Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oppgaver i investering og finansiering

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sitter litt fast med noen oppgaver i investering og finansiering. Kan noen værsåsnill å hjelpe meg? Her er oppgavene:

a) Ei jente fikk en aksje av bestefar for 13 år siden i dåpsgave. Han ville at hun skulle lære noe om betydningen av sparing av selv små beløp. Nominell avkastning har vært 15 % pr. år i gjennomsnitt. I dag er aksjen verd 72,5 kroner. Hva koster aksjen opprinnelig?

b) Du vurderer pensjonssparing og regner på dette pr. 100 kroner investert. Du regner med 2 % realavkastning pr. år. Hva må du investere i dag for å få 100 kroner om 20 år når du blir pensjonist?

c) Om du i oppgave b) i stedet investerer i aksjer regner du med en nominell avkastning på 15 % i gjennomsnitt. Hva må du investere i nominelle tall i dag pr. 100 kroner om 20 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk! Kan du hjelpe meg med denne også: a) En leilighet har årlige leieinntekter på 200 000 kroner. Det er vanlig å benytte 10 % rente ved verdsetting av eiendommer. Hvor mye er eiendommen verdt?

b) Hansen har akkurat blitt pensjonist. Hun har en pensjonsforsikring med 9 % rente verd kroner 128 353 i dag. Hun vil motta 20 000 i årlig pensjon. Når får hun siste utbetaling? Hvor mye synker saldoen 1. året (avdragsdelen)?

Lenke til kommentar

Hmm, litt mer usikker, men hvis 10 % er 200 000, saa er jo det enkelt aa regne ut 100 %, men det virker for enkelt.

(Ord.sum - avdrag) * renter vil gi hvor mye hun har igjen paa konto etter 1. utbetaling.
Ord.sum - ny sum = hvor mye saldoen synker med 1. aaret.

Lenke til kommentar

Den første av de to oppgavene er nokså rett frem. Eiendommen kan prises som en uendelig annuitet. Der formelen for dette er Kontantstrøm / avkastningskrav. Som i dette tilfellet blir 200 000/0,1=2 000 000.

Dette bygger på at vi antar at eiendommen vil gi en inntekt på 200 000 i all fremtid, og det formelen da gjør er å ned diskontere dette beløpet.

Her er en link som forklarer dette nærmere http://www.brighthub.com/office/finance/articles/16834.aspx

Den siste oppgaven bygger på samme prinsipp, Jeg legger med en Excel fil som viser utregningen av denne.

oppgave i investering og finansiering.xlsx

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

a) x er opprinnelig verdi.          x * rente over 15 aar = 72.5           finn x.

b) samme som a) bare med andre tall.

c) samme som b) bare med andre tall.

kan du vise dette litt tydeligere? og gjerne for oppg. b) og c) også, er du snill :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...