessen og begynner å utforske innstillinger for å oppnå bestemte effekter på bildene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå