yrn Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Jeg begynte originalt på yrkesfag da jeg var passe skolelei etter 10. klasse og hadde ønske om å gå Brønnteknikk og jobbe i nordsjøen. I løpet av første året forsvant dette ønsket helt, og jeg begynte å få mer og mer interesse for å ta almenn påbygg og en høyere utdannelse. Etterhvert som dette ble bestemt begynte jeg på VG2 Maritime Fag, hvor jeg går nå. Jeg har søkt læreplass i Forsvaret, og tanken er å ta almenn påbygg som privatist mens jeg går i lære disse 2 årene. Etter dette er planen enda uvisst. Jeg har undersøkt veldig mye rundt forskjellige studier, og primært ser jeg på en øk.ad utdannelse med senere fordypning i rettsvitenskap. Dette er fordi jeg syns det er veldig gøy og jobbe med rettsvitenskap, og ett av fagene jeg er skarpest i er matematikk. Nå, mens jeg går Maritime Fag tar jeg S-matte som privatist. Hadde S1 nå i høst, og det endte med 5 på eksamen. Har nå S2, og målet er 5 her også. Jeg har privatlærerundervisning opptil 3 ganger i uken. På skolen har jeg 5.3 i snitt og er veldig dedikert, jeg syns Maritime Fag er veldig gøy og interessant (båt er en stor hobby). Likevel merker jeg at dette ikke er noe for meg da jeg føler jeg passer mye bedre til en akademisk ''kontorrotte''-jobb. Ikke bare syns jeg dette passer meg bedre, men jeg syns også dette virker som en mye mer givende, og for meg en bedre jobb. Selvom øk.ad er for tiden førstevalget, er jeg veldig usikker på både hvilken utdanning og jobb jeg ønsker. Jeg har en del mål jeg ønsker fra en jobb: - være en del av den velstående populasjonen (syns det er teit om du vil) - jeg ønsker en lederstilling med ansvar over del av bedrift og mennesker* - ikke ansvaret for andres opplæring, men å tildele arbeidsoppgaver og være en overordnet de rapporterer til - en veldig god lønn, helst med bonusordning** - jeg ønsker å være i stor grad i kontakt med mennesker - hyppinge forretningsreiser til varierende steder i verden - stå sentralt for bedriften - aktivt møte nye mennesker * Jeg blir fortalt, og føler jeg passer til en lederstilling. Jeg liker og føler jeg mestrer å motivere mennesker, ta ansvar, ta gode avgjørelser under press ** Jeg vet at så å si alle ønsker dette, men dette er mer enn et gjennomsnittelig mål for meg; jeg er vokst opp rundt og med andre som har velstående (og enkelte veldig veldig rike) familier, og ser ikke bare fordelen med penger, men føler hele livet oppleves bedre på alle måter uten økonomiske problemer/vanskeligheter Mine sterke sider: - håndterer tidspress ganske greit - ganske utadvent og positiv - klarer å se en sak fra forskjelliges synspunkt - jeg er veldig punktlig og er der helst 1-2 minutter før - drive og presse andre mennesker - venner rundt meg kaller meg ofte (tro det eller ei) ingeniør. Dette går på at jeg har lett for å forstå virkemåter og hvorfor ting skjer slik de gjør - å se løsninger der andre ser problemer - stor tålmodighet når det kommer til problemløsing - liker også veldig godt problemløsing. Syns det er veldig tilfredsstillende å løse en utfordrende oppgave jeg har brukt lang tid med, og spesielt hvis det er en andre ikke har fått til - jeg er kunnskapsrik. Har veldig bred kunnskap, med å kunne en del innenfor de fleste emner. Venner kontakter meg ofte for hjelp med problemstillinger ved skoleoppgaver, men hovedsakelig for ''hverdagsproblemer'' og annet - har 6 i Engelsk, og har god forståelse både skriftlig og muntlig. Liker veldig godt å jobbe i ett internasjonalt miljø - å diskutere blir jeg ofte kalt veldig god på, og syns dette er veldig gøy - enkelte kaller meg gjerne en kverrulant. Benekter ikke det til tider, men oftest prøver jeg bare å få full forståelse for det som omtales. Ønsker oftest ikke bare å ha svar på ett konkret spørsmål, men skikkelig forståelse for hvordan noe virker, hvorfor det gjør slik det gjør til forskjellige tider osv - jeg har veldig liten tålmodighet når det kommer til andres inkompetanse. Setter dette på hverken positiv eller negativ fordi dette gjelder forsåvidt ikke folk som har en gjennomsnittelig intelligens og gjør en aktiv jobb for å bli bedre og å utvikle seg selv og sin kunnskap, men late mennesker som gjør seg dum og har ingen mål eller mening i livet irriterer meg grenseløst Mine svake sider: - dersom personer ønsker å gå meg på nervene gjør de veldig lett det. Dette resulterer ofte i at jeg er sur på dem i veldig lang tid, og jobber dårligere med de enn andre - kan til tider være veldig sta og utålmodig Var en del vanskeligere å komme på svake sider en positive, hehe. Målet mitt med å lage denne tråden (hvis noen i det hele tatt enda leser) er å få forslag til jobber som kan interessere meg som også gir en høy lønn. En av grunnene til at jeg ønsker en økonomi-utdannelse er fordi dette kan gi meg innsikt i investeringer, både i bolig, eiendom og aksjer. Er mer en villig til å risikere det jeg har for mer. tl;dr: Les punktene. Lurer på hva som kan være en passende jobb med disse målene og forutsetningene. Kan forøvrig meddele at jeg driver med frivillig arbeid. Dette er hovedsakelig for å få en bedre CV, men hva annet kan jeg gjøre for å få en bedre CV? Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hva er (veldig) høy lønn? Og er du villig til å jobbe mye for å få den, eller vil du ha en mer normal arbeidstid? Lenke til kommentar
Fembot Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Har du tenkt noe på en karriere innen shipping? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 - jeg ønsker en lederstilling med ansvar over del av bedrift og mennesker* - ikke ansvaret for andres opplæring, men å tildele arbeidsoppgaver og være en overordnet de rapporterer til En sånn jobb får du ikke før etter 5-10 år i arbeidslivet. Om penger er alt du bryr deg om får du se etter jobb i en investeringsbank, men husk at det ikke er vits å søke en gang om du ikke kan vise til genuin interesse innenfor emnet. Lenke til kommentar
yrn Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Hva er (veldig) høy lønn? Og er du villig til å jobbe mye for å få den, eller vil du ha en mer normal arbeidstid? Over en million. Har ikke lyst på en 8-4 jobb, men er en jobb som definerer en livsstil. Føler dette er ett ''must'' for å oppnå det jeg ønsker å oppnå Edit: Millionlønn er en ønsket fastlønn ved tidlig 30-årene. Med dette er planen å investere å gjøre dem til mange fler millioner. Har du tenkt noe på en karriere innen shipping? Ja. En kompis av meg arver ett shippingfirma av faren, og vi har hatt flere diskusjoner om å utvikle dette firmaet. Er ikke sikker på om dette er det jeg ønsker å gå for, men er høyt aktuelt - jeg ønsker en lederstilling med ansvar over del av bedrift og mennesker* - ikke ansvaret for andres opplæring, men å tildele arbeidsoppgaver og være en overordnet de rapporterer til En sånn jobb får du ikke før etter 5-10 år i arbeidslivet. Om penger er alt du bryr deg om får du se etter jobb i en investeringsbank, men husk at det ikke er vits å søke en gang om du ikke kan vise til genuin interesse innenfor emnet. Det gjør ikke noe om jeg må jobbe meg opp til noe slikt. Fullt klar over at ingenting kommer gratis i livet, og jeg er villig til å opparbeide kompetanse før jeg får en jobb som er nøyaktig den jeg ønsker. Prøvde å få det frem i første innlegg, men interessen min er ikke bare for penger. En økonomisk-administrativ jobb kan jeg se for meg å jobbe i i mange år, for å å avansere mot en ren lederstilling Endret 16. februar 2015 av yrn Lenke til kommentar
yrn Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 Setter pris på det hvis noen gidder å lese hele innlegget Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Først vil jeg bare komme med en personlig historie. Jeg har selv høy utdanning fra universitet. Jeg var flink i matte på vgs, og tenkte derfor at en jobb innen realfag ville passe meg. God lønn var heller ikke å forakte. Hva var det å vente på? Realfagsutdanning ble det. Jeg angrer som en bikkje. Jeg har funnet ut at den eneste grunnen til at jeg likte realfag, var fordi jeg var god i det. Jeg hadde egentlig ingen genuin interesse for realfag. Det er en klisjè, men du må virkelig tenke nøye over hva du vil gjøre. Du skal tenke at du skal ha en jobb innen dette feltet i 40-50 år. Du skal ikke tenke så mye over hva du passer til - du skal finne ut hva du syns er gøy og hva som interesserer deg. Noen eksempler: Du programmerer på fritiden og er interessert i dataarkitektur: Dataingeniør Du leser "legehåndboka" på do, og synes selv at legen din gjør en dårlig jobb: Lege Du leser dn.no hver dag, og følger med på aksjemarkedet: Noe innen finans Du anser deg selv som menneskekjenner, og du klarer å tenke helhetlig: Leder Du skriver at du liker problemløsning. Vil det si at du liker å fikse vannkraner, kople opp taklamper og mekke på PC/biler? Eller er du flink til å prosessere data, og tenke ut en strategi? Du har tydeligvis en sterk rasjonell side av deg selv, men er du den typiske mekanikeren eller er du den typiske strategen/sjakkspilleren? Du skriver også at folk kommer til deg med hverdagsproblemer. Jeg regner da med at dette også gjelder personlige problemer. Mener du selv at du er flink til å tenke helhetlig på en måte som ingen andre gjør? Klarer du å se utfall, og muligheter som andre har vanskelig for å se? Jeg prøver bare å finne ut om du har en god intuisjon. Før du gir meg svar på det jeg lurer på, så sitter vi igjen med følgende om deg: - du ønsker å være i kontakt med mennesker fordi du liker å være rundt andre mennesker - en jobb der du kan lede andre - du har anlegg for å tilegne deg teoretisk kunnskap, som matte, osv Sånn med en gang, så er en utdannelse innen økonomi en mulighet, slik jeg ser det. Du kunne oppfylt flere av punktene også ved å jobbe som lektor på videregående, men jeg tviler på at det er interessant. Skal du velge noe innen økonomi, så hadde jeg valgt industriell økonomi og teknologiledelse (indøk) på NTNU. Jeg vet at disse studentene er veldig populære, og går ut i gode jobber. Men jeg skal ikke si at jeg helt vet forskjellen mellom indøk/øk. ad. På indøk så har du noen tekniske fag ved siden av økonomi/ledelses-utdanningen. Ved å gå øk. ad. blir du vel en ren økonom. Så her kommer interessen din inn. Ellers skal du vite at utdanningen i seg selv har ikke så mye å si. Det er hva du gjør etter utdanningen som teller. Etter utdannelsen er det noen som er fornøyd ved å gjøre lettere arbeid innenfor en bedrift, mens andre går for jobber som gir stort ansvar. Ønsker du å bli leder, så vil jeg tro at økonomiutdanning er helt riktig, men utdanning er ingen garanti for noe som helst. Etter utdanningen må du selv finne ut hvilken bedrift som kan gi deg den jobben du vil ha. En bedrift kan gi deg lav lønn og mye ansvar, mens en annen bedrift kan jeg deg høy lønn og lite ansvar. Forskjellen mellom de ulike bedriftene kan være enorm. Det er etter utdanningen jakten på "drømmejobben" begynner. Men svar meg gjerne på spørsmålene jeg stilte. Jeg vil gjerne være til hjelp. 1 Lenke til kommentar
yrn Skrevet 22. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2015 Du programmerer på fritiden og er interessert i dataarkitektur: Dataingeniør Du leser "legehåndboka" på do, og synes selv at legen din gjør en dårlig jobb: Lege Du leser dn.no hver dag, og følger med på aksjemarkedet: Noe innen finans Du anser deg selv som menneskekjenner, og du klarer å tenke helhetlig: Leder Du skriver at du liker problemløsning. Vil det si at du liker å fikse vannkraner, kople opp taklamper og mekke på PC/biler? Eller er du flink til å prosessere data, og tenke ut en strategi? Du har tydeligvis en sterk rasjonell side av deg selv, men er du den typiske mekanikeren eller er du den typiske strategen/sjakkspilleren? Du skriver også at folk kommer til deg med hverdagsproblemer. Jeg regner da med at dette også gjelder personlige problemer. Mener du selv at du er flink til å tenke helhetlig på en måte som ingen andre gjør? Klarer du å se utfall, og muligheter som andre har vanskelig for å se? Jeg prøver bare å finne ut om du har en god intuisjon. Sånn med en gang, så er en utdannelse innen økonomi en mulighet, slik jeg ser det. Du kunne oppfylt flere av punktene også ved å jobbe som lektor på videregående, men jeg tviler på at det er interessant. Skal du velge noe innen økonomi, så hadde jeg valgt industriell økonomi og teknologiledelse (indøk) på NTNU. Jeg vet at disse studentene er veldig populære, og går ut i gode jobber. Men jeg skal ikke si at jeg helt vet forskjellen mellom indøk/øk. ad. På indøk så har du noen tekniske fag ved siden av økonomi/ledelses-utdanningen. Ved å gå øk. ad. blir du vel en ren økonom. Så her kommer interessen din inn. Ellers skal du vite at utdanningen i seg selv har ikke så mye å si. Det er hva du gjør etter utdanningen som teller. Etter utdannelsen er det noen som er fornøyd ved å gjøre lettere arbeid innenfor en bedrift, mens andre går for jobber som gir stort ansvar. Ønsker du å bli leder, så vil jeg tro at økonomiutdanning er helt riktig, men utdanning er ingen garanti for noe som helst. Etter utdanningen må du selv finne ut hvilken bedrift som kan gi deg den jobben du vil ha. En bedrift kan gi deg lav lønn og mye ansvar, mens en annen bedrift kan jeg deg høy lønn og lite ansvar. Forskjellen mellom de ulike bedriftene kan være enorm. Det er etter utdanningen jakten på "drømmejobben" begynner. Men svar meg gjerne på spørsmålene jeg stilte. Jeg vil gjerne være til hjelp. Jeg leser dn og e24 regelmessig. Deltar på aksje-NM på e24. Jeg anser meg selv som en menneskekjenner da jeg klarer å identifisere hva enkelte mennesker ønsker å høre og trenger å høre. Hvordan jeg ordlegger meg er veldig individuelt ovenfor hver enkelt person, for at den personen skal på best måte oppfatte det jeg sier i det fulle og det hele, uten å misforstå meg. Forskjellige personer reagerer ulikt på enkelte ord og setninger, så jeg prøver til det beste av min evne å si det som den jeg snakker med kan oppfatte. Jeg prøver å se forskjellige utfall ved forskjellige handlinger, og prøver å kartlegge disse til å passe mine, og samtidig andres behov på en best mulig måte. Tenker nøye gjennom hva folk vil tenke og hvordan de vil reagere ved ulike aksjoner fra min side. At jeg liker problemløsing vil si at jeg liker å finne min egen metode, og den metoden som gir en enklest opplevelse fra andre samtidig som den yter det fulle av hva den skal. Angående hvilke problemer jeg mener, tenker jeg mer på teoretiske en håndfaste problemer. Det vil si ikke å ''fikse vannkraner, kople opp taklamper og mekke på PC/biler'', jeg liker bedre å sitte i ett kontor-miljø og jobbe med for eksempel prosjektledelse der en bedrift skal produsere ett objekt, og finne ut hvordan dette objektet kan på best mulig måte virke, produseres, fremstilles, hvor mange det er gunstig å produsere og i hvilket personmiljø og område de bør presenteres for. Dette involverer økonomi og markedsføring (betraktelig mindre genuin interesse for markedsføring enn økonomi). Jeg anser meg selv som god på å fremstille ett problem eller en situasjon for noen, med tanke på hva som er best å påpeke, hva som er viktig å få med, og hvilke ord som bør velges for at personen skal få ett korrekt inntrykk av hva som er situasjonen, hvordan den oppsto, hva den/de gjør feil uten at dette skal missoppfattes og føles som ikke-konstruktiv kritikk ovenfor en person, eller at situasjonen som må utbedres er noe annerledes en det den er. Ser på meg selv som godt over gjennomsnittet god med ordvalg. Øk.ad er etter min oppfatning anlagt for å være en leder-utdanning. Indøk har jeg ikke hørt mye om, men skal undersøke dette også. Likevel har jeg ett høyt ønske om å gå på NHH. Lønnen de første årene er ikke det mest viktige, men ønsker å eie egen og fin (stor) leilighet og bil ved 30-årsalderen. Uansett vil jeg velge en jobb som gagner meg mer i ''det store perspektivet'' (livet ut) over en med 100 000 mer i lønn, uten mulighet til å avansere til ønsket stilling. Er jo selvfølgelig veldig higen på høy lønn, men vil velge det som er den beste blandingen av hva jeg liker å jobbe med og potensiell livslønn. Målet er å ha utdanningen skreddersydd til drømmejobben. Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Okei, der virker som at du har en interesse innenfor noe som kan relateres til økonomi. Jeg prøver bare å fiske etter genuinitet. Det er så mange som velger utdanning uten å ha noe som helst personlig interesse innen fagfeltet. Og det er ingen vits i å late som at man liker noe bare fordi det kan føre til en god lønn. Man må virkelig like det. Du gir inntrykk av å ha gode kommunikasjonsevner, og det virker som at du ønsker å jobbe på et "høyere nivå". Med høyere nivå, så mener jeg at du har lyst til å jobbe med den store helheten, fremfor veldig detaljert arbeid. For å bruke eksempelet ditt, så vil det å jobbe med helheten innebefatte det å finne ut hvordan et produkt skal virke, og hvordan det skal presenteres for kunde. Mens detaljert arbeide vil handle om hva slags kjemisk sammensetning materialet skal lages av, samt lese ut fra datablad hvilken trykktransmitter som er den mest optimale til ditt produkt. Dette detaljerte arbeidet er typisk ingeniør. Prosjektleder kan også være ingeniør, men kan også ha annen utdanning. Hvis du ikke liker detaljert arbeid ville jeg lagt alle ingeniørtanker død. Jeg tror det vil være rett for deg å velge en utdanning innen økonomi. Med indøk så får du innføring i både teknologi, økonomi og ledelse. Siviløkonom fra NHH er veldig klassisk, og er en annerkjent utdanning her i Norge. Jeg innbiller meg at du vil ha mange muligheter med en slik utdanning. Som sagt, så starter jakten på drømmejobben etter at utdannelsen er ferdig. Under utdannelsen kommer du til å gjøre kule ting, og du tror selv at du har mye å tilføre en bedrift. Sjokket kan bli stort når du starter i jobb, og bare blir satt til kjedelige og repetitive arbeidsoppgaver. Bedrifter er generelt dårlige på å utnytte kompentanse. Når du skal søke jobb, så må du virkelig gjøre god research. Allerede når du studerer, så burde du begynne å tenke konkret på hva du har lyst til å gjøre når du er ferdig. Hvilken karrierevei du velger etter utdanningen er helt avgjørende for lønn og muligheter senere. Når du begynner å studere så vil du mest sannsynlig finne ut av dette med tiden. Det er en modningsprosess. Jeg vil at du søker på ENTJ på nettet, og leser på ulike sider om denne personligheten. Det kan være deg. De aller fleste av oss passer inn i en personlighetsboks, og ut i fra hvilken boks man tilhører så kan man få gode tips om karriere, og hva slags type arbeid som vil gjøre en lykkelig. Hvis ikke ENTJ passer, så kan du lese om ENTP/ESTJ/ESTP, men ut i fra innleggene dine så tror jeg ikke du er ESTJ/ESTP. Lenke til kommentar
yrn Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 Okei, der virker som at du har en interesse innenfor noe som kan relateres til økonomi. Jeg prøver bare å fiske etter genuinitet. Det er så mange som velger utdanning uten å ha noe som helst personlig interesse innen fagfeltet. Og det er ingen vits i å late som at man liker noe bare fordi det kan føre til en god lønn. Man må virkelig like det. Du gir inntrykk av å ha gode kommunikasjonsevner, og det virker som at du ønsker å jobbe på et "høyere nivå". Med høyere nivå, så mener jeg at du har lyst til å jobbe med den store helheten, fremfor veldig detaljert arbeid. For å bruke eksempelet ditt, så vil det å jobbe med helheten innebefatte det å finne ut hvordan et produkt skal virke, og hvordan det skal presenteres for kunde. Mens detaljert arbeide vil handle om hva slags kjemisk sammensetning materialet skal lages av, samt lese ut fra datablad hvilken trykktransmitter som er den mest optimale til ditt produkt. Dette detaljerte arbeidet er typisk ingeniør. Prosjektleder kan også være ingeniør, men kan også ha annen utdanning. Hvis du ikke liker detaljert arbeid ville jeg lagt alle ingeniørtanker død. Jeg tror det vil være rett for deg å velge en utdanning innen økonomi. Med indøk så får du innføring i både teknologi, økonomi og ledelse. Siviløkonom fra NHH er veldig klassisk, og er en annerkjent utdanning her i Norge. Jeg innbiller meg at du vil ha mange muligheter med en slik utdanning. Som sagt, så starter jakten på drømmejobben etter at utdannelsen er ferdig. Under utdannelsen kommer du til å gjøre kule ting, og du tror selv at du har mye å tilføre en bedrift. Sjokket kan bli stort når du starter i jobb, og bare blir satt til kjedelige og repetitive arbeidsoppgaver. Bedrifter er generelt dårlige på å utnytte kompentanse. Når du skal søke jobb, så må du virkelig gjøre god research. Allerede når du studerer, så burde du begynne å tenke konkret på hva du har lyst til å gjøre når du er ferdig. Hvilken karrierevei du velger etter utdanningen er helt avgjørende for lønn og muligheter senere. Når du begynner å studere så vil du mest sannsynlig finne ut av dette med tiden. Det er en modningsprosess. Jeg vil at du søker på ENTJ på nettet, og leser på ulike sider om denne personligheten. Det kan være deg. De aller fleste av oss passer inn i en personlighetsboks, og ut i fra hvilken boks man tilhører så kan man få gode tips om karriere, og hva slags type arbeid som vil gjøre en lykkelig. Hvis ikke ENTJ passer, så kan du lese om ENTP/ESTJ/ESTP, men ut i fra innleggene dine så tror jeg ikke du er ESTJ/ESTP. Meget korrekt! - Vet du hva snittet er på indøk NTNU? - Ser ut som ENTJ eller ENTP kan passe meget bra. Ellers tusen takk for svar bird and cloud! Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg vill si at med egenskapene du lister opp vill du ikke fungere optimalt i en leder jobb "- dersom personer ønsker å gå meg på nervene gjør de veldig lett det. Dette resulterer ofte i at jeg er sur på dem i veldig lang tid, og jobber dårligere med de enn andre" Som leder er det greit å bli sur og si i fra på en under deg men å være langsur vill gjøre deg til en dårlig leder og gjøre arbeidsmiljøet til et hellvette som vill resultere i at du vill miste alle dyktige som har alternativ til å gå til en annen arbeidsgiver. Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Snittet på indøk på NTNU er høyt, Jeg ser at det lå på 60.2 i fjor. Siden dette er et sivilingeniørstudie, så må du i tillegg ha R1+R2+F1. Du skal vite at sivilingeniørutdanningene på NTNU er tunge og tidkrevende. Jeg vet om folk som gikk på NHH, og de arbeidet mindre enn oss ved NTNU. På NHH var det kanskje litt mer press på å ta verv ved siden av skolen - ulike typer lederverv i studentlag, osv. På NTNU er det ikke noe press på å ta verv ved siden av, og arbeidsgiver virker ikke like opptatt av det. Jeg foreslår at du går inn på nettsidene til NTNU og leser om indøk. Du burde ta en titt på hvordan studiet er bygd opp og lese litt om de ulike fagene. Noe sier meg at NHH kanskje passer deg bedre, med mindre du er glad i tung realfag. Et typisk karrierevalg for ENTJ er nettopp leder. Man skal ikke se seg blind på karrierevalg basert på personlighetstype, men det er i alle fall en god pekepinn. Som leder må man lære seg å være profesjonell. Hjemme og blant venner, så kan du kanskje tillate deg å være litt langsur, men slik kan du ikke opptre i en jobbsituasjon. I en jobb tror jeg at du vil klare å legge denne "uheldige" egenskapen bak deg. Man er ikke nødvendigvis helt den samme personen på jobb og hjemmebane. Lenke til kommentar
yrn Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 Jeg vill si at med egenskapene du lister opp vill du ikke fungere optimalt i en leder jobb "- dersom personer ønsker å gå meg på nervene gjør de veldig lett det. Dette resulterer ofte i at jeg er sur på dem i veldig lang tid, og jobber dårligere med de enn andre" Som leder er det greit å bli sur og si i fra på en under deg men å være langsur vill gjøre deg til en dårlig leder og gjøre arbeidsmiljøet til et hellvette som vill resultere i at du vill miste alle dyktige som har alternativ til å gå til en annen arbeidsgiver. Merk at dette er hvis personer ønsker å gå meg på nervene. Å gjøre dette med vilje er strengt tatt ikke akseptert på en arbeidsplass. Klarer å se forbi irritasjonsmomenter, og føler jeg klarer godt å differensiere folk som aktivt og med vilje prøver å gjøre meg sur, mot folk som ''sier feile ting''. Snittet på indøk på NTNU er høyt, Jeg ser at det lå på 60.2 i fjor. Siden dette er et sivilingeniørstudie, så må du i tillegg ha R1+R2+F1. Du skal vite at sivilingeniørutdanningene på NTNU er tunge og tidkrevende. Jeg vet om folk som gikk på NHH, og de arbeidet mindre enn oss ved NTNU. På NHH var det kanskje litt mer press på å ta verv ved siden av skolen - ulike typer lederverv i studentlag, osv. På NTNU er det ikke noe press på å ta verv ved siden av, og arbeidsgiver virker ikke like opptatt av det. Jeg foreslår at du går inn på nettsidene til NTNU og leser om indøk. Du burde ta en titt på hvordan studiet er bygd opp og lese litt om de ulike fagene. Noe sier meg at NHH kanskje passer deg bedre, med mindre du er glad i tung realfag. Et typisk karrierevalg for ENTJ er nettopp leder. Man skal ikke se seg blind på karrierevalg basert på personlighetstype, men det er i alle fall en god pekepinn. Som leder må man lære seg å være profesjonell. Hjemme og blant venner, så kan du kanskje tillate deg å være litt langsur, men slik kan du ikke opptre i en jobbsituasjon. I en jobb tror jeg at du vil klare å legge denne "uheldige" egenskapen bak deg. Man er ikke nødvendigvis helt den samme personen på jobb og hjemmebane. Har undersøkt litt om indøk, og tror snittet for å komme inn der er utenfor min liga. Ønsker uansett NHH over dette av forskjellige grunner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå