Gå til innhold

Bruk av mellomnavn i endring?

kvakse

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lagt merke til en endring i bruken av mellomnavn i norske navn. Regelen slik jeg trodde den var, og slik jeg mener den har blitt brukt frem til de siste årene, er at ved tiltale skal mellomnavn kun brukes når hele navnet brukes, og da valgfritt. F.eks. Jonas Gahr Støre. Etternavnet er Støre, Gahr er mellomnavnet. («Erik» i «Hans Erik» er et fornavn, ikke mellomnavn, og «Stolt» i «Ragnhild Stolt-Nielsen» er heller ikke et mellomnavn, men en del av etternavnet «Stolt-Nielsen».)

Typisk er mellomnavnet noe man arver fra mor, etternavnet fra far.

Endringen jeg føler er på vei, er at det blir vanlig å bruke tiltaleformen «Mellomnavn Etternavn», f.eks. «Gahr Støre». Nå er jeg fullstendig klar over at språk er i evig endring, og at denne spesifikke utviklingen kanskje er en naturlig refleksjon av at mors rolle likestilles fars. Jeg synes likevel det er uheldig at media, som jeg føler skal være konservativ og «korrekt» i språkbruken, medvirker til, og kanskje leder an, endringen, uten nødvendigvis med særlig bevissthet om bruken.

Eksempler på bruk, korrekt eller feil etter tradisjonell norm:

Jonas Gahr Støre:

• Jonas
  • Støre
  • Jonas Støre
  • Jonas Gahr Støre
  • Jonas Gahr
  • Gahr Støre

Edvald Boasson Hagen

• Edvald
  • Hagen
  • Edvald Hagen
  • Edvald Boasson Hagen
  • Edvald Boasson
  • Boasson Hagen

Finn Hågen Krogh (glem dette eksempelet, jeg var ikke klar over at Hågen var et fornavn)

• Finn
  • Krogh
  • Finn Krogh
  • Finn Hågen Krogh
  • Finn Hågen
  • Hågen Krogh

Astrid Uhrenholdt Jacobsen

• Astrid
  • Jacobsen
  • Astrid Jacobsen
  • Astrid Uhrenholdt Jacobsen
  • Astrid Uhrenholdt
  • Uhrenholdt Jacobsen

Ja, jeg har sett på NRKs vintersportssendinger i vinter, og der er det helt vill vest når det gjelder bruk av mellomnavn. Både «Finn Hågen» og «Astrid Uhrenholt» kan høres, og tiltalemåten «Mellomnavn Etternavn» ser ut til å være normalen. Altså, ikke noe galt med at mors navn får en mer fremtredende rolle i norsk språk, men en aktør som NRK bør være mer konservativ og mer bevisst i sin språkbruk enn hva jeg føler og tror at de er.

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...