Gå til innhold

Filming med speilrefleks

Anbefalte innlegg

Hei!

Søker noen gode råd angående filming med speilrefleks. Jeg skal nemlig ut og reise noen måneder til sommeren, og ønsker da å filme en del.

Jeg har allerede et Canon EOS 500D kamera med Tamron AF 18-200mm f3.5-6.3 objektiv.

Lurer på om det lønner seg å anskaffe både nytt kamera og objektiv for best mulig kvalitet på filmen? Evt. bare bytte ut kameraet?/objektivet?

Er det noen som har noen erfaringer med hvilke kameraer og objektiver som egner seg best til å filme på reise? Hva skal jeg eventuelt se etter? Er klar over av 5D mark iii er anbefalt, men det ligger godt over min prisklasse, det samme gjør også filmkameraer i tilsvarende kvalitet. Håper det finnes som er relativt billig, med OK kvalitet, og som ikke veier et tonn.

Antar at jeg også må ha en ekstern mikrofon. Er det noen som har noen råd å dele på dette området? :)

Setter pris på all hjelp og erfaringer denne amatøren kan få!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

500D er fra begynnelsen av videofilming på speilrefleks "DSLR" og ved å oppgradere kameraet vil du få bedre/flere funksjoner samt et mer fungerende autofokussystem.

Siden du nevner speilrefleks regner jeg med at speilløse systemkameraer er uaktuelle og at du helst vil ha et speilrefleks.

Canon 70D er nok det kameraet som gir mest videofunksjoner for en grei pris og en 18-135 IS STM vil gi stillegående fokusering og et greit brennviddespekter.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å filme med det du har, men det er en veldig tidlig generasjon og full HD som nå er mer eller mindre standard gir bare 20 bilder i sekundet på 500D. Billigste alternativ er muligens å oppgradere kameraet til Canon 100D eller 600D. Det sist er en nyere versjon av det du har, og det har ikke skjedd så mye på videofronten hos Canon siden det ble lansert, muligens med unntak av på 750D/760D som ble lansert for noen dager siden. 100D er Canons minste speilreflekskamera. For å få autofoksu som virker tilfredsstillende mens du filmer må du opp i Canon 70D.

Mange av dagens speilløse kameraer som for eksemple Sony A6000 er mye enkler å bruke for filming enn speilrefleks. Du kan fortsatt bytte linser og bildekvaliet er like bra.

For reise kan det også være praktisk med alt i ett kameraer som ikke tillater bytte av linse, men har ganske mye zoom innebygd. To gode alternativ er Sony RX10 og Panasonic FZ1000. Det siste ville nok vært mitt førstevalg for et reisekamera, men du offrer da litt bildekvalitet i forhold til et systemkmaera.

Lenke til kommentar

Film et prøveklipp med det nå, rediger det sånn som du vil ha sluttresultatet fra ferien og se om det duger til ditt bruk, eventuelt legg merke til hva som ikke er bra nok.

Objektivet er mer enn bra nok til det aller meste du måtte finne på å filme. FullHD film er bare 2 Megapiksler og selv dårlige objektiv til speilrefleks gir langt bedre oppløsning enn det. Med tanke på lysstyrke og dybdeskarphet er det neppe noe problem for det meste av feriefilming.

Kameraet derimot. 500D fyller 5 år i sommer (fra lansering) og det har skjedd veldig mye på videofronten i løpet av den tida. 500D filmer bare i 20 fps i FullHD og 30 fps i 1280*720. Autofokusen i videomodus skal være håpløst treg, lyden dårlig og manuelle kontrollmuligheter elendige. Et nytt kamera hadde virkelig gjort seg for å bedre videomodusen. Nytt kamera medfører selvsagt også en hel del fordeler for stillbildefoto. La meg foreslå Canon 700D eller 70D som alle har vært i salg en stund og har sunket en del i pris. Ellers så lanserte Canon 750D og 760D for noen dager siden. 70D skal være vesentlig bedre enn 700D på autofokus i video, men koster også mange tusen ekstra. Jeg er usikker på om 750D og 760D har arvet video-AF fra 700D eller 70D, men hvis det er fra 70D så er de åpenbare valg, eller egentlig bare 760D.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempefine svar! Så greit å få noen råd fra noen som kan dette.

Har forelsket meg litt i både Canon 100D og 700D. Sistnevnte finnes det et tilbud på netonnet med 18-135mm objektiv til ca 6000 :fun:

Tar gjerne imot tips om andre kameraer enn speilreflekser også. Har bare blitt et kjært barn gjennom tiden, og har dermed null erfaring om hva annet jeg burde se etter.

Finnes det noen andre gode kameraer som vil gi meg like god kvalitet på film? Da sparer jeg jo både plass og muligens litt penger.

Lenke til kommentar

Et alternativ er Samsung NX1 som har en knallgod sensor og blant annet pixel binned 4K opptak. Den koster en gode del mer da. Panasonic GH4 er i samme prisklasse og også god til å filme med.

Klarer du deg uten rask og presis autofokus (AF) så er det mye mer å velge mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...