Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål knyttet til overtid ved skiftarbeid

Star Fox

Anbefalte innlegg

Kontrakten sier at det skal jobbes annenhver uke.

Jobber nattskift 23:00 - 07:00 mandag kveld - t.o.m. mandags morgen.

Dette er en 80% stilling.

Sak:

Ble spurt om å ta en ekstra uke fordi noen var syk.

Jeg jobbet derfor slik:

Uke 1 - jobb

Uke 2 - jobb (men skulle egentlig hatt fri)

Uke 3 - jobb

Uke 4 - fri

Spørsmålet jeg har da er, får man i eksempelet over overtidsbetalt for uke 2?

Arbeidsgiver mener de kan ta uke 3 vekk for på den måten å unngå overtidsbestemmelsene.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontrakten sier at det skal jobbes annenhver uke.

Jobber nattskift 23:00 - 07:00 mandag kveld - t.o.m. mandags morgen.

Dette er en 80% stilling.

Sak:

Ble spurt om å ta en ekstra uke fordi noen var syk.

Jeg jobbet derfor slik:

Uke 1 - jobb

Uke 2 - jobb (men skulle egentlig hatt fri)

Uke 3 - jobb

Uke 4 - fri

Spørsmålet jeg har da er, får man i eksempelet over overtidsbetalt for uke 2?

Arbeidsgiver mener de kan ta uke 3 vekk for på den måten å unngå overtidsbestemmelsene.

Når en jobber slik skal det foreligge en tariffavtale som skal ta for seg overtid, se hva det står i avtalen.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber er det skift, og all overtid utover skiftet er 60% overtid inntil kl 18, etter 18 blir det 100% overtid. Men vi jobber sjeldent overtid da det er 2 skift på jobb bestandig utenom natta.

Er det overtid på helligdager er det 100% uansett tid på døgnet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si. Arbeidstid skal stå i arbeidsavtalen, men det står ofte ikke hvordan arbeidstiden fordeles på ukedager/måneder, så da kan arbeidsgiver i prinsippet si at du skal jobbe uke 1 og uke 2, og ikke uke 3. I mange kontrakter står det feks at "arbeidstaker jobber for tiden annenhver uke...", da åpner arbeidsgiver for en viss endring ved behov.

Hvis det står eksplisitt i din arbeidsavtale at du skal jobbe annenhver uke hadde jeg sagt til arbeidsgiver at du forholder deg til det som står i avtalen, og at du ikke ønsker å flytte din arbeidstid. Jeg hadde sagt at jeg kan godt jobbe en ekstra uke, men at den da skal godtgjøres som overtid, og etter tariffavtalen så utgjør dette;

For overtidstimer betales den individuelle timelønn + 50 %. For overtidstimer mellom kl. 21.00 og kl. 06.00 betales den individuelle timelønnen + 100 %.

Spørsmålet jeg stiller i slike situasjoner er ofte:

1) Er det vits å lage det surt og vanskelig for arbeidsgiver kun for en uke med overtidsbetalt?

2) Det er ikke vedvarende uansett, så ja jeg får en litt annen arbeidstid denne måneden, men lønnen blir den samme uansett. Er det da verdt å risikere at sjefen er sur på deg resten av året fordi du gjør det vanskelig for dem?

3) Hvis arbeidsgiver ikke godtar at du skal ha overtid, så må du evt gå rettens vei for å få det du har krav på, er det verdt den tiden og energien?

Arbeidsgiver vet sikkert like godt som deg at dette ikke er helt lov, men du får nok også et "pluss i boka" dersom du godtar det. Dette er noe de vil huske på og som vil komme deg til gode senere, garantert.

EDIT: Siden du kun har 80 % kontrakt vil selvsagt 20 % av ekstraarbeidet godgjøres med vanlig lønn + evt kvelds/nattillegg etc.

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...