Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stasjonsvogn for småbarnsfamilie til 150 000kr.

vewo

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bil i disse dager. Har en Skoda Octavia stv. 2000 modell fra før, men plassen i baksetet er vel knapt når det settes inn et bakovervendt sete, og de som kjører bilen er 190cm. høye.

Hvilken bil vil dere anbefale for en familie hvor det er god bakseteplass, og god bagasjeplass?

Jeg vil gi rundt 150 000 kr. for bilen.

Og hvordan stiller dere dere til problemstillingen om det er best å gå for en ny bil med høy km, eller en eldre bil med lav km?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakoverlent sete i min 2006 Octavia blir også et problem, men kun for passasjer vel og merke.

Ellers er det ikke noe å sette fingeren på da fruen stort sett sitter bake med junior.

Heller eldre bil med lav km eller ny med høy etter min mening, men alt har en grense selvsagt ;)

Lenke til kommentar

Hvor mange barn, og i hvilken alder? Hvor lenge tenker dere å ha bilen før den byttes igjen? Bakovervendte seter tar enormt med plass, og har dere (planer om) 3 unger vil de aller fleste stasjonsvogner være uaktuelle. Stasjonsvogner kommer svært sjeldent som både bred og lang nok til 3. Noen er lang nok til å ta bakovervendte, men takler bare 2 seter, mens andre klarer 3 men mangler lengden.
Har dere (planer om) 2 barn, så er det straks lettere.
Superb er en av de som har nok lengde. Mondeo er en annen. Men dere finnes også mindre biler enn disse, som har nok dybde.

Ang kjørelengde vil jeg si det kommer veldig an på stellet den har fått, og ikke minst er det store individuelle forskjeller fra merke til merke, motortype. girkasse, m.m..
Dinside hadde en test av bruktbiler generelt. Den sier litt om hva du kan forvente går i stykker. NAF har hatt en test av hvilke biler som takler 3 barneseter.

Lenke til kommentar

Octavia har vokst en del siden 2000. Hvis du er fornøyd med den du har sett bort fra plassen (og det faktum at den er 15 år gammel) så ville jeg tatt en titt på en nyere utgave av samme bilen.

Jeg antar at noen i husstanden er ca. 190cm siden du trekker frem dette? Om det er deg eller en annen så ta med denne personen til en forhandler og prøvesitt en nyere Octavia. Det trenger ikke være akkurat den bilen dere skal kjøpe bare det er samme årsmodell (om dere foretrekker å kjøpe privat el). Ta med barnesetet og si at dere ønsker å prøve om dette får plass (evt. målebånd for å gjøre det litt enklere). Kan aldri tenke meg at en bilselger vil motsette seg dette.

Lenke til kommentar

Ja, vi har ett barn, og det blir vel to med tiden. Så har ikke behov for å ha tre barneseter i bredden.
Prøvde en Octavia i går, og med mine 190 så var det ikke så galt å sitte å kjøre med barnesete bakovervendt bak meg.
Tenkte vi måtte få testet en mondeo også, selv om dette i utgangspunktet er en dyrere bil.

Vil dere si at en mondeo (2012mod) som har gått rundt 100'km fortsatt har en del år å gå på?
For da er vi på omtrent samme pris.

Lenke til kommentar

Hei! Har ikke noe annet å komme med enn egne erfaringer. Kjører selv en Mazda 6 GH 2011 (modellen går fra 2009-2012), har nå bakovervendt sete på begge sider, og det funker helt fint. Har ei jente på en måned bak førersetet nå, og sitter helt vanlig, har også hatt større sete (Besafe Izi x3) bakovervendt bak meg, og måtte da rette ryggen litt. Er selv 190 cm, om enn med litt korte bein og lang rygg. Får også inn en Simo kombi barnevogn på langs i bagasjerommet uten å ta bag av underdel, noe jeg synes er et stort pluss.

Har innimellom vurdert å gå over på en MPV, som Mazda 5 eller Mitsubishi Grandis, men liker godt hvordan stasjonsvognen kjører.

Ellers synes jeg også Octavia (eller gjerne Superb) høres greit ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...