JorunT Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Noen som har erfaring med pre-ai optikk på si MFT med adapter forresten? Har både en 50/1.4 og en 135/2.8 jeg er interessert i å teste på digitalt også. Jeg har disse to og de fungerer helt greit med adapter. Endret 22. februar 2015 av JorunT Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Skal opp til vurdering. Har ikke lest tester for å sammenligne disse to(enda), så mitt "valg" hittil har vel bare vært basert på størrelse. Men værtett + litt lengre brennvidde er ikke å forakte. 60mm på µ-4/3 er en fin brennvidde, og jeg hadde valgt den fremfor 45mm-en i dag. Men da jeg kjøpte min 45mm, så var det det eneste makro-alternativet på µ-4/3. Endret 22. februar 2015 av tomsi42 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Til ren makrobruk så går det også an å vurdere alternativer med manuell fokus og eventuelt adapter. For eksempel Venus 60mm f/2,8 1:2 makro. Endret 22. februar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 22. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Til ren makrobruk så går det også an å vurdere alternativer med manuell fokus og eventuelt adapter. For eksempel Venus 60mm f/2,8 1:2 makro. Ønsker nok autofokus slik at jeg kan bruke dette objektivet ellers også, uten å måtte pese med manuell fokus. Ser det slik at 60mm trolig blir min lengste brennvidde med autofokus om jeg velger MFT, hvor 135/2.8 Pre-Ai blir det lengste objektivet. For øvrig godt å høre at det fungerer fint på adapter, JorunT. Og 60mm skal definitivt opp til vurdering. Regner med at du har relativt god peiling på MFT optikken Tom, iom at du har vært i systemet en stund. Endret 22. februar 2015 av ORLY? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Focus peaking/manuell fokus er genialt på makro så lenge ting er statisk. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 22. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Focus peaking/manuell fokus er genialt på makro så lenge ting er statisk. Jepp. Til makroarbeid er manuell fokus veldig fint - men når en bruker makroobjektiv som kombinert tele/makro slik jeg gjør med D700+Sigma 150, er det fint med autofokus. Endret 22. februar 2015 av ORLY? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Og 60mm skal definitivt opp til vurdering. Regner med at du har relativt god peiling på MFT optikken Tom, iom at du har vært i systemet en stund. Det er fler på forumet nå som har god erfaring med µ-4/3. Jeg føler nå at problemet er at utvalget er nesten for godt Det er egentlig kun to objektiver jeg savner, en fornuftig 10mm fast (med AF) og en 12-60 f/2.8-4 zoom. Lenke til kommentar
lavik Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) Det er en brukbar oversikt over objektiver til micro four thids her: http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html og her: http://www.four-thirds.org/en/microft/lens_chart.html. Det er fortsatt noe som ikke er på listen, f.eks burde vel endel Samyang-objektiver vært listet opp under seksjonen for "Manual Focus". Endret 23. februar 2015 av lavik Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Og 60mm skal definitivt opp til vurdering. Regner med at du har relativt god peiling på MFT optikken Tom, iom at du har vært i systemet en stund. Det er fler på forumet nå som har god erfaring med µ-4/3. Jeg føler nå at problemet er at utvalget er nesten for godt Det er egentlig kun to objektiver jeg savner, en fornuftig 10mm fast (med AF) og en 12-60 f/2.8-4 zoom. Den 10mm kommer jo kanskje, det er jo rykter om en 10mm f1,0 med AF :-) Ellers kommer jo Olympus med en 8mm i pro serien selv om det blir et fish eye objektiv. Men jeg tror Olympus lager en enkel de-fish metode i kommende versjon av programvaren. En 12-60 f2.8-4 savner jeg ikke når 12-40 f2.8 er så god, måtte i så fall vært for størrelsen sin skyld. Ellers er jeg enig at objektiv systemet nesten er komplett, i allefall nå når 300mm f4 og 7-14mm f2.8 kommer. Men en fast 7mm f4 kunne jeg godt ha tenkt meg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 10mm f/1.0 er overkill - jeg vil heller ha en rimelig f/2.8 25mm f/1.0 med AF, derimot - Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 10mm f/1.0 er overkill - jeg vil heller ha en rimelig f/2.8 25mm f/1.0 med AF, derimot - Jeg er vel egentlig enig at det er overkill, men kjekt hadde det vært Lenke til kommentar
Akitu Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg står fremfor overgangen til speilløst. Har behov for et kamera med god skjerm (både LCD og EVF/OVF), et oversiktilig og tydelig meny system, samt at fokusområdet er godt synlig.(Gjerne at fokusområdet kan utvides/forminskes, avhengig av hva jeg tar bilde av). Hva anses å være beste valget i dag mellom: Fuji X-T1 Panasonic GH4 Olympus OMDEM1 Sony A6000 Jeg sikler fælt etter førstenevnte, da jeg liker å endre innstillingene kjapt uten å være avhengig av å gå inn i menysystemet. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg står fremfor overgangen til speilløst. Har behov for et kamera med god skjerm (både LCD og EVF/OVF), et oversiktilig og tydelig meny system, samt at fokusområdet er godt synlig.(Gjerne at fokusområdet kan utvides/forminskes, avhengig av hva jeg tar bilde av). Hva anses å være beste valget i dag mellom: Fuji X-T1 Panasonic GH4 Olympus OMDEM1 Sony A6000 Jeg sikler fælt etter førstenevnte, da jeg liker å endre innstillingene kjapt uten å være avhengig av å gå inn i menysystemet. Hva som er "best" er det vel ingen som kan si, men jeg kommer nok til å velge Fuji X-T1 hvis jeg bestemmer meg for et lite systemkamera. Først og fremst for objektivene til Fuji, men også for den gode sensoren med omkringliggende elektronikk. Den leverer gode råfiler. Også liker jeg brukergrensesnittet, både det digitale og det mekaniske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå