Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteriet utladet to ganger på et år

fleur

Anbefalte innlegg

Vi har en 2011-modell dieselbil som batteriet har blitt helt utladet på iløpet av to år nå, så Viking har måtte komme og starte den igjen. Da har vi måttet lade opp batteriet på verkstedet og det må vi sikkert denne gangen også.

Vi har dieselvarmer som jeg programmerer så bilen er ferdig varm kl 0630 imorgen. Jeg trodde denne hadde en sikkerhetsfunksjon slik at den ikke tappet batteriet helt, men ifølge Viking-mannen har den ikke det. Tror ikke bilprodusenten har noen sperre der heller.

Er da redd for at dette kommer til å skje igjen og vi kan ikke få hjelp av Viking hver gang for dette. Betyr det at det er en feil et sted, eller skal det være slik? Må vi da stoppe å bruke dieselvarmeren, hva er da poenget med den?

Kan legge til at jeg kjører strekningen Asker-Drammen på motorveien hver dag t/r, ca 2 mil hver vei.

Endret av fleur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har villet kjøpt nytt batteri(hvis ikke allerede gjort) og kjørt på med vedlikeholdslading av og til igjennom vinteren. Det sies at man skal kjøre like lenge som dieselvarmeren har stått på, 30/45 min i de fleste tilfeller. Hvilken varmer er det? Eber? Webasto? Du kan jo søke litt rundt å se hva produsenten skriver om bruken rundt varmeren iht. til batteriet.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Men er det noen måte man kan finne ut av hvor mye som er igjen på batteriet uten å koble til denne? Om jeg nå fullader det og fortsetter å bruke dieselvarmeren aner jeg jo ikke når det må lades igjen. Vil ikke risikere samme situasjon igjen

Står også på bruksanvisningen at de kun er for Gel og AGM batterier, hvor sjekker jeg om jeg har det? Og er det 12V som standard i bilbatterier?

Står også at batteriet må renses først, hvordan?

Om jeg skal lade hjemme må bilen stå ute utenfor huset. Hva om det begynner å regne? Sto noe om at den ikke tålte regn? Hvor lang tid bruker den på å lade opp.

Fant nå en annen lader på biltema med boost funksjon: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/

Denne lader kanskje opp raskere?

Lenke til kommentar

Takk for tips! Men er det noen måte man kan finne ut av hvor mye som er igjen på batteriet uten å koble til denne? Om jeg nå fullader det og fortsetter å bruke dieselvarmeren aner jeg jo ikke når det må lades igjen. Vil ikke risikere samme situasjon igjen

Står også på bruksanvisningen at de kun er for Gel og AGM batterier, hvor sjekker jeg om jeg har det? Og er det 12V som standard i bilbatterier?

Står også at batteriet må renses først, hvordan?

Om jeg skal lade hjemme må bilen stå ute utenfor huset. Hva om det begynner å regne? Sto noe om at den ikke tålte regn? Hvor lang tid bruker den på å lade opp.

Fant nå en annen lader på biltema med boost funksjon: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/

Denne lader kanskje opp raskere?

En kraftigere lader øker faren for gassing. Står bilen utendørs er dette neppe et problem. Men da bør du ha en lader som tåler vann. F.eks. Ctek's marine ladere. Bør uansett ikke ligge direkte i regnvær men f.eks. gjemt under panseret e.l.

Biltemas ladere tar alle vanlige bilbatterier, inkludert Gel og AGM.

Jeg har selv denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-37745/

Lenke til kommentar

Blir ikke akkurat så ofte vi trenger å lade så har lite lyst til å bruke mye penger. Men hva skjer om man kjøper en vanlig lader, bilen står ute, og det plutselig begynner å regne? Kan panseret legges ned over laderen?

Lenke til kommentar

En veldig praktisk løsning her må være å få montert Defa vedlikeholdslader i motorrommet. Da får man ett enkelt lite 230v inntak på utsiden av bilen man bare plugger en kabel i, så lades batteriet. Ikke nødvendig å åpne panser eller noe.

Ja, men den koster en del mer og må sikkert monteres av noen eksterne?

Og antar at det holder å lade 1-2 ganger hver vinter, så vet ikke om vi vil bruke så mye penger på dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...