gitarentusiast Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hei alle sammen! Jeg skal nå kanskje studere innen musikk. Derfor hadde jeg blitt evig takknemlig hvis noen av dere som er eller har vært i bransjen kan si litt om hvilken bedrift dere er i, stilling og hva lønnen ligger på. Dette vil hjelpe meg å ta det store valget.Jeg håper på svar:) Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hvilken type utdanning? Utøvende musiker, studiotekniker, livetekniker, skribent, komponist? Generelt er musikkbransjen vanskelig å leve av. Uten at jeg har tall på det, ville jeg gjette på at de aller, aller fleste med utdanning innen musikk jobber som musikklærere. Det skal forferdelig mye til å klare å jobbe av å være musiker. Lenke til kommentar
Rockyfella Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hei, Selv om det ikke har noe direkte på lønn så kan det være mye god informasjon å snappe opp fra et intervju vi gjorde her: http://youtu.be/d6MsNtlFza4 - R Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Lønna vil variere svært mykje alt etter kva jobb du sikter deg mot (eller kva jobb du ender opp med). Ofte er det desverre slik innanfor kunst og kultur faget at lønna vil ofte variere meir med kvor flink du er (summen av talent + øvelse) enn kva formell utdanning du har. Det store fleirtallet av musikere vil slite med å kunne leve kun av musikken, ein del vil kunne få seg greit betalte jobbar då ofte basert på kun kveldsarbeid, og eit lite mindretall vil ende opp med å tjene store summar. Dette er med andre ord eit yrkesvalg der det er store kontrastar og høg usikkerheit. Lenke til kommentar
osmano Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Utdannelse betyr lite her. Du utdanner deg fordi du trenger å lære "håndverket" Så snart du er ferdig betyr det nesten ingenting. Du kan kanksje komme i betraktning/få en audition pga av utdannelse. Ellers betyr alt hvor godt du yter og hvor profesjonell du er. Trynefaktor her er også viktig. Nettverk er veldig viktig. Kjenne noen som kjenner noen. For frilansere varierer honorar veldig. Innen institusjoner er lønna ok men ikke godt betalt. Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Hvilken type utdanning? Utøvende musiker, studiotekniker, livetekniker, skribent, komponist? Generelt er musikkbransjen vanskelig å leve av. Uten at jeg har tall på det, ville jeg gjette på at de aller, aller fleste med utdanning innen musikk jobber som musikklærere. Det skal forferdelig mye til å klare å jobbe av å være musiker. Tenker å utdanne meg innen forretnignssiden i musikkbransjen. Music management altså Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Hvilken type utdanning? Utøvende musiker, studiotekniker, livetekniker, skribent, komponist? Generelt er musikkbransjen vanskelig å leve av. Uten at jeg har tall på det, ville jeg gjette på at de aller, aller fleste med utdanning innen musikk jobber som musikklærere. Det skal forferdelig mye til å klare å jobbe av å være musiker. Om jeg velger denne utdannelsen så er det på forettningsiden i musikkbransjen. Music management Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Utdannelse betyr lite her. Du utdanner deg fordi du trenger å lære "håndverket" Så snart du er ferdig betyr det nesten ingenting. Du kan kanksje komme i betraktning/få en audition pga av utdannelse. Ellers betyr alt hvor godt du yter og hvor profesjonell du er. Trynefaktor her er også viktig. Nettverk er veldig viktig. Kjenne noen som kjenner noen. For frilansere varierer honorar veldig. Innen institusjoner er lønna ok men ikke godt betalt. Tenker å utdanne meg innen forretnignssiden i musikkbransjen. Music management altså Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 'Syns dere da det er bedre å velge en bachelor med økonomi, f.eks BI? HVordan blir det å jobbe i forhold til musikkmanagement hvis jeg velger et annet studie? Lenke til kommentar
minigrill Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 En kamerat av meg gikk Music Management på Rena. No jobs whatsoever. Gå BI hvis du i det hele tatt skal ha sjangs å få jobb, hvis du ikke har et ekstremt talent og kjenner de riktige folka. Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 En kamerat av meg gikk Music Management på Rena. No jobs whatsoever. Gå BI hvis du i det hele tatt skal ha sjangs å få jobb, hvis du ikke har et ekstremt talent og kjenner de riktige folka. Takk for svar! Det var Rena jeg tenkte på. Så du mener det ikke er verdt det? Går det evt. ann å gå BI og likevel komme seg inn i musikkbransjen? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 En ren økonomi-utdanning er nok det beste, da. Kanskje du er heldig og kommer deg inn som en "Music manager", men det ville jeg ikke satsa på. Er nok i så fall mer sannsynlig å få jobb f.eks. i en av MI-distributørene i bransjen. Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 En kamerat av meg gikk Music Management på Rena. No jobs whatsoever. Gå BI hvis du i det hele tatt skal ha sjangs å få jobb, hvis du ikke har et ekstremt talent og kjenner de riktige folka. Har kameraten din forsøkt å få jobb da? Har han også prøvd å få jobb utenfor musikkbransjen? Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 En ren økonomi-utdanning er nok det beste, da. Kanskje du er heldig og kommer deg inn som en "Music manager", men det ville jeg ikke satsa på. Er nok i så fall mer sannsynlig å få jobb f.eks. i en av MI-distributørene i bransjen. Høres kanskje litt dum ut men hva mener du med MI-distributørene? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 En ren økonomi-utdanning er nok det beste, da. Kanskje du er heldig og kommer deg inn som en "Music manager", men det ville jeg ikke satsa på. Er nok i så fall mer sannsynlig å få jobb f.eks. i en av MI-distributørene i bransjen. Høres kanskje litt dum ut men hva mener du med MI-distributørene? Beklager, jobber i bransjen selv og tar det for gitt at folk vet hva det er. MI = musikkinstrument. Altså de som importerer instrumenter og annet utstyr og distribuerer det til butikker og nettbutikker i landet. Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Hva tror der ehvis jeg tar en bachelor i Music management og derretter tar en master i økonomi og ledelse etc.? Trur dere da jeg har et større utgangspunkt i å få bra jobb både innen og utenfor musikkbransjen? Takk for svar forresten;) Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Jeg tror jeg heller ville gått andre veien. Altså å ta en bachelor i Økonomi og adm. for deretter å ta en master i Music Management (UiA tilbyr dette). Da har du en "safe" bachelor i baklomma. Jeg vil også gjette at det kan være vanskeligere å få godkjent en bachelor i Music Management som grunnlag for Master i Øk./adm. Det er ikke meningen å drepe drømmene dine, men musikkbransjen er en bransje som det er omtrent umulig å tjene penger på sånn som verden har blitt. Selvfølgelig betyr ikke penger alt, men om det ikke finnes jobber i det hele tatt er det jo kjedelig å bruke 3 år og 300.000 kroner på det.. Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Jeg tror jeg heller ville gått andre veien. Altså å ta en bachelor i Økonomi og adm. for deretter å ta en master i Music Management (UiA tilbyr dette). Da har du en "safe" bachelor i baklomma. Jeg vil også gjette at det kan være vanskeligere å få godkjent en bachelor i Music Management som grunnlag for Master i Øk./adm. Det er ikke meningen å drepe drømmene dine, men musikkbransjen er en bransje som det er omtrent umulig å tjene penger på sånn som verden har blitt. Selvfølgelig betyr ikke penger alt, men om det ikke finnes jobber i det hele tatt er det jo kjedelig å bruke 3 år og 300.000 kroner på det.. Takk for bra svar:) Lenke til kommentar
gitarentusiast Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Forresten fant jeg ut at bachelor i Music Management på Rena åpner for Masterstudiet: Økonomi og ledelse med spesialisering markedsføringledelse. Kunne dette evt. vært noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå