Gå til innhold

Skjermkort, kjøpe nå eller vente (gtx 970)


offtopic

Anbefalte innlegg

Hei!
Det er på tide å oppgradere skjermkort, og jeg kommer sannsynligvis til å gå for et GTX 970. Spørsmålet mitt er hvor mye disse går ned i pris over tid. Er det noe vits å vente et halvår? Har fått med meg at AMD snart lanserer sin 3xx serie og dette kan jo påvirke prisene. Men dersom de ikke vil gå betydelig ned kan jeg jo bare kjøpe med en gang jeg finner et godt tilbud på prisjakt.

Noen tips? :)


Hovedkort - ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

Prosessor - AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Ram - 2x Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

Skjermkort - 2x Sapphire Radeon HD 6950 1GB GDDR5 (crossfire)

SSD - Crucial m4 SSD 2.5" 128GB

"Cooler Master HAF 932 Big Tower"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom AMD slipper en 970-killer tipper jeg en eventuell prisreduksjon hos NVidia i hovedsak vil innebære en spill-bundle. Det er fortsatt et stykke frem til 300-serien, har du lyst på et skjermkort nå er det ikke noe å tenke på, 970 er et knallkjøp. Dersom du ikke har noe i mot venting kan du jo stresse ned og se hva AMD kommer med. Selv har jeg akkurat kjøpt meg et til 970 og er veldig fornøyd, det vil nok du også bli.

 

Prisene på skjermkort og andre datakomponenter har til en viss grad gått opp i det siste (eksempelvis 970 Strix) på grunn av den svake norske krona, om dette kommer til å reverseres i nærmeste fremtid er vanskelig å spå.

 

Din neste oppgradering etter skjermkort bør nok være HK+CPU, dessverre har AMD helt ramlet av lasset når det gjelder prosessorer til gaming...

Lenke til kommentar

tvilsomt at prisene går ned betydelig. det er mer normalt at det kommer en ny serie kort til ca samme pris og så forsvinner de gamle korta ut av markedet uten at de blir spes billigere. både 670, 770 og nå 970 har kosta rundt 3k stort sett hele perioden de lå for salg.

 

jeg anbefaler å finne det billigste kortet nå og så gi beng i å vente, det vil alltid komme noe nytt eller et litt bedre tilbud. men det er ikke ofte det er mye å spare.

Lenke til kommentar

Da kommer jeg nok til å gå for et 970 nå snart :) Må bare bestemme meg mellom Asus sin strix og msi sin gaming. Men jeg kommer vel strengt tatt ikke til å merke forskjell på de to? Tror uansett ikke AMD er et alternativ dersom de blir så varme som folk sier.

Ny prosessor og hovedkort blir vel neste oppgradering ja! Bruker pc'en mest til foto og videoredigering. Så antar det vil være lurest å gå for en 6 kjerner. Men det får bli når den tid kommer :)

Lenke til kommentar

Må bare bestemme meg mellom Asus sin strix og msi sin gaming.

Skulle akkurat til å skrive at du bør velge enten Strix eller MSI G1... :p Det er egentlig hipp som happ hvilken du velger, begge er top notch og du vil bli fornøyd uansett hvilken du velger. ASUS Strix har en ganske fin bakplate som trekker opp i mine øyne, derfor valgte jeg selv denne.

 

For videoredigering kan du jo vurdere noe à la i7 4790K eller fremtidig tilsvarende med Hyperthreading, så har du både til gaming og redigering. Min 4770K spiser Handbrake til frokost, lunsj og middag... ;)

Lenke til kommentar

Har hørt strix også er pittelitt kjøligere og stillere. Så tror jeg går for det :) Må bare sjekke litt på prisguide. Er det stor prisforskjell blir det nok det billigste. Hadde sett for meg noe a la(h) i7 4790k. Men her er ikke oppgraderingen like nødvendig, så venter nok litt. Vet du noe om når neste generasjon prosessorer fra intel dukker opp BALT3 ?

Lenke til kommentar

kan vel legge til at gigabyte sine windforce kort er bra også, har selv hatt 2x 670 og kjører 2x 970 G1 nå, kan anbefales på det kaldeste :p

 

selve kortet og kjøleren og bakplata er også ganske pen/tøff samt at det er blå leds med windforce logo på kortet, og dette kan du også justere til å blinke eller lyse eller ikke i det hele tatt, mange muligheter.

Lenke til kommentar

Har hørt strix også er pittelitt kjøligere og stillere. Så tror jeg går for det :) Må bare sjekke litt på prisguide. Er det stor prisforskjell blir det nok det billigste. Hadde sett for meg noe a la(h) i7 4790k. Men her er ikke oppgraderingen like nødvendig, så venter nok litt. Vet du noe om når neste generasjon prosessorer fra intel dukker opp BALT3 ?

Du kan velge msi, asus, evga osv. De er kalde som is og stille som en mus. 145w ca

Har selv msi 970/980 og evga 980

Lenke til kommentar

Har du planer om Sli gå for 980.

 

Fikk tak i et 980 på brukten til 4K, så blir kort nr 2 her. :)

Hadde i utgangspunktet tenkt på ET 970, tror 2x 980 blir litt overkill. Tror jeg sparer de ekstra 5000 så jeg kan ha smør på brødskiva ut februar ^^ Men det hadde jo vært rått. Kan vel heller kjøpe enda et 970 om noen år dersom det blir behov.

Lenke til kommentar

 

Har du planer om Sli gå for 980.

 

Fikk tak i et 980 på brukten til 4K, så blir kort nr 2 her. :)

Hadde i utgangspunktet tenkt på ET 970, tror 2x 980 blir litt overkill. Tror jeg sparer de ekstra 5000 så jeg kan ha smør på brødskiva ut februar ^^ Men det hadde jo vært rått. Kan vel heller kjøpe enda et 970 om noen år dersom det blir behov.

 

Blir en Rog swift på meg i samme slengen, så trenger 2 stk :p

 

Men 970 er et veldig godt kort, ingen tvil om det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...