Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg pc, henger seg ofte opp

Anbefalte innlegg

4 år gammel HP laptop, henger seg ofte opp, harddisk litt over halvfull. Bruker Chrome til surfing. Synes ofte det blir tull når jeg åpner picasaweb album. Har avinstallert og re-installert Chrome. Sletta cookies etc. tidligere kunne jeg ha mange fler programmer åpne samtidig, nå virker det som om minnet er for lite kanskje? Har rydda bort alt overflødig på oppstart (msconfig) som dropbox/spotify/alle uviktige programmer. Har kjørt CCleaner. Malwarebytes. Diskopprydding. Defragmentering. Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at det er tull å formatere 1 gang i året er vel ikke helt riktig. det kommer jo ann på bruken og maskinvaren.

har du en krafig maskin og vet hvordan du skal holde den ved like så er det unødvendig å formatere så "ofte" men på tregere maskiner og da gjerne med brukere som bare bruker den uten vedlikehold osv så er det helt greit å formatere. i alle fall etter et par år. eller når du merker det på ytelsen, slik som i dette tilfellet.

du han kjøre recovery på maskina di, det er ganske enkelt, bare sjekk hvilken hp det er du har, og så finner du en guide på youtube. det er vanligvis bare å trykke på en av F tastene når du starter maskina, f.eks. F11, og så starter den recovery selv. men husk for all del å ta backup av alt du ikke vil miste av musikk, bilder osv, for recovery betyr at maskina sletter alt og installerer windows på nytt, slik at den blir slik den dagen du fikk maskina.

edit: det er også andre ting du kan gjøre som andre har tipsa om, men det beste, med god margin, er å kjøre en formatering.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Å kjøre en formatering kan bidra til at man havner i en verre situasjon...

Akkurat nå har brukeren en god logg på hva som fungerer og ikke fungerer på maskinen i administrative verktøy : Hendelseliste.

Ved formatering fjerner man dette og tror at alt skal bli bra igjen når problemet kan ligge en annen plass.

Denne artikkelen fra 2009 er fortsatt relevant : http://lifehacker.com/5435523/you-dont-need-to-regularly-reinstall-windows-heres-why

Og ikke minst denne : http://lifehacker.com/5958001/the-5-biggest-myths-about-slow-pcs-and-how-you-can-actually-fix-them

Hvorfor er det forresten ingen som spør brukeren om :

*Hvor mye ledig minne har du i oppgavebehandling? Ctrl + alt + delete

*Kan du lese av feilmeldingene i administrative verktøy : Hendelseliste ( som når maskinen restarter og lignende).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svar til Malvado: når jeg åpner oppgavebehandling (ctr-alt-del) står det " prosesser 75, prosessorbruk 5%, fysisk minne 46%. hva betyr det?? er det bra eller dårlig? Har vært inne på msconfig, og ser en vaaaaanvittig lang liste under "tjenester". Har prøvd ta skjermbilde men får det ikke til...tror jeg må bruke kamera. Er det noe jeg kan gjøre her, mon tro?

Lenke til kommentar

Maskinen din er antakelig ikke for dårlig til vanlig bruk som windows, chrome og picasa. Som andre her skriver trenger du å formater/reinstallere windows. Du gjør dette med å trykke F11 ved boot (ta backup først).

Maskinen din vil antakelig føles mye raskere og bedre etter dette er gjort.

I samme slengen kan du også defragmentere disken din. Gjør dette ved å trykke start, søk etter "defrag", bruk dette programmet (Ikke gjør dette dersom du har SSD. Bare med vanlig HDD som du antakelig har).

Dersom du ikke vet hvordan du gjør slike ting kan du gå inn til en elektronikkforhandler (Elkjøp, Expert, Lefdal) og spør om "supportavdelingen" deres kan gjøre det for deg. De tar vanligvis 499 for formatering og litt ekstra dersom du skal ha backup i tillegg.

Lenke til kommentar

Svar til Malvado: når jeg åpner oppgavebehandling (ctr-alt-del) står det " prosesser 75, prosessorbruk 5%, fysisk minne 46%. hva betyr det?? er det bra eller dårlig? Har vært inne på msconfig, og ser en vaaaaanvittig lang liste under "tjenester". Har prøvd ta skjermbilde men får det ikke til...tror jeg må bruke kamera. Er det noe jeg kan gjøre her, mon tro?

75 prosesser var da meget.

Lenke til kommentar

Høres ikke uvanlig ut for en maskin som ikke har vært formatert på 4 år. Det blir en blanding av "masse drit" som kjører i bakgrunnen og at en tradisjonell HDD blir tregere over tid.

Formatering vil utvilsomt hjelpe.

Lenke til kommentar

Og her har vi på nytt igjen Formater Mafian på gang igjen...

Det høres ikke ut som det er for mye som er på gang på maskinen din, 75 prosseser er trolig innenfor normalen, på denne maskinen så bruker jeg totalt 87 prosseser fordelt på :

10 Apper .

50 Bakgrunnsprosseser

23 Windows prosseser.

Edit : Den falt i verdi mens jeg leste av prossesene som dere ser , fra 87 til 83...

Er maskinen min treg og lite responsiv? Nei.

Det som er viktig å sjekke i slike situasjoner er om du har et rent system og hvor problemet ligger , om det viser seg at instalasjons mediet som Windows kommer med er fra feks Asus eller en andre tredje parts og legger inn en del ekstra programvare så vil dette ofte forkludre pcen.

Men det er ikke sikkert at problemet ligger der , derfor bør man før man i det hele tatt vurderer å formatere å sjekke om det ikke kan være en feil på feks :

*Ustabilt minne eller cpu? Om man har overklokket bør man justere ned hastigheten. Noen hovedkort overklokker automatisk Bus speed opp fra 200 til 201 / 202 , her bør man med andre ord justere dette til 200 manuelt. Man bør også få kjørt en grundig minnetest aka memtest86 og se om det dukker opp feil der. Siden det er en bærbar kan det av og til hende at en minnebrikke løsner og da er det ikke verre enn at man dytter den forsiktig på plass.

*Hva er status på harddisken? Denne kan sjekkes med et eksternt verktøy som leser av S.M.A.R.T verdiene , er disse normale er det ikke noe å tenke på, Crystaldiskinfo er et verktøy jeg selv bruker og er fornøyd med.

Uansett , sjekk først om det er noen problemer i komponentene til datamaskinen og så om dette ser greit ut og det ikke dukker opp en synder så kan det være på tide å vurdere å formatere. Personlig mener jeg at formatering er alltids det siste valget man bør ta da det ofte ikke engang løser hovedproblemet som er årsaken til en treg - lite responsiv pc.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 60, så hva er problemet? win 7 installert desember 2012?

Lenke til kommentar

@Malvado. Du skriver mye bra, men husk hvem du skriver til.

Jeg synes det virker som at vi gir råd til en "fersking".

Min erfaring er at det letteste og raskeste man kan gjøre er å formatere. Dersom problemene vedvarer vil jeg råde en mer grundig feilsøking.

Jeg tror heller ikke man får stilt bus manuelt på en hp consumer laptop. Bios er som regel ekstremt begrenset.

OP: du velger selvfølgelig fremgangsmåte selv. Du har nå fått mange råd. Takr your pick. Kom med respons dersom det virker eller ikke.

Lenke til kommentar

@Malvado. Du skriver mye bra, men husk hvem du skriver til.

Jeg synes det virker som at vi gir råd til en "fersking".

Min erfaring er at det letteste og raskeste man kan gjøre er å formatere. Dersom problemene vedvarer vil jeg råde en mer grundig feilsøking.

Jeg tror heller ikke man får stilt bus manuelt på en hp consumer laptop. Bios er som regel ekstremt begrenset.

OP: du velger selvfølgelig fremgangsmåte selv. Du har nå fått mange råd. Takr your pick. Kom med respons dersom det virker eller ikke.

Joda , fullstendig klar over at det er mange erfarne og flinke brukere her , men når det stadig vekk oppfordres til at man skal formatere som første løsning så blir jeg ganske så oppgitt.

I svært mange tilfeller har en formatering kun bidratt til at det har tatt lengre å finne feilen enn det hadde om man har brukt de verktøyene man har tilgjengelig inne i Windows , selvsagt så kan det i noen tilfeller treffe blink og ordner på 1.2.3 problemer som har kunnet tatt langt lengre tid om man feilsøker grundig , men på en annen måte så er det ofte mye som kan gå galt ved en formatering.

Å ta en titt på Hendelseliste i kontrolpanelet tar ikke så lang tid , å sjekke S.M.A.R.T status er heller ikke så dumt og dette bør absolutt være noe av det som vurderes før man tar de stegene at man starter med en re-install av et OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...