Gå til innhold

Kamptråd - Preston North End vs Manchester United

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grisetatt er litt å ta i. Det er en fair takling keeper gjør, for han prøver alt han kan å ta ball med foten langs bakken. Ved at Rooney kaster seg uansett får vi aldri vite hva som ville skjedd.

Det er litt som å kaste seg vekk fra Fellaini rett før en hodeduell fordi du er redd for å få en albue i trynet. Ved å kaste seg unna får man aldri vite sannheten.

Men det er sant at dommere bør være mye mer villige til å blåse frispark og spesielt straffespark dersom man holder seg på beina. Irriterer meg nå eksperter skryter av de som holder seg på beina uten å ta opp at det var feil av dommer å ikke blåse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Allerede i 2007/08 da jeg begynte å føle med på fotball, så etterlyste jeg en høyreback og midtbanespiller i verdensklasse. Hargreaves var mye skadet, Fletcher og Park var elendige, Scholes var god, men ikke verdensklasse lenger, og Carrick var bare middels i BPL, og god i CL. Hvis jeg ikke husker feil, så brukte vi Wes Brown, John Oshea og Gary Neville som høyrebacker. Alle var elendige. Skrev opp en liste over de to spillerne, som kunne ha gjort United til et et totalt komplett lag, som da var Sagna, og Swheinsteiger. Siden den gang har Valencia, Jones, Smalling, Rafael og Fabio spilt på høyrebacken. Vært bra i noen perioder, men katastrofe alt i alt. Så konklusjonen er at jeg fortsatt venter på en høyreback og en midtbanespiller i verdensklasse.

Ikke snakk drit om Park :(

Lenke til kommentar

Det har mye å si.

Et offside mål og en filming som gjorde at United vant 3-1.

Mest rettferdige ville vel ha vært 1-1.

Bullshit. Det var en fortjent seier. Begge situasjene er diskutable, men straffen er etter min mening grei. Rooney har tre valg: Hoppe over og prøve å sette ballen i tomt mål, bli tatt av keeper og muligens pådra seg skade + straffe og rødt kort til keeper, eller legge seg ned og skaffe straffe. Hvis dette er valgene spillerene blir tvunget til å gjøre, burde heller regelen diskuteres. Dommer gjør alt riktig her.

Offside, njah, keeper blir muligens lurt. Men er det ikke keepers ansvar å stole på medspillere og linjedommer og gå etter ball?

Fint om du kan være litt objektiv nå etter at teppet har lagt seg, men muligens litt for mye å forvente.

Lenke til kommentar

En ekspertkommentar endrer lite. Resonnementet hans hviler jo på at det være kontakt for at det skal blåses. Det blir ikke riktig at spillere skal risikere å gå glipp av et straffespark fordi de prøver å ikke bli skadet.

– Keeperen har ikke noe så langt ute å gjøre, men han treffer ikke Rooney.

Nei, men det ville han gjort om ikke Rooney hadde hoppet unna. Hendelsen er også mer en nok til å bringe noen og enhver ut av balanse, så det går faktisk ikke an å si med sikkerhet at Rooney legger seg med vilje heller (selv om det også ville vært greit - det er bedre med et kontrollert fall enn å prøve å holde seg oppe, mislykkes og falle forkjært). Verdensmestere som uttaler seg skråsikkert om slike situasjoner kan umulig ha løpt en meter i sitt liv.

Lenke til kommentar

Rooney i offside-posisjon

Angel di Maria, Falcao og Manchester Uniteds øvrige stjernegalleri kjempet seg imidlertid mer og mer inn i kampen og jaget utligningsmålet.

Etter én times spill ble Falcao, som nesten tjener mer i året enn hele Preston-troppen til sammen, tatt av banen til fordel for Ashley Young.

Fem minutter senere, i det 65. minutt, lurte midtbanespilleren Ander Herrera inn utligningsmålet. Wayne Rooney stod i offside i forkant av scoringen, men dommeren valgte å godkjenne målet ettersom Rooney ikke var involvert i spillet.

– Wayne Rooney stod i soleklar offside-posisjon, men vi må anta at dommeren så det og vurderte det som om han ikke hadde noen innvirkning i spillet, poengterte Wikestad.

Lenke til kommentar

Takk for at du selv fant fram begrunnelsen på hvorfor du tar feil.

Reglene ble endret i forkant av 2013-sesongen (eller var det 14?), dette er reglene; "[...]‘interfering with an opponent’ had previously been left too open to the subjective interpretation of officials and has now been replaced by ‘challenging an opponent for the ball."

Prøver Rooney på NOEN SOM HELST MÅTE å vise at han prøver å gå etter ballen? Nei, snarere tvert imot.

“interfering with an opponent” means preventing an opponent from playing or being able to play the ball by clearly obstructing the opponent’s line of vision or movement or challenging an opponent for the ball.

Står Rooney i det hele tatt i veien for keeperen? Vilkåret er at han må isåfall vesentlig forringe keeperens sikt, det gjør han overhodet ikke og står flere meter til siden for keeperen.

Takk og farvel, AllFailure.

Endret av Bandidos-Pelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rooney sto i offside-posisjon, ja. Mener du dermed at dersom han hadde stått nede ved cornerflagget da skuddet gikk burde det også vært avblåst?

Han sto ikke i veien for keeperen da skuddet gikk, og hoppet unna ballen da den var på vei mot han. Det var ikke offside for fem flate øre.

Lenke til kommentar

Rooney i offside-posisjon

Angel di Maria, Falcao og Manchester Uniteds øvrige stjernegalleri kjempet seg imidlertid mer og mer inn i kampen og jaget utligningsmålet.

Etter én times spill ble Falcao, som nesten tjener mer i året enn hele Preston-troppen til sammen, tatt av banen til fordel for Ashley Young.

Fem minutter senere, i det 65. minutt, lurte midtbanespilleren Ander Herrera inn utligningsmålet. Wayne Rooney stod i offside i forkant av scoringen, men dommeren valgte å godkjenne målet ettersom Rooney ikke var involvert i spillet.

Wayne Rooney stod i soleklar offside-posisjon, men vi må anta at dommeren så det og vurderte det som om han ikke hadde noen innvirkning i spillet, poengterte Wikestad.

Eg spurte hvor det stod at det var offside! Begynner å bli lovlig senil nå gammern. På tide å innskrenke onlinetiden din litt.

At en spiller står i offsideposisjon betyr ikke at målet skulle vært annulert for offside.

Men vi kan vel ikke forvente annet. Offside ble vel "funnet på" etter at du begynte å følge med på fotball?

Det må være litt pinlig at selv når du klipper ut og kopierer inn her greier du ikke lese det som står?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er intuitivt for keeper i den situasjonen å ta høyde for at Rooney går etter ballen, selv om det ville resultert i offside. På den måten kan man si at han er innblandet. Men at det ikke ble blåst er vel helt etter boka, så kanskje reglene burde vært annerledes.

Lenke til kommentar

Regelen er god slik den er nå. Rooney gjorde ingenting for å hindre keeper og Herrera skåret et fortjent mål.

At Rooney kanskje hadde innvirkning på keeper er en mulighet, men regelen handler ikke om keeperens mentale evne eller hvordan spillere påvirker den, regelen handler om fysisk deltakelse i spillet.

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg ikke sagt noe som burde gi grunn til å mistenke at jeg ikke forstår. Men jeg luftet også en mulighet for at regelen kunne vært annerledes, noe jeg også ga en begrunnelse for. Burde jeg ikke gjort det?

Det kan godt hende regelen er god som den er, men det er ved å sette spørsmål ved ting at vi gjør verden bedre. Enten vi ender opp med å forandre på det vi har eller bli mer fornøyd med det fordi vi skjønner at det er det beste alternativet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...