fleur Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Vi har en 2011-modell dieselbil som batteriet har blitt helt utladet på iløpet av to år nå, så Viking har måtte komme og starte den igjen. Da har vi måttet lade opp batteriet på verkstedet og det må vi sikkert denne gangen også. Vi har dieselvarmer som jeg programmerer så bilen er ferdig varm kl 0630 imorgen. Jeg trodde denne hadde en sikkerhetsfunksjon slik at den ikke tappet batteriet helt, men ifølge Viking-mannen har den ikke det. Tror ikke bilprodusenten har noen sperre der heller. Er da redd for at dette kommer til å skje igjen og vi kan ikke få hjelp av Viking hver gang for dette. Betyr det at det er en feil et sted, eller skal det være slik? Må vi da stoppe å bruke dieselvarmeren, hva er da poenget med den? Kan legge til at jeg kjører strekningen Asker-Drammen på motorveien hver dag t/r, ca 2 mil hver vei. Endret 15. februar 2015 av fleur Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hvor lenge går dieselvarmeren om morgenen? Lenke til kommentar
fleur Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 Usikker, for den skrur seg på på forskjellig tidspunkt avhengig av hvor mange grader det er ute. Men standardtiden om man skrur den på manuelt er 30 minutter Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Har villet kjøpt nytt batteri(hvis ikke allerede gjort) og kjørt på med vedlikeholdslading av og til igjennom vinteren. Det sies at man skal kjøre like lenge som dieselvarmeren har stått på, 30/45 min i de fleste tilfeller. Hvilken varmer er det? Eber? Webasto? Du kan jo søke litt rundt å se hva produsenten skriver om bruken rundt varmeren iht. til batteriet. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Bare å kjøpe deg en batterilader, motorvarmeren stjæler mye strøm fra batteriet ditt. Lad batteriet med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Kjøp deg en vedlikeholdslader å lad opp bilen innimellom. Ekstra viktig om det har vært lange kuldeperioder Lenke til kommentar
fleur Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Hva koster en slik lader da? Fant ikke noe på biltema? Og er ikke det småskummelt å lade hjemme? Har lest at batteriet kan eksploderte om man gjør det feil. Ingen her i huset har peiling på biler Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-4-A-37744/ Lenke til kommentar
fleur Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Takk for tips! Men er det noen måte man kan finne ut av hvor mye som er igjen på batteriet uten å koble til denne? Om jeg nå fullader det og fortsetter å bruke dieselvarmeren aner jeg jo ikke når det må lades igjen. Vil ikke risikere samme situasjon igjen Står også på bruksanvisningen at de kun er for Gel og AGM batterier, hvor sjekker jeg om jeg har det? Og er det 12V som standard i bilbatterier? Står også at batteriet må renses først, hvordan? Om jeg skal lade hjemme må bilen stå ute utenfor huset. Hva om det begynner å regne? Sto noe om at den ikke tålte regn? Hvor lang tid bruker den på å lade opp. Fant nå en annen lader på biltema med boost funksjon: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/ Denne lader kanskje opp raskere? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Skal du ha en skikkelig kvalitetslader, så velg Ctek MXS 10. Den kan være tilkoblet konstant, og har temperatursensor, som regulerer ladespenningen, slik at den for korrekt lading, og ingen gassing. 1449 kr inkl frakt er ikke gal pris for en highteck 8 trinns lader! Fåes i en del lokale butikker til ca 1790 kr. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Takk for tips! Men er det noen måte man kan finne ut av hvor mye som er igjen på batteriet uten å koble til denne? Om jeg nå fullader det og fortsetter å bruke dieselvarmeren aner jeg jo ikke når det må lades igjen. Vil ikke risikere samme situasjon igjen Står også på bruksanvisningen at de kun er for Gel og AGM batterier, hvor sjekker jeg om jeg har det? Og er det 12V som standard i bilbatterier? Står også at batteriet må renses først, hvordan? Om jeg skal lade hjemme må bilen stå ute utenfor huset. Hva om det begynner å regne? Sto noe om at den ikke tålte regn? Hvor lang tid bruker den på å lade opp. Fant nå en annen lader på biltema med boost funksjon: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/ Denne lader kanskje opp raskere? En kraftigere lader øker faren for gassing. Står bilen utendørs er dette neppe et problem. Men da bør du ha en lader som tåler vann. F.eks. Ctek's marine ladere. Bør uansett ikke ligge direkte i regnvær men f.eks. gjemt under panseret e.l. Biltemas ladere tar alle vanlige bilbatterier, inkludert Gel og AGM. Jeg har selv denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-37745/ Lenke til kommentar
fleur Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Blir ikke akkurat så ofte vi trenger å lade så har lite lyst til å bruke mye penger. Men hva skjer om man kjøper en vanlig lader, bilen står ute, og det plutselig begynner å regne? Kan panseret legges ned over laderen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Jeg pleier å legge panseret ned og lader og strømplugg plassert trygt under. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 En veldig praktisk løsning her må være å få montert Defa vedlikeholdslader i motorrommet. Da får man ett enkelt lite 230v inntak på utsiden av bilen man bare plugger en kabel i, så lades batteriet. Ikke nødvendig å åpne panser eller noe. 1 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 En veldig praktisk løsning her må være å få montert Defa vedlikeholdslader i motorrommet. Da får man ett enkelt lite 230v inntak på utsiden av bilen man bare plugger en kabel i, så lades batteriet. Ikke nødvendig å åpne panser eller noe. Ja, men den koster en del mer og må sikkert monteres av noen eksterne? Og antar at det holder å lade 1-2 ganger hver vinter, så vet ikke om vi vil bruke så mye penger på dette Lenke til kommentar
daruu Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608067/ Denna der fungerer fint, å er ikke så dyr. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 3,3A er ikke mye.. Den må stå over et døgn for å lade et batteri i en normal bil. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Ville anbefalt minimum 5-6A. Da kan den lade et normalt bilbatteri på ca. 1/10C som er regna for ganske normalt og trygt. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Tenkte egentlig på denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/ ettersom vi må stå parkert foran rekkehuset og ikke sperre for andre for lenge, derfor trenger vi en hurtiglader. Noen som vet hvor kjapt de kan lade opp? Og er det slik at man kan lade et batteri opp for ofte? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Hvis dere har slike problemer med å lade bilen bør dere heller droppe bruk av dieselvarmeren på denne måten. Å lade opp tar uansett noen timer, beregn minst 5 av de. Endret 17. februar 2015 av Snylter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå