Gå til innhold

Samf. øk vs Siv øk vs Indøk (UiS)

Libcon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går nå 2. VGS og har begynt å tenke litt fremover :)

Jeg har en generell interesse for økonomi, spesielt makroøkonomi, aksjemarkedet og hvordan økonomien styres på det store nivå. Snittet mitt ligger på rundt 5.3 foreløpig, men dette kan jo endre seg, og med realfagpoeng har jeg godt nok snitt for alle aktuelle skoler.

Planen er da som så å ta seg noen år i Militæret før jeg tar meg en solid utdannelse innenfor økonomi som kan føre til en god karrigere innenfor noe jeg liker.

Men jeg er usikker på hva det beste valget mellom samfunnsøkonomi på NTNU, Siviløkonom på NHH og Indøk-studiet i Stavanger (ettersom jeg mest sannsynlig ikke kommer inn på indøk-NTNU).

Har størst interesse for samfunnsøkonomi, og Trondheim er jo en fin studentby det, men jobbmulighetene etter studiet er vel ikke like bra som hos de andre?

Siviløkonomstudiet er vel et ganske trygt valg, men vil helst ikke ende opp som regnskapsfører eler liknende da jeg har hørt at dette kan være et utfall.

Vet ganske lite om Indøk studiet, men har hørt at dette er et trygt valg.

Uansett, hva syntes dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NHH.

Du får innføring i både samfunns- og bed.øk.

Usikker på hvilke falgfag de tilbyr i løpet av de første tre årene, men du kan spesialisere deg i samfunnsøkonomi i mastergraden.

Da får du vært innom alt, med en spesialisering i det du ønsker. Du kan velge og vrake jobber etterpå :-)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du ender opp som regnskapsfører med mindre du velger det selv.

Her er en oversikt av Bachelor-fagene på NHH:

http://www.nhh.no/no/studentsider/faginformasjon/studier-ved-nhh-(studieh%C3%A5ndboken)/studieh%C3%A5ndboken.aspx?EmneKomb=1&Studie=BACHELOR04

Det er ikke veldig mye samfunnsøkonomi. SAM er den relevante fagkoden, og som du ser er det fire fag. Innføring i mikroøkonomi, videregående mikro, handel og økonomisk vekst, og makroøkonomi. Alle fag på NHH er 7,5 sp, så totalt er ett av seks semestre samfunnsøkonomi.

Samf. øk. er ganske mattetungt, så hvis du teller med metodefagene blir det ett semester til, eller 1/3 av studiet totalt.

I tillegg er det valgfag. Du skal ha fire allmenne fag, dvs. ett semester også her. Da er det kanskje matematiske fag eller økonomisk historie fag som er mest relevant ift. samfunnsøkonomi. Økonomisk historie er ikke historie om økonomifaget, men historie sett fra økonomisk perspektiv. Du må bruke økonomiske modeller og se på handel, pengepolitikk, finanspolitikk etc., så det er absolutt relevant.

Til sist skal du ha to valgfrie økonomisk-administrative kurs. Her er det mulig å velge rene samfunnsøkonomifag.

Med den bredeste tolkningen er altså 105/180 studiepoeng direkte relevant for samfunnsøkonomi, gitt at de valgfrie fagene er plukket ut mtp. en master i samf. øk.

På Master-nivå kan du spesialisere deg i samfunnsøkonomi. Da er det profilen economics.

http://www.nhh.no/Default.aspx?ID=51247

Kombinert med f.eks. økonomisk analyse (http://www.nhh.no/Default.aspx?ID=48349) som støtteprofil blir det solid. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det sammenligner med Master-programmet i samfunnsøkonomi ved NTNU eller UiO, men jeg har hørt mye bra.

Lenke til kommentar

Jeg har en mastergrad i samfunnsøkonomi, men har studert begge deler. Begge studiene gir gode jobbutsikter, både i næringslivet og i det offentlige, men siviløkonomi er definitivt det beste valget med tanke på raske karrieremuligheter. Siv.øk er generelt mye tørrere og kjedeligere, mens samf.øk på masternivå krever at du behersker matematikk på et langt høyere nivå enn i siviløkonomi. Den beste anbefalingen jeg kan gi er å velge det du synes virker mest interessant. Du er svært attraktiv på jobbmarkedet med en mastergrad med gode karakterer i beege retninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en mastergrad i samfunnsøkonomi, men har studert begge deler. Begge studiene gir gode jobbutsikter, både i næringslivet og i det offentlige, men siviløkonomi er definitivt det beste valget med tanke på raske karrieremuligheter. Siv.øk er generelt mye tørrere og kjedeligere, mens samf.øk på masternivå krever at du behersker matematikk på et langt høyere nivå enn i siviløkonomi. Den beste anbefalingen jeg kan gi er å velge det du synes virker mest interessant. Du er svært attraktiv på jobbmarkedet med en mastergrad med gode karakterer i beege retninger.

Med fare for å kapre tråden, hvilket matematisk grunnlag har man etter 3 år på samfunnsøkonomi?

Jeg går på NHH. De obligatoriske mattefagene er Matematikk for økonomer, Statistikk for økonomer og Anvendt metode (mer statistikk).

Inkludert valgfag i Analyse og lineær algebra, Differens- og differensialligninger og Matematisk statistikk, hvordan stiller jeg da sammenlignet med en fra UiO? Eventuelt også Optimering. Alle fagene er 7.5 studiepoeng. Det er selvsagt en del matematikk i andre fag også, spesielt SAM-fagene, men jeg tror alt dekkes av pensum i nevnte fag.

Lenke til kommentar

Med fare for å kapre tråden, hvilket matematisk grunnlag har man etter 3 år på samfunnsøkonomi?

3 år med samf.øk (bachelorgrad) innebærer nesten bare det du allerede har nevnt i innlegget ditt. Det er ganske enkel matematikk. De siste to årene i en mastergrad stiller en del større krav. Mye (relativt) avansert kalkulus tilpasset økonomistudiet.

Lenke til kommentar

Siviløkonomstudiet er vel et ganske trygt valg, men vil helst ikke ende opp som regnskapsfører eler liknende da jeg har hørt at dette kan være et utfall.

Som Sheasy påpeker, er det bare de som har valgt det selv som blir regnskapsførere. Det er store muligheter for å ende opp i mange forskjellige bransjer og jobber og du har frihet til å velge fag som gjør deg mer attraktiv for den karriereveien du ser deg ut. Riktignok er valgmulighetene mindre på bachelor enn på master, i alle fall på NHH.

Jeg vil ikke uttale meg om industriell økonomi, men hvis du velger mellom økonomi og administrasjon på den ene siden og samfunnsøkonomi på den andre siden, velger du mellom en bred og en spiss utdannelse. Med økad kan du litt om mange forskjellige emner innen økonomi og kan derfor brukes til mange forskjellige jobber. Med samføk har du mer dybde i ett område. Da vil du ofte stille svakere til en stilling som bedriftsøkonom eller markedsfører, men vil til gjengjeld være mer attraktiv for en del andre jobber, for eksempel som analytiker i banker.

Lenke til kommentar

Takker for svar, da tror jeg at jeg søker nhh når den tid kommer.

Hvordan er forresten studiemiljøet der? Skolen er jo ganske liten ifht NTNU, UiO osv.

Og hvordan er det med jobb? Hvor store er mulighetene for jobb i Oslo eller Trondheim etter utdanning? (no offense Bergensere ;))

Lenke til kommentar

Det er et godt og variert studiemiljø, både i NHHS og i Bergen for øvrig. Grovt 50 % av NHH-erne får jobb i Oslo etter studiene, 25 % blir i Bergen og resten jobber andre steder. Dette er naturlig i og med at en stor del av dem er østlendinger og at de får en tilknytning til Bergen og trives så godt at de ønsker å fortsette å bo der. Det er sikkert jobber i Trondheim også for dem som vil bo der. Men det er vel ingen overraskelse at de fleste arbeidsgiverne holder til i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...