Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan legge benkeplate i rett retning

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøkken formet som hestesko som skal settes opp

Så ligger ovnen på et område slik at den får lite benk på hver side før silikon-skjøte om det legges slik jeg først hadde tenkt.

Så trenger litt hjelp til å se hva som best og i tillegg til at induksjon topp får nok støtte på hver side .. Det er heltre som jeg har tenkt å bruke.

Og kuttes platene slik jeg først tenkte så blir det 30 cm venstre side 7 cm høyre siden, slik den 1. tegning.

Er usikker på hvordan det vil være normalt å legg platene ift hverandre ... Induksjonstoppen ligger øverst på hver tegning

Siste har skrå kutt

:)

post-367595-0-96522500-1424005342_thumb.jpg

post-367595-0-82233300-1424005358_thumb.jpg

post-367595-0-30410800-1424005373_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri sett en skråkuttet kjøkkenbenk før og noe sier meg at det er en grunn til at alle/de fleste benkeplater har rette kutt. Blant annet blir det lengre skjøter = flere brødsmuler og lignende fast i kjøkkenbenken. Selv ville jeg kanskje gått for øverste alternativ på midterste tegning.

Lenke til kommentar

Bilder fant jeg også etter å ha søkt spesifikt etter det, men jeg kan ikke huske å ha sett slike i virkeligheten før. Hvorvidt du ønsker å skråkutte eller ei er kanskje også avhengig av mønsteret på platen også?

Dersom induksjonstoppen står helt midt på slik som jeg tolker det ut fra tegningen vil sikkert skråkutt se fint ut, men mønsteret på benkeplaten må treffe akkurat (på dette bildet er det litt bom, ser ikke fint ut). Du bør i alle fall unngå å få skjøter like ved induksjonstoppen eller vasken, og du vil heller ikke ha "småbiter" som på tegning #1. Det er også et alternativ til, dersom du har full lengde fra vegg og ut på halvøya, og lar benkeplata til induksjonstoppen fortsette helt inn i hjørnet (altså benkeplata til vasken ikke går til hjørnet), men kun dersom skjøtet ikke blir for nært vasken.

Lenke til kommentar

Hm. Finn frem en linjal og prøv å tegne med nøyaktige mål, kanskje du får et bedre inntrykk av hvordan det vil se ut. På mitt kjøkken er det ca. 20-25 cm fra induksjonstopp til kutt i benkeplate, ville ikke hatt noe mindre.

Når det gjelder "hele" plater tror jeg det er mulig dersom man bare har ett hjørne og får spesiallaget plate i laminat, i heltre klarer jeg ikke å se for meg ei praktisk løsning... :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

du kan altids ha en megaplate som du kutter på innsiden og dermed har samme plata over hele.

Hva mente du ?

Han mente å bruke sinnsyke mengder penger på én stor kjøkkenplate.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Hm. Finn frem en linjal og prøv å tegne med nøyaktige mål, kanskje du får et bedre inntrykk av hvordan det vil se ut. På mitt kjøkken er det ca. 20-25 cm fra induksjonstopp til kutt i benkeplate, ville ikke hatt noe mindre.

Når det gjelder "hele" plater tror jeg det er mulig dersom man bare har ett hjørne og får spesiallaget plate i laminat, i heltre klarer jeg ikke å se for meg ei praktisk løsning... :p

Kan legge ved en tegning.

Men det siste forstod jeg ikke hva du mente med i det hele tatt.. :-O

Endret av Galaxii
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det er mulig å få bestilt ei hel benkeplate uten noe kutt eller skjøte i hjørnet, men at jeg ikke tror dette går an med heltre, og at man neppe får to hjørner eller "hestesko". Altså, dersom du ikke hadde hatt halvøya kunne du fått en eneste sammenhengende benkeplate. Jeg antar det ville blitt latterlig dyrt også. :p

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det er mulig å få bestilt ei hel benkeplate uten noe kutt eller skjøte i hjørnet, men at jeg ikke tror dette går an med heltre, og at man neppe får to hjørner eller "hestesko". Altså, dersom du ikke hadde hatt halvøya kunne du fått en eneste sammenhengende benkeplate. Jeg antar det ville blitt latterlig dyrt også. :p

Ja selvsagt får jeg bestilt hele plater .. Men lurer bare hva som ser best ut på den midterste tegningen (eller skrå, tegning nr 3) da tegning nr 1 ikke vil fungere pga kort benkestykke til benkeskjøte.. :)

Lenke til kommentar

Er ikke mange som klarer å få en så stor, hel plate inn i boligen heller. Så vil man også få "feil" retning på platen. Aner ikke om det er noen stor bakdel, men tenker det sikkert er en grunn til at sporene i treverket alltid går paralellt med veggen.

Ellers har jeg samme design på mitt kjøkken, der har jeg likt som bilde 1, men har nok litt lengre benkeplate der enn det du får, og mine plater er boltet sammen.

Uansett, skråkutt er nok kanskje det beste alternativet, men da bør du lage alt fra en lang plate for å få mønsteret til å passe sammen, noe som er ganske viktig for at det skal bli fint. Evt øverst i midten, men hvordan er det mtp. Vasken da?

Er det nok støtte til den?

Lenke til kommentar

Her er tegning montøren har tegnet ..

Montør?

Skal en montør sette opp kjøkkenet?

Om så, så er ser montøren sitt problem :)

Jeg jeg kan ikke sette dette opp ! :p

Montøren var tydeligvis litt usikker, så jeg må fatte en beslutning.

Han hadde tenkt på alt nr1, men det er nok lite lurt

Lenke til kommentar

Pass på at montøren tar på seg ansvar for det du velger da, så han ikke sier at "det var sånn du ville ha det, så at platen ble ødelagt er ikke min skyld", om der skulle bli problemer i etterkant

ja, men skulle vel gå bra med tegning 2 alt 1 el 2 ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...