kjerstic Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hei! Er på jakt etter bil til vår familie på 5. Tre barn i barnesetealder (1,5 år, 3,5 år og 5 år). Vurderer å kjøpe tre-i-ett barnesete fra multimac.co.uk så vi kan klare oss med mindre bil. Men da blir spørsmålet: finnes det relativt små biler med nok bagasjeplass til en familie på 5? Vi bruker bilen mest til helgeturer, og da er gjerne en vogn og litt utstyr med. Har tenkt takboks. Ellers blir det mindre turer som er litt for lange på sykkel eller med kollektivt. Vi bruker ikke bil i hverdagen. Har budsjett på ca 150.000,- Setter pris på tips om modeller som kan være aktuelle. Og gjerne tanker rundt hvorfor dere anbefaler som dere gjør. Ser frem til svar Hilsen Kjersti Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hvorfor kjøpe barneseter som bare gir "middels dårlig" beskyttelse av barna deres, for å kunne kjøpe en mindre bil? Hvorfor skal dere ha en så liten bil, hvis dere skal på tur? Vil det ikke være bedre med en stor bil? Tre-i-ett barnesete passer vel best når barna er jevngamle. Hva om 3 år, når dere har barn på 8, 6 og 4? Forskjellene er enda større. Jeg ville jo ha sett på biler som VW Touran, Ford S-Max og andre større familiebiler. Det er ingen fornuftig grunn til å dytte barn inn i en liten bil, med utrygge barneseter, og måtte bruke tre dager for å få alt inn i bilen, fordi man må plukke vogn i fillebiter, og vakuumpakke tannbørsten for å få plass. Små biler er små innvendig også. På generelt grunnlag, det finnes mindre biler med store bagasjerom, og lite plass bak, biler med god plass bak, og lite bagasjerom, men ikke små biler med god plass over alt. 1 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Jeg kan ærlig talt ikke si at jeg kommer på noe godt eksempel innenfor kriteriene dine. Som OJ sier så er små biler også små innvendig. Noe jeg også har merket meg på mindre biler så er ofte det midterste setet bak veldig trangt (selv om bilen er registrert for 5 personer så er det mer eller mindre enn "4-seter"). Det ville sikkert gått greit med 3 småfolk rett i setene, men med 3stk barneseter er det nok verre. Har dere da med alle 5 på tur er det heller ikke mulighet for å legge ned et sete for å få litt ekstra bagasjeplass. Med mindre barnevogna lar seg pakke sammen såpass at den går i skiboksen kan jeg vanskelig se for meg at dere får med dere hele familien, vogn, bagasje og kanskje ski(?) i en "liten bil". Sikkerhetsaspektet tar jo også OJ opp. Det ville jeg ikke undervurdert, spesielt med 3 smårollinger i baksetet. Dagens biler er ganske sikre, men det er ikke til å komme fra at større biler stort sett klarer seg bedre i en evt. krasj. En siste tanke jeg vil så hos deg er: Hovedargumentene for å kjøpe en liten bil er som regel manøvrering/parkering i trange gater og til dels innkjøpspris. Det er, så vidt jeg kan komme på, ingen andre økonomiske insentiver for å kjøpe en liten bil. Det er mulig den vil bruke noe mindre drivstoff, men dette tør jeg påstå er neglisjerbart. Små biler har ofte (veldig) små motorer som gjør seg godt i byer og med lite last. Skal familien på fem med fullastet bagasjerom og takboks dure opp i fjellheimen med en bil som har 3000 omdreininger i minuttet (altså: høyt) i 80-90km/t vil jeg anta at en større bil med større motor er mer drivstofføkonomisk (det er mulig dette har bedret seg med årene, men den første bilen min hadde hvert fall rundt 3000 omdreininger per minutt i 100km/t selv når jeg satt alene i bilen. Dette var riktignok en 1996-modell). Dere bruker som du sier ikke bilen i det daglige altså faller det første argumentet bort. Gidder dere da å bruke masse tid og energi på å stable bagasje (pakkingen må nok også planlegges nøyere) og unger i en liten bil når en større bil egentlig er det dere trenger? I tillegg til punktene jeg har nevnt nå så kan jeg også ta med at kjørecomfort og kupestøy nesten garantert vil være bedre i en større kontra en liten bil (som også er noe å ta med i betraktningen når majoriteten av bruken er lengre turer på det jeg vil anta er motorvei). Lenke til kommentar
kjerstic Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Gode innspill, vakumpakket tannbørste bla høres ikke helt optimalt ut, nei Vi har en skraphaug av en VW Sharan som vi egentlig er greit fornøyd med. Fantastisk med tanke på lemp-inn-i-bilenpakking. Men er kronglete å parkere med her hvor det er trange plasser og mange issvuller på vinteren, og vi ser at vi egentlig ikke trenger all plassen inni heller. Dessuten synes jeg kjørekomforten er passe. Det humper og skumper en del, men kan jo også være 330 000 km gått og produksjonsår 1998 som bidrar til det. Vi har vurdert Peugeut 508 og Citroen C5, og i en tidligere runde nettopp VW Touran og Ford S-Max. Problemet er nok at vi er måtelig interessert i bil og det er for mye å velge mellom, og for lite forskjell. Egentlig vil jeg helst at noen skal fortelle meg hvilken bil jeg skal slå til på på finn.no. Våre viktigste kriterier er 3 barneseter, 150.000 ca og minst sjanse for reparasjoner (mest pga tiden brukt på å levere og hente bilen). Logistikk er jo et sentralt begrep for tiden. Hvor mye må jeg regne med å lete for å finne et ok kjøp, skulle dere tippe? Jeg som igrunnen helst vil la vær å lete.. Her er kanskje en businessidè, for alt jeg vet Kjersti Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Hva med Berlingo? Forrige generasjon (>2008) finnes i bøtter og spann på bruktmarkedet. En av MPV-ene med minst trøbbel, og driftskostnader generelt er relativt beskjedne på disse. Nokså "simple" biler, ribbet for "tysk premium", men det funker bra som familiefrakter. Problemet for dere er at den er noen år, og derved i langt rimeligere prisklasse enn dere hadde tenkt.Fra 2008 (generasjon 3) har den vokst betydelig i bredde og størrelse generelt, og kan ikke lenger kalles en liten bil. Dog er den nokså rettvinklet og kort, så den er kurant å f.eks parkere, men den er bredere enn en ordinær stv. Vi har en 2013 Berlingo med 3 ordinære barneseter. Den har 3 separate bakseter. Rikelig med plass både i baksete og bagasjerom, rimelig i drift, og kjører overaskende bra på vestlandsveier. Vi byttet ut originalt stereo med en dobbel-DIN spiller fra Pioneer, med ryggekamera (slår seg på automatisk når en legger inn revers). Fruen er ikke den som liker å kjøre/rygge store biler, men denne Berlingoen synes hun er helt kurant. Hun påstår at hun aldri har kjørt en bil som er lettere å kjøre/parkere/rygge.. Her er det fullt mulig å finne et godt eksemplar i deres prisklasse. Plass er det nok av, og sikkerheten er på plass den og. Her er et eksempel. Mer bil for pengene finner du ikke.Men naboen gidder ikke snu seg av misunnelse, det må du klare deg uten Endret 16. februar 2015 av fikse 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Den minste ungen bør definitivt sitte i bakovervendt barnesete en stund til. I tillegg må du sjekke om disse barnesetene er godkjent her til lands. Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Hvorfor ikke en 5-seters kassebil? Billig, og utrolig enkel å pakke: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55486786 Edit: Ser berlingo var foreslått ja, det er jo i samme gata. Berlingo, Transit eller Caddy http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=55792928 Jeg tror det skal være enkelt å lempe ut den bakerste seteraden for formidabel bagasjeplass, som her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51117200 Denne var jo gått ufattelig lite: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52498095 Endret 16. februar 2015 av toth Lenke til kommentar
kjerstic Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Den minste ungen bør definitivt sitte i bakovervendt barnesete en stund til. I tillegg må du sjekke om disse barnesetene er godkjent her til lands. Absolutt! Det finnes bakovervendt sete man kan sette på. Og det er et godt poeng å sjekke om det er godkjent her.. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Såvidt jeg kan se så har setene fra Multimac relevante godkjennelser (ECE 44-04), foruten at det ser ut til at de absolutt tar sikkerhet på alvor. Jeg hadde jaggu vurdert disse setene om jeg hadde visst om de da vi skulle ha ny bil pga nr 3. Massevis av stasjonsvogner som er sikre nok og egentlig store nok, men som pga baksetets utforming sliter med å få plass til 3 separate barneseter. Lenke til kommentar
kjerstic Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Tror vi helst vil ha en stasjonsvogn fremfor en kassebil, det er noe med kjørekomforten? Og siden vi med Multimac kanskje kan anskaffe en litt mindre bil enn en stasjonsvogn med plass til tre separate barneseter, hvilken modell er da aktuell? Tips? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Eier selv en Berlingo som brukes for en familie med tvillinger og 2 voksne , modellen vi har er fra 2003 og har kun Isofix på 2 seter, dvs høyre og midtre sete så det kan være lurt å sjekke hvilken modell du kjøper om du skal kjøpe brukt. Dessverre for vår del måtte vi bytte eksosrør og noen andre små-plukk som gjorde at det ble en del dyrere det året vi har hatt bilen , men generelt gir den god ytelse og bruker ikke alt for mye bensin , har hørt at man bør styre unna 2003 - 2007 modellen med firehjulstrekk da det ikke er så bra (sikkert noen andre som kan bekrefte), men generelt er vi godt fornøyd med bilen da den har greit med plass ( Tvillingvogn bak og plass til mye matvarer ). Komforten i bilen er faktisk ganske så grei føler nå jeg og vi har godt med plass til fotene både foran og bak , jeg er ca 178 og kona 160. Barnesetene til ungene hadde også greit med plass , men vi har valgt å ha dem foroverlent fordi guttene hater å sitte motsatt vei og det ble så mye rabalder at det var nesten farlig å kjøre. Setene vi valgte har dog grei sikkerhet (men ikke den beste i forhold til front mot front) med tanke på ekstra pute foran og støtte til hode - nakke om uhellet skulle være ute. Endret 16. februar 2015 av Malvado Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Et alternativ til Berlingo/Partner: Skoda Yeti. Og vurder bensin i stedet for diesel. Mindre støy, mindre svevestøv og mindre tette partikkelfiltre pga. for mye småkjøring. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Eier selv en Berlingo som brukes for en familie med tvillinger og 2 voksne , modellen vi har er fra 2003 og har kun Isofix på 2 seter, dvs høyre og midtre sete så det kan være lurt å sjekke hvilken modell du kjøper om du skal kjøpe brukt. Dessverre veldig mange biler som kun har 2 seter med isofix idag. På en vanlig stv er ikke dette noe stort problem siden det ikke er sjans å få alle 3 setene inn i isofixene, men iallfall på større biler er dette et problem. Dessverre for vår del måtte vi bytte eksosrør og noen andre små-plukk som gjorde at det ble en del dyrere det året vi har hatt bilen , men generelt gir den god ytelse og bruker ikke alt for mye bensin , har hørt at man bør styre unna 2003 - 2007 modellen med firehjulstrekk da det ikke er så bra (sikkert noen andre som kan bekrefte), men generelt er vi godt fornøyd med bilen da den har greit med plass ( Tvillingvogn bak og plass til mye matvarer ). En stor britisk undersøkelse av klassen MPV ga full pott til Berlingo Gen2 (03-07) som FWD, men 4WD-en ville jeg vært litt forsiktig med ja. Siste generasjon kommer også godt ut, men litt mer "på det jevne". Komforten i bilen er faktisk ganske så grei føler nå jeg og vi har godt med plass til fotene både foran og bak , jeg er ca 178 og kona 160. Barnesetene til ungene hadde også greit med plass , men vi har valgt å ha dem foroverlent fordi guttene hater å sitte motsatt vei og det ble så mye rabalder at det var nesten farlig å kjøre. Setene vi valgte har dog grei sikkerhet (men ikke den beste i forhold til front mot front) med tanke på ekstra pute foran og støtte til hode - nakke om uhellet skulle være ute. Komfort er også sikkerhet! Om ikke kidsa utstår å sitte med ryggen i kjøreretning, og det lager en masse rabalder, så må da det sikreste være å snu de, så kjørekomforten blir best mulig. Tenker jeg. Jeg har 4 unger, og kun eldstemann kunne akseptere å sitte "gale veien", de 3 andre har det bare ikke funket med. Jeg vet at iallfall jeg ikke kjører like oppmerksomt og sikkert når snoppen sitter å hylgriner hele veien. Når en snakker om komfort, så hadde vi en ganske fjong stasjonsvogn (en litt "finere" utgave av en Opel Vectra, med alt komfortutstyr, en bil til en halv mill) før vår Berlingo. Og det kan jeg si med sikkerhet, at Berlingoen er helt klart bedre for "familiehyggen". 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Et alternativ til Berlingo/Partner: Skoda Yeti. Og vurder bensin i stedet for diesel. Mindre støy, mindre svevestøv og mindre tette partikkelfiltre pga. for mye småkjøring. Godt poeng. Bla.a Berlingo selges kun med diesel. For all del, motoren er fin den, men som bybil er det feil å velge diesel idag. Dog må det nevnes at denne 1,6-dieselen som brukes i en masse biler som Ford, Volvo, Peugeot foruten Citroen, er en av få motorer som ser ut til å tåle småkjøring fint. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Der må jeg nesten korrigere deg Fikse, 2003 modellen jeg har er Bensin , 55kW. Enig forsåvidt når det gjelder komforten, viktig at denne er på plass for sikker kjøring. Edit : Men for nyere modeller er det vel kun Diesel ser jeg nå, så vi har vel begge rett Endret 16. februar 2015 av Malvado Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Stemmer det. Den ble solgt med bensin. Men den selges (ny) kun med diesel. :-) 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 De tar sikkert snart inn bensin-utgaven til Norge også. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 De tar sikkert snart inn bensin-utgaven til Norge også. Må bare si at jeg likte den siste utgaven av Berlingo familiebilen ,så nettopp på den. Det hadde jo selvsagt vært digg om man har kunnet fått en elektrisk variant av denne , det finnes jo i alle fall for varebil utgaven. Lenke til kommentar
kjerstic Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Takk, alle! Det ser ut som om vi hvertfall skal sjekke ut Berlingo Så får vi se hvor ferden tar oss. Har hvertfall kommet et godt stykke lenger på vei, takket være dere engasjerte sjeler! ha en fin dag videre! 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Vi har også hatt berlingo og de en super barnehagefrakter med skyvedører osv. Langs E39 kom 98 modellen litt til kort... 70 km/t var passe liksom. Ganske problemfri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå