Gå til innhold

Systembytte - Fra stort til smått?


Anbefalte innlegg

Har vært trofast til D700 i flere år - men med nystartede studier innser jeg at det blir liggende mye stille.

 

Vurderer derfor å nedskalere både verdi og størrelse på utstyret.

 

Titter litt på A7, E-M5 II, GX7 og XT1 og objektiver til disse.

 

Jeg ser for meg at jeg skal beholde mine manuelle objektiver. Dette inkluderer 50/1.2, Samyang 14/2.8 og et par andre som ikke brukes stort(og har ingen gjensalgsverdi å snakke om).

 

Det jeg trenger i det nye systemet er:

- Fokus peeking m/manuell fokus objektiver på adapter

- Greit rask AF

- God oppløsning

- Mindre vekt

- Relativt god ergonomi(regner med at denne må være litt relativ, siden jeg går fra det superbehagelige D700 huset)

- Værtett hus og (vid) normalobjektiv hadde vært veldig praktisk

 

Siden jeg beholder 50 og 14mm, så holder det til fint til vidvinkel og portretter + normal om jeg ender på A7. Det som dermed vil være aktuelt er ~24/35(vid normal) avhengig av brikkestørrelse, og et makro objektiv(fint at det er litt brennvidde på denne, siden jeg i dag bruker mitt Sigma 150mm som kombinert makro og tele).

 

Noen som har lure forslag til system og et objektiv eller to som kan brukes til disse?

 

Budsjett maks 18000, men gjerne mindre (siden jeg tenker å nedskalere verdi også).

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tar du bilder av ?

Har selv gått fra D700 til Olympus OM-D E-M1 + OM-D E-M5 (backup nå om dagen), og med 12-40mm f.2.8 PRO Zoomen og 75mm. f.1.8 så har jeg både redusert innholdet og ikke minste vekta betraktelig.

Det er vel ikke noe problem å bruke eksisterende objektiver på de nevnte kameraene, men mulig størrelsen gjør de mer upraktisk på mFT modellene til Olympus og Panasonic og muligens Sony som også har svært små hus.

Som nevnt kan det være en fordel og prøve å holde i det i praksis før du bestemmer deg.

 

Jeg har relativt store hender og savner ikke D700 - greit å nevne at jeg har grep på begge OM-D husene, noe som er praktisk da tar stort sett portretter og har da en utløser og kontrollknapper lett tilgjenglig i portrettmodus.

 

Værtettningen på OM-D E-M1 og nykommeren E-M5 MKII som skal være det samme er helt vilt, søk på Blunty og E-M1 water så får du en viss ide hva det tåler.

Lenke til kommentar

Hva tar du bilder av ?

 

Har selv gått fra D700 til Olympus OM-D E-M1 + OM-D E-M5 (backup nå om dagen), og med 12-40mm f.2.8 PRO Zoomen og 75mm. f.1.8 så har jeg både redusert innholdet og ikke minste vekta betraktelig.

 

Det er vel ikke noe problem å bruke eksisterende objektiver på de nevnte kameraene, men mulig størrelsen gjør de mer upraktisk på mFT modellene til Olympus og Panasonic og muligens Sony som også har svært små hus.

 

Som nevnt kan det være en fordel og prøve å holde i det i praksis før du bestemmer deg.

 

Jeg har relativt store hender og savner ikke D700 - greit å nevne at jeg har grep på begge OM-D husene, noe som er praktisk da tar stort sett portretter og har da en utløser og kontrollknapper lett tilgjenglig i portrettmodus.

 

Værtettningen på OM-D E-M1 og nykommeren E-M5 MKII som skal være det samme er helt vilt, søk på Blunty og E-M1 water så får du en viss ide hva det tåler.

 

Bruksområde ble tydeligvis glemt ja. Brukes stort sett til div. natur, gate og litt av hvert ellers. Har ikke tilgang til studio etter jeg ble ferdig på vgs, så funksjonalitet ift. studio er ikke relevant lenger.

Lenke til kommentar

Jeg får bidra med litt av mine opplevelser siden jeg er i omtrent samme spor som deg...

 

For en stund siden solgte jeg mitt D7000 fordi det ble liggende mer på hylla enn hengende over skulderen. Så jeg tenkte at jeg skulle kjøpe noe fysisk mindre om en stund. Den stunden har vel kommet nå, så jeg har har startet kikkingen etter noe nytt. Stakk derfor en tur inn Scandinavian Photo (Fotovideo) i Oslo for å klå litt på de ulike alternativene. For min del er det først og fremst Nikon DSLR eller Fuji X-T1. Med en mulig Olympus/Pentax også på lista.

 

- Fysisk størrelse.

Joda, hus og objektiver er mindre, men ikke sååå mye. Du må fortsatt bære kamera med deg, enten i bag eller på skulder. Det passer altså ikke i en lomme. Med objektiver og alt blir det i prinsippet ganske likt mellom DSLR og speilløse. Vekta blir noe lavere med mindre kamera, men heller ikke det er snakk om så alt for mye.

Den fysisk mindre størrelsen på speilløse gjør noe med ergonomien. Jeg syns det ble vanskelig å få et skikkelig godt grep. Jeg måtte liksom holde kamera med fingrene, ikke med hånda, hvis du skjønner. Da ble i tillegg selve grepet litt klønete i forhold til knapper og innstillinger.

Det ble plutselig noe helt annet å gripe tak i en DSLR, den kunne jeg virkelig holde med hele hånda i et ergonomisk riktig grep. Jeg har helt medium størrelse hender, altså hanskestørrelse M/L. Man kan selvsagt sette på tilleggsutstyr på de speilløse for å øke størrelsen og forbedre grepet, men da blir liksom litt av poenget borte...

 

- Elektronisk vs optisk søker

Helt klart en smakssak, så det er vanskelig å diskutere akkurat dette. Jeg var forventningsfull til spesielt Fuji X-T1. Den søkeren har jo fått masse skryt. Ja, den fysiske størrelsen på søkerbilde var imponerende, men ... nei, det funka ikke for meg. Det ble som å se på en bitteliten TV-skjerm der oppdateringen hang bittelitt etter. I svakt lys inne i butikken flimret den også litt, noe som rett og slett bare var irriterende. Det er fint med funksjoner som kan gjøre at du ser det ferdige resultatet av dine innstillinger på skjerm hvis du bruker fremkalling og etterbehandling i kamera til jpg, men for meg som utelukkende bruker raw har ikke det noen hensikt.

Optisk søker gir for min del en helt annen opplevelse fortsatt. EVF er stadig i forbedring, men for min del er de ikke helt i mål enda.

 

- Pris

Det skiller ikke noe mellom de ulike teknologiene når det gjelder pris, hvis noe, så er det i DSLR sin favør. Fuji X-T1 koster rundt 10.000, Nikon D7100 koster rundt 8.000. Objektiver koster også omtrent det samme. Et godt "startkit" koster omtrent 3xhuset, slik det nesten alltid har gjort.

 

 

Stopper her, selv om jeg sikkert kunne skjøtet på litt til. Det eneste rådet som virkelig er godt, har allerede Trondster gitt deg. Du må klå på de ulike modellene selv, ingen her kan bestemme noe for deg. Det du liker best, det kjøper du. Helt uavhengig av hva andre måtte like eller ikke like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Som du ser er det ikke all verdens forskjell mellom disse to når det gjelder størrelse og vekt. Et par poeng som kanskje betyr noe, som jeg glemte over...:

Tja. Hvis du bytter ut huset med et DX-hus men beholder eksisterende optikk, så sparer du ikke mye vekt. Nå vet jeg ikke hva TS har av optikk utover de nevnte 14 og 50mm, men hvis mesteparten av optikkparken uansett må byttes ut for å få tilsvarende utsnitt og lavere vekt, så gjenstår hovedargumentet for et Nikon DX-kamera at det er kjent og kjært.

 

Og er det nå jeg skal påpeke at D750 faktisk veier 15g mindre enn D7100? :whistle:

Lenke til kommentar

Tall er tall

 

http://camerasize.com/compare/#181,482

 

En ting er at huset er mindre, objektivene er en del mindre og totalt så utgjør dette mye faktisk i praksis bruk.

 

Ingen som har påstått at dette er lommekameraer, men der jeg brukte kamerareim tidligere og hadde en veske som veide 3,5 kg mer enn dagens, mye mer upraktisk å slepe rundt på så har jeg alle kameraene i en stropp og merker knapt at jeg bærer de rundt i hånda mot tidligere. Slipper også den ekstra oppmerksomheten som full DSLR pakke noen ganger tiltrekker seg - "er du sånn fotograf"...

Lenke til kommentar

Dra og klå. Se om du faller pladask for en av dem. Kjøp det systemet. :)

 

Altså. Det er vel å bra at man faktisk skal like å betjene kamerahuset, men det er svært få hus som er nevneverdig kronglete i bruk, eller som ligger dårlig i hånden. Personlig har jeg brukt Nikon og Canon om en annen, speilrefleks og speilløst om en annen, analog 35mm og 645, og det tar veldig kort tid å venne seg til et annet knappeoppsett, at objektivene skrus på andre veien eller at grepet er større eller mindre.

 

Man burde vite mer om et system enn hva førsteinntrykket fra litt "klåing" gir, og det er gjerne derfor nybegynnere (ikke nødvendigvis trådstarter) spør om råd. Jeg ville f.eks. personlig aldri anbefalt noen med en gryende fotointeresse å kjøpe seg inn i NEX-systemet til Sony, siden jeg har sett hvor lite fokus det har fått når det gjelder objektiver og ekstrautstyr over årene. Også ikke minst hvor liten interesse det er for dem på bruktmarkedet. Samme gjelder EOS M og Nikon V/J. Jeg ser ingen fremtid i dem.

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål, så er det tre ganske forskjellige kamerasystemer. Fullformat, crop og supercrop. Alle fire kameraene har sine fordeler og ulemper. Personlig bruker jeg A7 og X-T1 nå, og har hatt E-M5 v1. Om jeg hadde spurt et tilsvarende spørsmål på et forum, ville jeg gjerne verdsatt brukererfaring heller enn et slikt enkelt "dra og klå"-svar. Det er mye man lærer om et kamera under bruk, som man gjerne ikke opplever i en godt opplyst butikk. Hvordan er batteritiden? Hvordan er fokusering i dårlige lysforhold? Hvordan ser et undereksponert ISO6400-bilde ut når du drar det tilbake i LR? Hvordan er historikken til produsenten mtp firmware, objektiv-roadmap, tilbehør?

 

Og sånn for å svare på selve spørsmålet:

 

Av de tre jeg har brukt;

A7 vil utnytte manuelle objektiver best pga fullformat. Personlig syns jeg det er fint at 50mm faktisk er 50mm og ikke 75mm eller 100mm. A7 har også best focus peaking av de tre jeg har brukt.

AF har absolutt vært best på E-M5. X-T1 er heller ikke treigt, men man merker forskjell fra de første objektivene og de nyeste. A7 har jeg bare brukt med manuelle objektiver eller Canon/Nikon med billig adapter. Har ikke brukt FE-optikk.

God oppløsning, om du mener megapixels er det A7 som kommer best ut. For min del har det praktisk sett ingenting å si, rent bortsett fra at jeg kan croppe litt tettere om behovet er der. Skal du printe enormt, er det gjerne A7r eller D800E du skal se på.

Mindre vekt får du fra alle husene. Hiver du på tung fastoptikk går selvfølgelig vinningen opp i spinningen, men de fleste systemene har gode og kompakte allround-objektiver. Selv er jeg svak for 40mm som walkaround-brennvidde, og der har du Canons 40mm f2.8 + adapter til A7, Fuji 27mm f2.8 og Panasonic 20mm f1.7 som gode pancake-alternativer.

Ergonomi er veldig personlig, men jeg foretrekker X-T1 og A7 i den rekkefølgen. E-M5 var godt med batterigrep, litt for lite uten. X-T1 har også dedikerte hjul til ISO, lukker, eksponeringskompensasjon og de fleste objektivene har manuell blenderring, noe jeg helt klart foretrekker fremfor anonyme hjul som varierer fra modus til modus. Du vet nøyaktig hvor fingrene skal gå for å justere.

Værtetting har X-T1 og E-M5, såfremt du bruker objektiver som også er værtettet. Tror Fuji har to så langt.

 

Ellers skal det være nevnt at batteritiden er et steg ned fra D700 uansett hva du velger. Sørg for å ha noen ekstra med deg, og/eller invester i et batterigrep.

 

Personlig, om jeg hadde et budsjett på 18k og skulle hatt meg et nytt, lite kamerasystem, så ville jeg gått for Fuji X-T1 og brennvidder du er komfortabel med. De har for øvrig cashback-kampanje nå, kjøper du X-T1 eller X-E2 og tre objektiver, får du 6000kr tilbake. Ikke like bra som straight up rabatt, men det er penger spart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og er det nå jeg skal påpeke at D750 faktisk veier 15g mindre enn D7100? :whistle:

 

Enig. D750 var en positiv opplevelse. Vekt og størrelse som DX, men med bedre FX-sensor. Selvsagt med en prislapp på titusen kroner mer enn D7100, men pytt pytt...

 

 

 

 

...men der jeg brukte kamerareim tidligere og hadde en veske som veide 3,5 kg mer enn dagens, mye mer upraktisk å slepe rundt på så har jeg alle kameraene i en stropp og merker knapt at jeg bærer de rundt i hånda mot tidligere. Slipper også den ekstra oppmerksomheten som full DSLR pakke noen ganger tiltrekker seg - "er du sånn fotograf"...

Ja, men du gikk vel fra D700 til speilløst. Det er en større forskjell ja. Jeg holdt et D800 i hånda, for ikke å snakke om D4... Det er som forskjellen på en Toyota Yaris og en Scania semitrailer...

 

Den forskjellen i oppmerksomhet du nevner har jeg aldri opplevd. Holder jeg et kamera opp mot øye for å fotografere, eller ser andre som løfter opp hva som helst fra iPhone til Hasselblad for å ta et bilde, så tenker jeg ikke et sekund på at den ene er mer eller mindre synlig enn den andre. Begge skal åpenbart fotografere noe...

Lenke til kommentar

 

Dra og klå. Se om du faller pladask for en av dem. Kjøp det systemet. :)

 

Altså. Det er vel å bra at man faktisk skal like å betjene kamerahuset, men det er svært få hus som er nevneverdig kronglete i bruk, eller som ligger dårlig i hånden. Personlig har jeg brukt Nikon og Canon om en annen, speilrefleks og speilløst om en annen, analog 35mm og 645, og det tar veldig kort tid å venne seg til et annet knappeoppsett, at objektivene skrus på andre veien eller at grepet er større eller mindre.

 

Man burde vite mer om et system enn hva førsteinntrykket fra litt "klåing" gir, og det er gjerne derfor nybegynnere (ikke nødvendigvis trådstarter) spør om råd. Jeg ville f.eks. personlig aldri anbefalt noen med en gryende fotointeresse å kjøpe seg inn i NEX-systemet til Sony, siden jeg har sett hvor lite fokus det har fått når det gjelder objektiver og ekstrautstyr over årene. Også ikke minst hvor liten interesse det er for dem på bruktmarkedet. Samme gjelder EOS M og Nikon V/J. Jeg ser ingen fremtid i dem.

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål, så er det tre ganske forskjellige kamerasystemer. Fullformat, crop og supercrop. Alle fire kameraene har sine fordeler og ulemper. Personlig bruker jeg A7 og X-T1 nå, og har hatt E-M5 v1. Om jeg hadde spurt et tilsvarende spørsmål på et forum, ville jeg gjerne verdsatt brukererfaring heller enn et slikt enkelt "dra og klå"-svar. Det er mye man lærer om et kamera under bruk, som man gjerne ikke opplever i en godt opplyst butikk. Hvordan er batteritiden? Hvordan er fokusering i dårlige lysforhold? Hvordan ser et undereksponert ISO6400-bilde ut når du drar det tilbake i LR? Hvordan er historikken til produsenten mtp firmware, objektiv-roadmap, tilbehør?

 

Og sånn for å svare på selve spørsmålet:

 

Av de tre jeg har brukt;

A7 vil utnytte manuelle objektiver best pga fullformat. Personlig syns jeg det er fint at 50mm faktisk er 50mm og ikke 75mm eller 100mm. A7 har også best focus peaking av de tre jeg har brukt.

AF har absolutt vært best på E-M5. X-T1 er heller ikke treigt, men man merker forskjell fra de første objektivene og de nyeste. A7 har jeg bare brukt med manuelle objektiver eller Canon/Nikon med billig adapter. Har ikke brukt FE-optikk.

God oppløsning, om du mener megapixels er det A7 som kommer best ut. For min del har det praktisk sett ingenting å si, rent bortsett fra at jeg kan croppe litt tettere om behovet er der. Skal du printe enormt, er det gjerne A7r eller D800E du skal se på.

Mindre vekt får du fra alle husene. Hiver du på tung fastoptikk går selvfølgelig vinningen opp i spinningen, men de fleste systemene har gode og kompakte allround-objektiver. Selv er jeg svak for 40mm som walkaround-brennvidde, og der har du Canons 40mm f2.8 + adapter til A7, Fuji 27mm f2.8 og Panasonic 20mm f1.7 som gode pancake-alternativer.

Ergonomi er veldig personlig, men jeg foretrekker X-T1 og A7 i den rekkefølgen. E-M5 var godt med batterigrep, litt for lite uten. X-T1 har også dedikerte hjul til ISO, lukker, eksponeringskompensasjon og de fleste objektivene har manuell blenderring, noe jeg helt klart foretrekker fremfor anonyme hjul som varierer fra modus til modus. Du vet nøyaktig hvor fingrene skal gå for å justere.

Værtetting har X-T1 og E-M5, såfremt du bruker objektiver som også er værtettet. Tror Fuji har to så langt.

 

Ellers skal det være nevnt at batteritiden er et steg ned fra D700 uansett hva du velger. Sørg for å ha noen ekstra med deg, og/eller invester i et batterigrep.

 

Personlig, om jeg hadde et budsjett på 18k og skulle hatt meg et nytt, lite kamerasystem, så ville jeg gått for Fuji X-T1 og brennvidder du er komfortabel med. De har for øvrig cashback-kampanje nå, kjøper du X-T1 eller X-E2 og tre objektiver, får du 6000kr tilbake. Ikke like bra som straight up rabatt, men det er penger spart.

 

 

Takk for det definitivt beste svaret hittil.

 

Som du sier er det begrenset verdi i å tafse i 10 minutter på nærmeste Japanphoto - noe som gjør at det er fint å høre hva andre har å si om disse kameraene.

 

Er meget glad i FF, noe som gjør meg heller skeptisk til supercrop (2x) som du kaller det. Kommer også til å savne batterikapasiteten, men på en 3-7 dagers fjelltur med begrenset strømtilgang må jeg regne med å pakke endel batterier uansett. Det er for øvrig her vektbesparelse kommer inn. Kan gjerne gå en deg med 3kg kamera+objektiv kombo i handa, men når en skal bære med seg 20kg på ryggen fra før, så hjelper hvert eneste gram man slipper å bære med seg.

 

Det du nevner om oppløsning er selvfølgelig sant, og i det daglige merker jeg ingen mangler ved 12mpx - men faktum er at ved naturbilder har jeg iblant ønsket meg et par til. That said, så tror jeg 36 f.eks. er overkill. 24 holder nok i massevis på FF.

 

Må si jeg heller litt mot A7 for øyeblikket, trolig pga FF som er kjent og kjært.

 

- Hvordan er batterikapasitet på A7 i praksis? Kamera går gjerne litt opp og ned av sekken på tur, og blir brukt til alt mellom 20 og 200 bilder på en dagsmarsj litt avhengig. Hvor mange ekstrabatterier trenger jeg på en ukestur?

- Objektivutvalget til FE? Ser for meg med dagens utvalg at jeg ender opp med 28-70(pga vekt og pris), Samyang 14, Nikon 50/1.2 og et makroobjektiv. Hvordan er denne normalzoomen(værtetting og optisk kvalitet i praksis), og hvilken makroobjektiv ville dere valgt?

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fortelle deg hva du bør kjøpe men når forl spør liker jeg gjerne å dele historien som gjorde at jeg bytte system etter svært mange år. Her er den og ta den for det den er:

 

Jeg startet for over 25 år siden med mitt første speilrefleks som jeg fikk til konfirmasjonen. Et Canon AE-1 :-)

Interessen vokste fort og meldte meg inn sammen med noen kamerater i Bergen Kameraklubb. Jeg hadde da kjøpt EOS 620 som var litt av et kamera det også. Siden den gang har det vokst på seg med diverse Powershot kamera og G-modeller når den digitale aldreren skyllet inn. Etter disse tømte jeg sparekontoen og kjøpte 10D som igjen førte meg på bølgen av nye EOS kamera på rekke å rad. 30D, 50D, 7D og tilslutt 5D MkIII og en rekke L-optikk lik verdien av en bruktbil. Meldte meg i denne perioden inn i Bekkalokket fotoklubb som opprettholdt interessen på et fint nivå.

Det som slo meg etter at jeg ble voksen, var at uansett hvordan jeg oppgraderte husene og optikken til nye høyder så ble ikke bildene bedre. Bare litt morsommere å ta, men tyngre og tyngre, og større og støre sekk.

Jeg har alltid vært glad i å gå i skog og fjell, og kjører mye motorsykkel. Å kombinere disse interessene med fotografering har alltid vært kjærkommen, men til tider bydd på utfordringer. Man vil så gjerne garantere seg mot alle mulige fotomuligheter og dette igjen førte til at jeg alltid dro med meg hele lasset av optikk og kamerautstyr. Til tider var dette både utfordrene og frustrerende. Men jeg greide aldri å slå meg til ro med kompaktkameraene på tur, selv om G-serien til Canon kunne gi ganske flott bildekvalitet. Noe manglet ved gleden, og det ble med å ta speilrefleksen og gromoptikken.

I fjor høst valgte jeg å bestille en ny motorsykkel som jeg har gått å drømt og siklet på en stund. Denne var i overkant kostbar og jeg måtte vri alle kluter for å sikre penger nok. Dette resulterte i at jeg solgte alt Canon utstyret for en periode. Skulle jo uansett kjøpe nytt utstyr når jeg hadde spart meg opp igjen.

Med fotohobbyen så godt i blodet varte det ikke lenge før jeg måtte fotografere, og tenkte for en periode å kjøpe et Olympus EM-10 kit med to zoom objektiver. Valgte dette fordi det hadde fått bedre kritikker enn EOS-M, skulle jo uansett ikke ha dette lenge.

Men jeg fikk en aha-opplevelse med dette kameraet, fantastisk brukervennlig og meget god bildekvalitet selv med kit-objektivene 14-42 og 45-150. Brukerfølelsen var akkurat som speilrefleksene jeg kjente så godt.
Jeg oppdaget også hvor herlig det faktisk var å pakke det lille utstyret i en liten veske på motorsykkelen og ha det hengene i en rumpetaske på vei opp Preikestolen på forsommeren. Likevel var jeg trygg på å ha utstyr som taklet utfordringene. Før ferieturen til Mallorca i sommer, kjøpte jeg to fastobjektiver 17mm f1.8 og 45mm f1.8. Dette gav meg nok en liten aha-opplevelse. Selv med L-objektivene på 5D MkIII var jeg ofte usikker på å bruke objektivenes største blendere på grunn av mulig kvalitetsforringelse og fokusbom. Men med EM-10 sitt fokussystem, og Zuiko objektivenes fantastiske bildekvalitet selv på åpen blender gav en utrolig fin trygghetsfølelse. Jeg oppdaget også at ved å bruke så store blendere som f1.8 sammen med en utrolig god bildestabilisering inne i kamerahuset, ble det meget sjelden behov for ISO over 1600. Dette sikret støyfrie bilder selv om kvelden gatelangs i Palma by. På grunn av relativt stor dybdeskarphet selv ved blender f1.8 ble denne blenderen nesten stående fast på 17mm objektivet. Overraskelsen var også stor da jeg etter ferien sammenlignet bilder tatt fra forrige sommer med 5D MkIII, Sigma 35mm f1.4 og Tamron SP 24-70mm f2.8 VC. Det var faktisk nesten umulig å se forskjell på bildekvaliteten i 90% av bildene. Og her snakker vi om store prisforskjeller.

Jeg ble så frelst på dette lille systemet at jeg for noen måneder siden kjøpte EM-1 på grunn av litt bedre grep og sin utrolige værtetthet. Kjøpte det sammen med 12-40mm f2.8. Dette kameraet har en enda bedre søker, like stor som på 5D og med all den informasjon man kan tenke seg. Fokushurtighet og bildeserier står ikke tilbake for så vedlig mye og betjeningsmulighetene er enorme. Dessuten synes jeg det ser lekkert ut. Tåler også det aller meste av vær og frost. Jeg brukte også speillås endel på speilrefleksen og dette var litt plundrete. Uten speil er det befriende å slippe å tenke på dette. Det balte på seg og har nå både Zuiko 40-150mm f2.8 , Zuiko 75-300mm f4-6,7 og Samyang 7,5mm f3.5 m.m

Jeg har nå altså ufrivillig fått øynene opp for at det finnes et grønt gress også utenfor Canon speilrefleks muren. Jeg er nå så rimelig sikker på at jeg aldri kommer til å betale penger for et speilreflekskamera igjen, selv om det var nesten et 6D før valget falt på EM-1. EM-1 er uten tvil et mer solid og proffesjonelt hus enn 6D og jeg tror at jeg kun ville sett forskjell i bildekvaliteten over 1600ISO. Men når jeg uhyre sjelden bruker slike verdier falt valget i stedet på alle fordelene EM-1 gir. Jeg skal faktisk spise hatten min om ikke EM-1 også har et større dynamisk spenn i bildene enn 5D MkIII hadde. I hvertfall virker det slik ved min fototgrafering. Med EM-1 har man også en egen kundetelefon og ekspress reparasjoner fra Olympus. Betryggende å vite om uhellet skulle være ute.

Jeg kan vel si jeg har fullt ut konvertert til Olympus MFT og venter på flere optiske godbiter. Venter også i spenning på at Olympus skal lansere det første f1.0 objektivet med autofokus. Fremtiden er spennende for dette systemet.
Når jeg tenker på hva 5D MkIII kostet meg og hva endel av de store FF husene koster ennå, så gleder jeg meg over all den optikken jeg kan eventuelt kjøpe for samme prisen til EM-1. Når jeg heller ikke klarer å hente mer bildekvalitet ut av disse speilrefleksene jeg nevner så blir jeg mer og mer sikker på å ikke se meg tilbake.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

... Man vil så gjerne garantere seg mot alle mulige fotomuligheter og dette igjen førte til at jeg alltid dro med meg hele lasset av optikk og kamerautstyr.

...

 

Fra ditt lange, og interessante, innlegg plukket jeg ut denne ene setningen. For jeg tror det er mange som kan kjenne seg igjen i dette. Man skal liksom ha muligheten til å fotografere hver eneste, mulige eller umulige, situasjon. Kamera skal være tilgjengelig 100% av tiden med alle mulige brennvidder for enhver tenkelige situasjon.

 

For meg er dette bare stressende og litt..ehhh...dumt, i mangel på et bedre ord.

 

Jeg liker å være tilstede i mine opplevelser, de trenger overhode ikke fotograferes. Ja, jeg plukker gjerne med meg et kamera, men det kan godt hende jeg kommer hjem igjen uten en eneste foton på bildesensoren. Det kan også hende kamera ligger hjemme. Har jeg med kamera så bruker jeg det/de objektivene jeg har. Det jeg ikke har, får jeg ikke brukt. No problem.

 

I det siste har jeg også begynt å bruke iPhone noe mer, etter inspirasjon av mine døtre sine bilder tatt med iPhone. Teknisk sett er selvsagt ikke en iPhone på høyde med et dedikert kamera med teknisk bedre kvalitet, men innholdsmessig duger en iPhone til mye mer enn jeg har gitt den kreditt for.

Lenke til kommentar

Jeg har to kameraer. Et speilrefleks (frem til nå D80, nylig erstattet av D750) og et Panasonic LX-3.

 

Hvis jeg tar meg en tur fordi jeg har tenkt å fotografere, så prioriterer jeg å ta med speilrefleks og optikk, og aksepterer kostnaden i ekstra vekt.

 

Hvis jeg tar meg en tur for turen sin skyld, så tar jeg med LX-3en og aksepterer at jeg går glipp av noen fotomuligheter.

 

Alt i alt, så tar jeg bilder i flere situasjoner med LX-3en, men jeg tar flere bilder med speilrefleksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til natur, gatefotografering hadde jeg klart meg med 12-40mm f.2.8 objektivet som jeg bruker fra Olympus nå om dagen på ett Olympus OM-D E-M1 som igjen vil si en liten kameraveske.

 

Men folk har ulikt syn selvsagt på hva natur bla er, noen vil kanskje se behov for både mer tele eller vidvinkel.

Lenke til kommentar

 

... Man vil så gjerne garantere seg mot alle mulige fotomuligheter og dette igjen førte til at jeg alltid dro med meg hele lasset av optikk og kamerautstyr.

...

Fra ditt lange, og interessante, innlegg plukket jeg ut denne ene setningen. For jeg tror det er mange som kan kjenne seg igjen i dette. Man skal liksom ha muligheten til å fotografere hver eneste, mulige eller umulige, situasjon. Kamera skal være tilgjengelig 100% av tiden med alle mulige brennvidder for enhver tenkelige situasjon.

 

For meg er dette bare stressende og litt..ehhh...dumt, i mangel på et bedre ord.

 

Jeg liker å være tilstede i mine opplevelser, de trenger overhode ikke fotograferes. Ja, jeg plukker gjerne med meg et kamera, men det kan godt hende jeg kommer hjem igjen uten en eneste foton på bildesensoren. Det kan også hende kamera ligger hjemme. Har jeg med kamera så bruker jeg det/de objektivene jeg har. Det jeg ikke har, får jeg ikke brukt. No problem.

 

I det siste har jeg også begynt å bruke iPhone noe mer, etter inspirasjon av mine døtre sine bilder tatt med iPhone. Teknisk sett er selvsagt ikke en iPhone på høyde med et dedikert kamera med teknisk bedre kvalitet, men innholdsmessig duger en iPhone til mye mer enn jeg har gitt den kreditt for.

 

Jeg er vel egentlig litt enig, men det er så vanskelig å la vær å "sikre" seg :)

 

Men når det gjelder Iphone fotografering så mister jeg helt interessen for selve fotograferingen. Ja jeg ser også at min datter tar flotte bilder med sin Iphone 6 og har til og med en liten pose med små ekstra "objektiver" som hun kan feste på den. Men når jeg prøver å fotografere med mobilen mister jeg all interessen.

 

Jeg føler trangen til å skru på hjul og trykke på knapper for å liksom gjøre noe før jeg trykker utløseren ned. Som ren dokumentasjon så er det noe annet, men som adspredelse og rekreasjon er telefonen etter min mening ubrukelig. :hmm:

Lenke til kommentar

Er meget glad i FF, noe som gjør meg heller skeptisk til supercrop (2x) som du kaller det. Kommer også til å savne batterikapasiteten, men på en 3-7 dagers fjelltur med begrenset strømtilgang må jeg regne med å pakke endel batterier uansett. Det er for øvrig her vektbesparelse kommer inn. Kan gjerne gå en deg med 3kg kamera+objektiv kombo i handa, men når en skal bære med seg 20kg på ryggen fra før, så hjelper hvert eneste gram man slipper å bære med seg.

Hm. Når jeg allikevel prater om kompaktkameraer, har du vurdert noe ala LX-100 som et tillegg til ditt nåværende utstyr?

 

Flere av entusiastkompaktene har etterhvert ganske respektable sensorer og god vidvinkel. Ikke så vidt som 14 mm på 135-format, men slett ikke verst til landskapsbilder allikevel. Og på fjellturer er sjelden lys et så stort problem at du virkelig trenger lysfølsomheten til en større sensor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hm. Når jeg allikevel prater om kompaktkameraer, har du vurdert noe ala LX-100 som et tillegg til ditt nåværende utstyr?

 

Flere av entusiastkompaktene har etterhvert ganske respektable sensorer og god vidvinkel. Ikke så vidt som 14 mm på 135-format, men slett ikke verst til landskapsbilder allikevel. Og på fjellturer er sjelden lys et så stort problem at du virkelig trenger lysfølsomheten til en større sensor.

 

 

Hm, tviler ikke på at et entusiastkompakt kan være et OK alternativ - men ser først og fremst etter potensiell erstatter for Nikon-oppakningen jeg nå besitter. :)

Lenke til kommentar

 

Men når det gjelder Iphone fotografering så mister jeg helt interessen for selve fotograferingen. Ja jeg ser også at min datter tar flotte bilder med sin Iphone 6 og har til og med en liten pose med små ekstra "objektiver" som hun kan feste på den. Men når jeg prøver å fotografere med mobilen mister jeg all interessen.

 

Jeg føler trangen til å skru på hjul og trykke på knapper for å liksom gjøre noe før jeg trykker utløseren ned. Som ren dokumentasjon så er det noe annet, men som adspredelse og rekreasjon er telefonen etter min mening ubrukelig. :hmm:

Akkurat dette er jeg helt enig i. Å ta bilder med iPhone har svært lite med fotografering å gjøre, selv om man kan få et og annet blinkskudd med en iPhone.

 

For meg er det omtrent like uinteressant som jpg fra kamera...:-)))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...