Gå til innhold

[Løst] Hva slags CPU til liten Minecraft server?

Mr D

Anbefalte innlegg

Tror jeg må oppgradere eldgammel hw til noe nytt i en PC som er en dedikert Minecraft server for junior og kompisene. Hva kreves egentlig for en god opplevelse for opptil 15 spillere? Er CPU eller RAM viktigst? Har søkt og funnet sprikende svar, og mange av treffene er gamle.

Vurderer oppgraderingspakker, f.eks. med i3-4160 eller A8-6600K. Er dette greit til slik bruk? Eller burde jeg gå for kraftigere saker eller kanskje jeg kan bruke noe billigere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde satset på følgende :

*Kjapp flerkjernet cpu.

*Rikelig med minne (Antar regelen med omtrent 100mb per bruker er gjeldende fortsatt , muligens mer?) så 20 brukere = 2Gb minne bare til Minecraft og blir det store prosjekt på gang kan vi vel si minst 4Gb. Antar at det holder i massevis med et system med 16Gb minne siden det er rimelig i alle fall DDR3. Prøv å kjøp kjappe brikker med lav latency og grei hastighet. (1866 eller bedre ).

*En god SSD disk og en sekundær standard HD.

*Litt usikker på om skjermkortet spiller inn for en minecraft server , men tipper at et Nvidia 960/970 holder i massevis eller et Radeon R 260 / 270.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har sett på disse lenkene tidligere, spesielt Server/Requirements/Dedicated. Og det er litt derfor jeg spør. På denne siden står det at for min/vår bruk anbefales "Intel Core-Based CPUs or AMD K8-Based CPUs and better". Men dette blir litt vagt. Det er da stor forskjell mellom en Core i3 Dual Core og en Core i7 Quad Core eller 8-Core. Og i de fleste tilfelle yter en Intel CPU mer i praksis i enn en AMD CPU på samme klokkefrekvens. Noen sier også at det ikke er vits med mange kjerner fordi Minecraft kjørere Java og derfor kun kjører på en kjerne.

Denne PC-en blir en bortgjemt dedikert Minecraft-server som ikke vil brukt til noe annet og det blir derfor en løsning med integrert skjermkort. Vil ikke være tilkoblet skjerm til daglig, blir administrert med Teamviewer.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har sett på disse lenkene tidligere, spesielt Server/Requirements/Dedicated. Og det er litt derfor jeg spør. På denne siden står det at for min/vår bruk anbefales "Intel Core-Based CPUs or AMD K8-Based CPUs and better". Men dette blir litt vagt. Det er da stor forskjell mellom en Core i3 Dual Core og en Core i7 Quad Core eller 8-Core. Og i de fleste tilfelle yter en Intel CPU mer i praksis i enn en AMD CPU på samme klokkefrekvens. Noen sier også at det ikke er vits med mange kjerner fordi Minecraft kjørere Java og derfor kun kjører på en kjerne.

Denne PC-en blir en bortgjemt dedikert Minecraft-server som ikke vil brukt til noe annet og det blir derfor en løsning med integrert skjermkort. Vil ikke være tilkoblet skjerm til daglig, blir administrert med Teamviewer.

Både i3n og AMD APUen du har valgt er plenty! :)

Jeg ville valgt AMD'en av den enkle grunn at den innebygde GPU'en er mer anvendelig visst man senere skal bruke den til enkle spill eller som mediapc :)

Lenke til kommentar

Hm.... Det var også en tanke angående eventuelt senere bruk. Helte litt mot Intel pga mindre varme og egen overbevisning...

Til MC bruken din, så vil du ikke merke forskjell på noen av de. Kjører selv en ligende server på langt svakere hardware en du vurderer, uten noen form for hikke eller problemer :)

Lenke til kommentar

Om man skal faktisk bruke pcen til multimedia med det integrerte skjermkortet hadde jeg gått for en Amd cpu som er overlegen intel på dette området.

En AMD A10 7850K Holder i massevis til et slikt formål og gir mye for pengene ,kan overklokkes om man ønsker det og burde fungere bra sammen med en stusselig mengde med minne ( 8 - 16 Gb ). Kombinerer man dette med et oppdatert FM2+ Hovedkort kan man få til det hele for omtrent 2500 kr For Hovedkort , minne og APU.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Q6700, 8gb ddr3 (1600Mhz) holder greit til en server?

sammen med et Asus 7970 som skal folde 24/7?

Sorry for da hijacking :)

Trolig.

Om du har litt mer minne å gi den så vil det nok være det beste, avhengig av foldinga selvsagt og minecraft brukere.

Lenke til kommentar

Q6700, 8gb ddr3 (1600Mhz) holder greit til en server?

sammen med et Asus 7970 som skal folde 24/7?

Sorry for da hijacking :)

Trolig.

Om du har litt mer minne å gi den så vil det nok være det beste, avhengig av foldinga selvsagt og minecraft brukere.

Folding krever kun ting av gpu når det gjelder gpu, er snakk om 5-10stk på serveren, skal teste når jeg får den oppe å kjøre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...