Gå til innhold

TEST: Dell XPS 13 (2015)


Anbefalte innlegg

Ser at man kan få mange forskjellige oppsett på denne maskinen, men kun én skjerm? Tror dette kunne vært en kanon maskin hvis den kom med 1920x1080/1200 matt skjerm u/berøring. Hva skal man med så høy oppløsning på en ultrabærbar 13"? Det kommer nok til å by på mer irritasjon enn glede for kunder, tenker da på at det ser grusomt ut i altfor mange windows apper dersom man skalerer opp, det øker strømforbruket og reduserer batteritiden. Og så øker det selvsagt prisen...

I amerika finner man den med en matt 1080 skjerm, vet ikke om den kommer til norge ved en senere anledning eller hva den gjør...

 

link; http://www.dell.com/us/p/xps-13-9343-laptop/pd?ref=PD_OC

Endret av mrdalesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for dyrt. et stykke av plast som er mindre enn de standard 15 inches.

5000-6000 maks. klart selskapene ønsker minst 200-300% fortjeneste på en enkelt bærbar PC.

globalt kartell. Skjermoppløsning 13xx / 768 i 2015?

over 10 år har denne samme skjermoppløsning. klart, skulle slippe sin fortjeneste hvis de ga normale 1920x1080 og over 15 inches. i prisklassen 4000-6000 kroner. Det er klart.

 

Tror du snakker om feil laptop? Plasten sitter bare litt i rammeverket på denne, topplokket er aluminium og glass, bunnen er aluminium og karbonfiber. Pekeplaten er glass, og tastaturet er plast, men det burde faktisk være plast. Skjermen har en oppløsning som er nesten 6 ganger større enn 1366*768, så du kan jo heller klage på at det er for mye. Det finnes også et norsk uttrykk for inch, vi kaller det tomme (").

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har lest noen anmeldelser og sett Linus Tech Tips sin tilbakemelding på denne (han har jo vært en stor tilhenger av Dell i det siste) og det virker som tastaturet skuffer veldig med dårlig keytravel og veldig mye fleks bak tastene. Og den høye oppløsningen har jo som "alltid" sine problemer i Windows 8.1 hvorpå alt for mye skalerer dårlig eller ikke i det hele tatt, noe som er utrolig synd da maskinen ellers virker temmelig flott, om ikke fantastisk.

Lenke til kommentar

 

Litt overkill oppløsning på en såpass liten skjerm mener nå jeg. Dualcore I7? Skal ikke en I7 ha fire kjerner og HT?

Finns forskjellige versjoner av I7`ene.

``svakeste`` har 2 kjerner, normale/sterke laptop I7`ene har 4 kjerner 8 tråder, men klokket generelt lavt :)

 

Var nå første gang jeg hadde hørt om en I7 med bare 2 kjerner. Trodde kriteriene for å være I7 var nettopp det å ha 4 kjerner og 8 tråder. I5 med 4 kjerner og 4 tråder osv

Lenke til kommentar

 

 

Litt overkill oppløsning på en såpass liten skjerm mener nå jeg. Dualcore I7? Skal ikke en I7 ha fire kjerner og HT?

Finns forskjellige versjoner av I7`ene.

``svakeste`` har 2 kjerner, normale/sterke laptop I7`ene har 4 kjerner 8 tråder, men klokket generelt lavt :)

 

Var nå første gang jeg hadde hørt om en I7 med bare 2 kjerner. Trodde kriteriene for å være I7 var nettopp det å ha 4 kjerner og 8 tråder. I5 med 4 kjerner og 4 tråder osv

 

Ikke på bærbare dessverre.. :p

Lenke til kommentar

 

for dyrt. et stykke av plast som er mindre enn de standard 15 inches.

Skjermoppløsning 13xx / 768 i 2015?

over 10 år har denne samme skjermoppløsning.

 

Hva mener du med dette? Skjermen har jo en helt sinnsyk oppløsning. 3200x1800 på 13"!!

eh hva er sinnsykt med det? Har 1920x1080 i min 5" mobil som ikke koster mer en noen tusenlapp. Det er det samme som 3840x2160 på en 10" skjerm. Omtrent dobbelt så hoy pixeltetthet men fortsatt ett par år gammel teknikk.

Lenke til kommentar

Var nå første gang jeg hadde hørt om en I7 med bare 2 kjerner. Trodde kriteriene for å være I7 var nettopp det å ha 4 kjerner og 8 tråder. I5 med 4 kjerner og 4 tråder osv

 

 

 

Har aldri vært levert i5 med 4 kjerner på bærbar. i5 er dualcore. Damn, bærbar henger bare mer og mer etter stasjonær nå, det er helt rått egentlig.

Lenke til kommentar

 

 

Litt overkill oppløsning på en såpass liten skjerm mener nå jeg. Dualcore I7? Skal ikke en I7 ha fire kjerner og HT?

Finns forskjellige versjoner av I7`ene.

``svakeste`` har 2 kjerner, normale/sterke laptop I7`ene har 4 kjerner 8 tråder, men klokket generelt lavt :)

 

Var nå første gang jeg hadde hørt om en I7 med bare 2 kjerner. Trodde kriteriene for å være I7 var nettopp det å ha 4 kjerner og 8 tråder. I5 med 4 kjerner og 4 tråder osv

 

 

 

Intel Core i7 i ULV (ultra-low-voltage) serien til Intel har vel vært dobbeltkjerne de siste årene? Har vel aldri vært mer enn dobbeltkjerne på disse? Man må ikke forveksle ULV prosessorer som sitter i disse ultrabook maskinene og full-voltage prosessorer som sitter i øvrige systemer.

Lenke til kommentar

Litt overkill oppløsning på en såpass liten skjerm mener nå jeg. Dualcore I7? Skal ikke en I7 ha fire kjerner og HT?

i7 betyr kun at det er den dyreste prosessoren innenfor sitt segment. Intel opererer med minst 4 segmenter:

- Desktop (f.eks i7-4xxx(T/K/S/X))

- Laptop (f.eks i7-4xxx(M/H(Q)))

- Ultraportabel (f.eks i7-4xxxU)

- Embedded (f.eks i7-4xxxY)

Det finnes i7-prosessorer i alle disse fire segmentene, men konfigurasjonene er totalt ulike. (Og helt fra i7-navnet ble innført har det vært et enda større vell av konfigurasjoner.)

F.eks har du disse vidt forskjellige konfigurasjonene:

- i7-5960X, 8 kjerner, 3-3.5 GHz (Desktop, extreme)

- i7-4770, 4 kjerner, 3.4-4 GHz (Desktop)

- i7-4700MQ, 4 kjerner, 2.4-3.4 GHz (Laptop)

- i7-4600M, 2 kjerner, 2.9-3.6 GHz (Laptop)

- i7-4500U, 2 kjerner, 1.8-3 GHz (Ultraportabel)

- i7-4610Y, 2 kjerner, 1.7-2.9 GHz (Embedded)

 

Som du ser, er det bare i desktop-segmentet du kan forvente å finne prosessorer med 4+ kjerner. Utenfor det segmentet er alle prosessorene merket med en Q (eller X) hvis det er 4 kjerner. Resten er utelukkende 2 kjerner. Og for å gjøre "forvirringen" enda mer komplett, kan jeg komme opp med et par eksempler på i5-prosessorer som er kjappere enn enkelte i7-prosessorer:

- i5-4200M, 2 kjerner, 2.5-3.1 GHz

- i4-4310M, 2 kjerner, 2.7-3.4 GHz

Begge disse laptop-i5ene er kjappere enn både i7-4500U og i7-4610Y. Grunnen til dette er at de tilhører to forskjellige segmenter. i5'ene er Laptop-prosessorer, mens i7'ene er henholdsvis Ultraportabel- og Embedded-versjoner.

 

Poenget mitt er uansett at det ikke går an å lese særlig spesifikasjoner ut fra i-navnet uten å vite hvilket segment prosessoren tilhører. Navnet og nummeret kan til en viss grad bruker for å rangerer prosessorer innefor samme segment, men utenfor dette er det klin umulig å vite noe som helst.

Som en tommelfingerregel koster i7 mer enn det smaker. i5 er stort sett godt nok til alle praktiske formål for ikke-entusiaster.

 

Om du får HT eller ikke er enda mer usikkert. Som en tommelfingerregel kan man regne med at i7 stort sett har HT, men det har også vært unntak der oppigjennom tidene. På Haswell fikk en også HT på stort sett alle i5-prosessorene i Laptop/Ultraportabel-segmentet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Reduksjon av støy er tydeligvis noe som DELL ikke legger nok arbeid i. Har en DELL XPS 12 som støyer nok til at jeg føler at jeg ikke kan ha den med i møter (er blitt bedre etter oppdateringer, men fortsatt ikke stille nok). Har også en Lenovo Yoga 2 Pro som ikke støyer på samme måte, så noen får det til.

 

En bærbar PC i dag bør være tilnærmet støyfri, i alle fall når den koster over kr 10.000.

Lenke til kommentar

Jeg misliker Apple, men jeg anbefaler at de som vurderer denne at de også vurder Mac Pro

Skjermoppløsningen og CPU passer ikke på en 13" i det hele tatt og ikke minst, den bråker like mye som en F16

 

Skjermoppløsningen passer jo supert på en 13-tommer. Uansett så er vel mac pro i et litt annet segment? Hvorfor ikke MBA som faktisk er en ultraportabel som konkurrent?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...