EliL0 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hei, holder på å pusse opp gangen har fått gjort noe allerede. Tenkte jeg skulle gjøre veggen helt glatt/slett og så male den. (Betong vegg) Er usikker på hva jeg bør gjøre nå... Trenger innspill. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Sparkle den, så male? Evt pusse før du maler. Trenger ikke være vanskeligere enn det Lenke til kommentar
EliL0 Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 Har kjøpt maling, og sparkel fra Biltema, men syntes sparkelen fra Biltema er ganske hard/tør.... Er sparkel fra Biltema grei nok ...? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Sparkel skal ikke være så vanskelig å jobbe med, så vil anta biltema ikke har førsteklasses sparkel. Ingen erfaring med biltema sin, men de har gjerne mer fokus på pris enn kvalitet. Selv om det meste der duger er det ofte ikke det beste. De har mye bra også, er ikke noe galt med biltema altså... Lenke til kommentar
War Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Så er veggen så si flat ? Dvs skal den bli helt 100% flat, må du da ta vekk mye / sparkle mye? Står det noe om hvor mye sparkelen krymper? Av erfaring så ser alt fint ut helt til 1-2 dager etterpå, da er det hull over alt igjen pga fuktigheten er fordampet og sparkelen krympet. Skal du ha "gips-vegg"-finish? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Helsparkling av vegg? Har ikke testet enda, men neste gang prøver jeg denne: http://jordanvethvordan.no/tips-og-inspirasjon/filmer/laer-deg-a-rullesparkle Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Dette er murvegg? Da kan det være en ide å bruke murpuss i stedet for sparkel. Kan legges tykkere uten at det krymper, og personlig synes jeg det er lettere å jobbe med enn sparkel. Men i prinsippet er det samme håndtverk, og begge krever litt øvelse og prøving og feiling for å få godt resultat. En annen løsning er på lime opp plater på veggen. (Skru eller stifte blir litt mer komplisert hvis det er mur). Huntonitt eller tilsvarende med panelimitasjon, eller slett, klart for maling eller ferdigmalt eller tapetsert. Tjukk tapet ("slettvegg") kan også være et alternativ hvis veggen bare er litt ujevn. Eller man kan sparkle eventuelle riss og groper uten å være pinlig nøyaktig, og så sette opp en mønstret tapet hvor mønsteret tar vekk oppmerksomheten fra mindre ujevnheter som vil være lett synlig på ensfarget malt vegg. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hadde samme vegg i stua, måtte velge mellom 3 ukers pussing og helsparkling, eller prøve meg på murpuss. Kjøpte plater som jeg limte på, ble for mye arbeid med borrig og plugg på alle platene. Litt av grunnen for at jeg spurte om tanker rundt finishen, med murpuss og bredt utstyr må man vel pusse en del etter på for å få det lasetflatt og polert glatt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) En annen løsning er på lime opp plater på veggen. (Skru eller stifte blir litt mer komplisert hvis det er mur). Huntonitt eller tilsvarende med panelimitasjon, eller slett, klart for maling eller ferdigmalt eller tapetsert. Kommer en hel del ekstra problemer med å lime opp plater, som at alle lister må av og kappes på nytt, muligens må du ha nye om du ikke får de av hele, kontakter og brytere må fjernes og settes opp igjen. Det er riktignok skjult ser det ut som, men det må fortsatt skrus av. Nå vet jeg ikke åssen listene sitter, men ettersom det er mur antar jeg at de ikke går av så lett... edit: hvordan er det egentlig å bruke akryl i stedet for murpuss eller sparkel? Jeg syntes ihvertfall akryl er ett fantastisk bra materiale å jobbe med Endret 15. februar 2015 av aklla Lenke til kommentar
War Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Isåfall ville jeg ha helsparklet slik: Først tettet sprekker og hull, puss ned overskudd tilfelle det ikke er det laveste stedet. Så begynne oppe i hjørnet og sparkle mot midten av veggen , så sparkel nedenfra og opp til midten. I samme prosess før det tørker ville jeg ha gått over hele etterpå med en bred sparkelplate, for å så pusse det og gjenta hele prosessen helt til man er fornøyd. Det skal da sparkles i et tynt lag og heller gjøre det flere ganger. Ville også hatt på grovere sparkel den første gangen. Kanskje hele veggen må sparkles og pusses flat 3-4 ganger, støv og pussejobb er nok kamelene man må godta. svelge Er det 2 vegger eller alle 4? Det kan bli litt av en jobb, men som sakt så slipper du nivåforskjell i den grad plater ville ha gitt. Endret 16. februar 2015 av War Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Det finnes jo flere forskjellige typer sparken avhengig av hvor store hull/dumper som skal fylles. Slik TS beskriver sparkelmassen er sparkelen veldig grov og det kan passe så lenge veggflaten er såpass grov som den ser ut som. Det kan være lurt å helsparkle veggen hvis den er veldig grov. Det finnes en slags duk en kan bruke for helsparkling som du får hos byggvare. Den er litt tykk og kan minne om litt tykk slett/glatt strie. Det kan kanskje være en idé å vurdere det og eventuell gå over i etterkant hvis det er noe som ikke ser perfekt og glatt ut. Når du synes ting ser greit ut kan du ta på et lag med grunning. Da vil du antageligvis se at det er et par ujevnheter som ikke ble helt perfekt og disse kan sparkles med finere/mer finkornet sparkel for å få det helt slett og fint. Når ting er helt bra maler du men hva slags maling som skal benyttes er litt avhengig av hvor bra slitestyrke du vil ha.Som nevnt over kan en fort gi seg selv mer arbeid hvis en tar på plater. Stikkontakter, lysbrytere og lister må kobles opp/monteres på nytt og det kan jo være en drittjobb (skal det bli forskriftsmessig må vel en elektriker montere lysbrytere/støpsler også(?)) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå