Ted Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hei, Noen som vet om arbeidsgiver kan tvinge meg til å tømme askebeger? Ikke snakk om sånne småe dere finner på restaurantbord, men store som postkasser. Hater lukta, og regelrett kjipt å få på jobbklærne siden man snakker med mennesker hele dagen. takker for svar! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Det kommer jo an på hva slags jobb du har. I og med at du får beskjed om å gjøre det, antar jeg at det er relevant til din stillingsbeskrivelse. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Det er fleire faktorer her, fyrst og fremst er det eit spørsmål om denne arbeidsoppgåva faller innanfor det som er avtalt i arbeidsavtalen. Dersom arbeidsoppgåva ikkje går under det som er avtalt så blir det eit spørsmål om dette faller innunder arbeidsgivers styringsrett. I ditt konkrete tilfelle så ville eg tatt opp dette som eit HMS-spørsmål. Slike store askebeger utgjer nok ein helserisiko i forhold til hudkontakt og innpusting av aske og gass. Som eit minimum må arbeidsgiver då vurdere om det er behov for verneutstyr. Om du må gå rundt tilgrisa og luktande resten av arbeidsdagen så er både du og arbeidsgiver lite tjent med det. Om virksomheita du jobber med er stor nok til å ha verneombud så vil det være den rette vegen å ta det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Selv om det kan lukte litt guffent er det nok ikke helsemessig verre å tømme slike askebeger enn vanlige søppelspann. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Tja, sigarettaske og sigarettstumper inneheld ein del miljøgifter. Nå er det sjølvsagt mykje anna som kan være skadelig i av vanlig avfall også, men ein bør uansett være forsiktig rundt det meste som er brent og som lukter stramt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Du skal jo ikke akkurat spise stumpene. Det er uansett ikke så viktig i dette spørsmålet, er det farlig får man ta forholdsregler. Men det er klart at disse askebøttene må tømmes, og at det er en arbeidsoppgave noen er nødt til å utføre. Og hvorvidt trådstarter kan bes om å gjøre dette avhenger av hva stillingsbeskrivelsen hans er. Ofte har man ingen skriftlig stillingsbeskrivelse, så det kommer an på hva han har drevet med så langt, hva stillingsannonsen sa, etc. Har man søkt på en ingeniørstilling og designet kretser i noen år, blir det selvfølgelig for dumt om man får beskjed om å ta seg en runde søppeltømming. Dette ville endret stillingens grunnpreg, som det heter. Er man derimot vaktmester eller renholder vil ikke askebegertømming være en urimelig oppgave. https://www.samfunnsviterne.no/no/Lonn_+_arbeidsliv/Arbeidsrett/Endring+i+arbeidsoppgaver.b7C_wlLOXp.ips 1 Lenke til kommentar
inside_450550 Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Tja, har selv skrubbet dassen flere ganger før viktige møter der jeg jobbet, ikke fordi det sto i noen kontrakt men fordi det måtte gjøres og det ville gi ett svært dårlig inntrykk hvis noen gikk inn dit. Av en eller annen grunn var det flere som heller ville miste kunden enn og gjøre en slik jobb. Du sier ikke i hvilken setting du skal tømme de men noen ganger må ting gjøres enten man liker det eller ei. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Tja, har selv skrubbet dassen flere ganger før viktige møter der jeg jobbet, ikke fordi det sto i noen kontrakt men fordi det måtte gjøres og det ville gi ett svært dårlig inntrykk hvis noen gikk inn dit. Av en eller annen grunn var det flere som heller ville miste kunden enn og gjøre en slik jobb. Du sier ikke i hvilken setting du skal tømme de men noen ganger må ting gjøres enten man liker det eller ei.Sjefen ba deg gjøre det og du ville ikke? Er tross alt ikke forbud mot å gjøre ting man ikke skal i følge kontrakten heller 1 Lenke til kommentar
inside_450550 Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Nei, jeg så et problem og løste det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Veldig bra det, men det er jo langt ifra det TS tar opp, der h*n blir tvingt til oppgaver h*n ville vil gjøre. Lenke til kommentar
inside_450550 Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Er det en permanent oppgave eller brannslukking? Stort eller lite firma? Hvem tømte fe før? Hvor i hiarkiet er ts? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå