LMH1 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Ja det er jo idiotisk, man kan gjøre noe selv ved å ha:Fiber Optic Termination Box ved huset sitt. Men det hjelper lite om det er 10 forskjellige fiber i gaten. Kommunene og privatpersoner (Boligeiere) burde være de som eier fiberen, dermed gitt bedre valgfrihet. Altibox bruker vel (Stjernenett) men usikker på hva den teknologien heter på fagspråket noe alternativ til PON. Endret 16. februar 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Sunhawk Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Noen andre som har fått mail fra Telenor om at de oppgraderer hastigheten iløpet av våren ? Jeg går fra 70/70 og 899 til 100/100 og 649. Noen som har 25 eller 50 å har fått mail om disse hastighetene ? Ikke hørt fra Telenor enda (25/25) Det finnes fler spesifikasjoner av PON - gode gamle PON, G-PON, 10G-PON. G-PON gir link på 1gbit. Husk at denne ene gigabit'en er delt mellom alle som er koblet til samme ONT. Det kan fort være ganske mange i et boligfelt Artikkel, i dag, hos Computerworld handler om ny teknologi i kobberet, men i siste avsnitt nevnes også fiberteknologien. Se sitatet under: NG-PON2Men tro nå heller ikke at fiberteknologien står stille. Flere operatører, blant annet Telenor og Get, bruker GPON i sine fibernett. Nå er neste generasjons G-PON på vei NG-PON2 med større rekkevidde uten forsterkning og flere splittmuligheter og dermed blant annet mer velegnet til LLUB eller distribusjon for flere operatører i samme infrastruktur. http://www.cw.no/artikkel/telekom/kan-gfast-gjore-kobberet-lynraskt-igjen 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Det mere spennende om telenor eller andre hadde klart å få til Li-FI system http://spectrum.ieee.org/tech-talk/semiconductors/optoelectronics/fiber-to-the-living-room Istedenfor mobil bredbånd og fiber, da ville det vært langt enklere å bli kunde, og man kan velge levrandør basert på hva som ikke er alt for langt unna. 2 Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 og dermed blant annet mer velegnet til LLUB Uten å ha greie på hva dette er, så lyder det ihvertfall ikke helt bra (helt friskt). L.. - L.. - LLL.. - L - LLUB Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Jeg har 50/50 linje fra Telenor Fiber, ingen melding om oppgradering av linjen. Kan tenkte med de bare gjør noe med 70/70 linjen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler Hvis vi deler på dette, blir det ca 16 mbit per kunde, ikke rart folk er mistfornøyd med hastigheten. Hadde det vært 1 gigabit delt på 16 kunder ville det blitt 62,5 mbit som også er lite. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler Da jeg bestilte 300/300 fikk jeg svar at jeg kunne få max 500/500. Hva stopper meg ved å få 1000/1000? Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler Da jeg bestilte 300/300 fikk jeg svar at jeg kunne få max 500/500. Hva stopper meg ved å få 1000/1000? At ikke det er noe kapasitet igjen til de andre kundene. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler Hvis vi deler på dette, blir det ca 16 mbit per kunde, ikke rart folk er mistfornøyd med hastigheten. Hadde det vært 1 gigabit delt på 16 kunder ville det blitt 62,5 mbit som også er lite. Da tror jeg du må lære deg litt om hvordan det fungerer i praksis.... 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler Muxing og flere kabler ikke bare 1gbit alltid. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler Hvis vi deler på dette, blir det ca 16 mbit per kunde, ikke rart folk er mistfornøyd med hastigheten. Hadde det vært 1 gigabit delt på 16 kunder ville det blitt 62,5 mbit som også er lite. Hvem er misfornøyd med hastigheten? Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 her jeg er montør er hvertfall alltid hastigheten på topp (samt på min egen linje hjemme) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler Da jeg bestilte 300/300 fikk jeg svar at jeg kunne få max 500/500. Hva stopper meg ved å få 1000/1000? At ikke det er noe kapasitet igjen til de andre kundene. Hehe, du har lite kjennskap til dette som jeg har. Så får vel bedre svar på lyse.no Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler Da jeg bestilte 300/300 fikk jeg svar at jeg kunne få max 500/500. Hva stopper meg ved å få 1000/1000? At ikke det er noe kapasitet igjen til de andre kundene. Hehe, du har lite kjennskap til dette som jeg har. Så får vel bedre svar på lyse.no Fakta er at det finnes ikke noe 300Mbit eller 500Mbit ethernet interface, derfor har du 1Gbit interface og du er shapet ned til 300Mbit i ISP sin ruter. Har man først fått seg et 1Gbit interface er det ikke noe annet enn at det er fare for at du kommer til å påvirke andre kunders tilgang i for stor grad som begrenser mulighetene for mer kapasitet så lenge ISP tilbyr dette. Endret 16. februar 2015 av sjurtf Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Nei kan få 500/500, men innen 2016 skal alle altibox kunder få 1000/1000 om de vill ha det. Lenke til kommentar
helgew Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Noen andre som har fått mail fra Telenor om at de oppgraderer hastigheten iløpet av våren ? Jeg går fra 70/70 og 899 til 100/100 og 649. Noen som har 25 eller 50 å har fått mail om disse hastighetene ? Nei har ikke fått Mail på oppgradering. Har 25/25 idag.Vet ikke om det er kampanjer de kjører enkelte plasser eller noe slikt. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Har 50/50 og ikke hørt noe. På tide Telenor oppgraderer hastigheten og prisene sine. Endret 16. februar 2015 av FiveInline Lenke til kommentar
G Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) At ikke det er noe kapasitet igjen til de andre kundene. Hehe, du har lite kjennskap til dette som jeg har. Så får vel bedre svar på lyse.no Da kan du vel også belyse.no oss med dine kunnskaper. Endret 16. februar 2015 av G Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Sendte de mail.. Hei, og takk for din henvendelse!Ja, det er sendt melding til de av våre kunder som får en automatisk abonnementsendring.Fra 09.03.15 skjer det en gladnyhet med vår bredbåndsportefølje. Dere er også velkommen til å endre abonnementet tilsvarende, fra 50/50 Mbps, kr 549,- pr. mnd. til 100/100 Mbps kr 649,- pr. mnd.Vi kan nås på telefon 815 00 391 alle hverdager mellom kl. 08:00 og 20:00 eller e-post [email protected]. Endret 17. februar 2015 av DarkZhade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå