Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overvektig

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det PL610 mener med naturlig mat er mat som kommer fra naturen, ikke bearbeidet. Ta for eksempel pastasau; innholder mellom 50 og 100 kcal per 100g, mens hakkete tomater (som er nesten det samme, bare putt i litt krydder) inneholder 24 kcal per 100g.

"Alle" vet at saa lenge kalorier inn < kalorier ut, saa gaar man ned i vekt, men allikevell saa er mange overvektig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke argumentene dine, PL610. "Naturlig mat" høres ut som et konsept man får fra en diettplan man må abonnere på til x kroner i måneden.

Om kalorier inn er høyere enn kalorier ut blir man feitere. Snu situasjonen og man går ned. Naturligvis kan man legge til faktorer som forskjellige fetttyper, blodsukkernivå, ketoner, insulin, osv osv, men 99% av all vektnedgang er å forbruke mer energi enn man inntar uavhengig om man hører på Fedon, Roede, eller denne svenske professoren nevnt litt over.

Nei, det er ikke nødvendigvis slik at kalorier inn og ut bestemmer om man går opp eller ned. Kroppen er nok mer avansert enn det.

Sam Feltham testet ut å overspise kraftig i 21 dager på tre forskjellige kosthold (LCHF, et mer normalt engelsk kosthold med noe søtsaker og kake, og til slutt vegansk kost)

Hva tror du resultatet ble når kaloriinntaket var det samme på alle tre?

Her linken:

http://live.smashthefat.com/the-21-day-5000-calorie-challenge/

Lenke til kommentar

Det PL610 mener med naturlig mat er mat som kommer fra naturen, ikke bearbeidet. Ta for eksempel pastasau; innholder mellom 50 og 100 kcal per 100g, mens hakkete tomater (som er nesten det samme, bare putt i litt krydder) inneholder 24 kcal per 100g.

"Alle" vet at saa lenge kalorier inn < kalorier ut, saa gaar man ned i vekt, men allikevell saa er mange overvektig!

Så sukkeret som er i pastasausen på glass og gir den så mange kcal er ikke naturlig?

Det store antallet overvektige kommer vel av nettopp det at folk ikke er klar over sitt inntak av energi.

Jeg forstår ikke argumentene dine, PL610. "Naturlig mat" høres ut som et konsept man får fra en diettplan man må abonnere på til x kroner i måneden.

Om kalorier inn er høyere enn kalorier ut blir man feitere. Snu situasjonen og man går ned. Naturligvis kan man legge til faktorer som forskjellige fetttyper, blodsukkernivå, ketoner, insulin, osv osv, men 99% av all vektnedgang er å forbruke mer energi enn man inntar uavhengig om man hører på Fedon, Roede, eller denne svenske professoren nevnt litt over.

Nei, det er ikke nødvendigvis slik at kalorier inn og ut bestemmer om man går opp eller ned. Kroppen er nok mer avansert enn det.

Sam Feltham testet ut å overspise kraftig i 21 dager på tre forskjellige kosthold (LCHF, et mer normalt engelsk kosthold med noe søtsaker og kake, og til slutt vegansk kost)

Hva tror du resultatet ble når kaloriinntaket var det samme på alle tre?

Her linken:

http://live.smashthefat.com/the-21-day-5000-calorie-challenge/

Fin test, men ikke veldig vitenskapelig. Kan på ingen måte brukes som grunnlag for å si at regnestykket energi inn mot energi ut ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Så sukkeret som er i pastasausen på glass og gir den så mange kcal er ikke naturlig?

Det store antallet overvektige kommer vel av nettopp det at folk ikke er klar over sitt inntak av energi.

Og spiser man mat som ikke er bearbeidet, er det mye lettere aa holde et lavt kaloriinntak.

Lenke til kommentar

Samtidig som metthetsfølelsen fungerer som den skal, altså at hjernen skrur av matinntaket når man er mett.

Det er også svært vanskelig å legge på seg fett når man spiser naturlig mat og mengden spiller liten rolle som jo Sam Felthams eksperiment viste.

Mye raske karbohydrater ga i hans tilfelle en voldsom vektoppgang, vegansk også men ikke fullt så voldsom mens LCHF ga kun en liten oppgang men da ikke i form av kroppsfett.

Kaloritallet var da det samme under alle tre kostmodellene.

Lenke til kommentar

Fluffygirl: bra du føler deg frisk og at din vekt ikke er til hindring for ditt sosiale liv, men du har en BMI på over 40 som kan være ganske alvorlig. Det er mange problemer man kan "spise" på seg over lang tid som man ikke nødvendigvis merker før det er for sent, så jeg vil absolutt anbefale at en lege fikk bekreftet for deg at du er frisk.

Jeg synes ikke mine skattepenger er godt brukt på de som har røyket på seg uhelbredelig lungekreft, da må jeg si det samme om de som spiser på seg diabetes eller andre sykdommer relatert til ekstrem overvekt.

Selvom jeg både røyker og har noen kilo ekstra, er jeg frisk ja! bortsett fra astma og litt nakka/skulderplager! Og jeg koser meg, og trives med meg selv!

Har det mye bedre nå enn for noen år og 30 kg siden! Da jeg hadde dårlig selvbilde pga kroppen min, og prøvde å slanke meg hele tiden! Heldigvis har jeg fått en herlig kjæreste som elsker meg som kraftig, og får meg til å føle meg fin!

Endret av Fluffygirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kroppen skal regulere kaloriinntaket selv med egne mekanismer.

Moderne industrimat saboterer disse mekanismene og man fortsetter å spise.

Da matprodusentene reduserte fettinnholdet i maten måtte de erstatte det med noe for å beholde smaken. Sukker i diverse former egnet seg glimrende til dette. De hadde også andre virkemidler for å øke holdbarheten.

Resultatet av dette ser vi rundt oss i dag, bare sammenlign konfirmajonsbilder fra f.eks 70-tallet og i dag.

Igjen naturlig mat lar kroppen styre dette selv.

Sier du at overvekt ikke eksisterte før "moderne industrimat"?

Lenke til kommentar

Det er mange grep som må tas, men med det første må det en del trening til for å få ned vekta (doh). Fysisk bevegelse og følelsen av at blodpumpa jobber er det eneste som kan få henne ned. Ettersom vekten blir mer på normalen kan man se nærmere på hvordan stabilisere det gjennom kosthold søvn osv og trappe ned på trening. Rask gange eller lett jogg i 30m-1t 5 dager i uken er ikke mer som skal til i tillegg til kutt på søtsaker, første uken blir hard men så endrer vanene seg! Vær med henne i dette slik at hun ikke står alene.

Ellers forstår jeg deg veldig godt, og ønsker deg lykke til med motiveringen!

Lenke til kommentar

Det er mange grep som må tas, men med det første må det en del trening til for å få ned vekta (doh). Fysisk bevegelse og følelsen av at blodpumpa jobber er det eneste som kan få henne ned. Ettersom vekten blir mer på normalen kan man se nærmere på hvordan stabilisere det gjennom kosthold søvn osv og trappe ned på trening. Rask gange eller lett jogg i 30m-1t 5 dager i uken er ikke mer som skal til i tillegg til kutt på søtsaker, første uken blir hard men så endrer vanene seg! Vær med henne i dette slik at hun ikke står alene.

Ellers forstår jeg deg veldig godt, og ønsker deg lykke til med motiveringen!

Kosthold > Trening.

Hva tror du er enklest? Gaa fra 3000 til 2000 kalorier per dag, eller forbrenne 1000 kalorier gjennom trening?

Lenke til kommentar

Er problemet at hun er tjukk eller at hun er sofagris?

Tjukk dame bør det gå an å leve med, men sofagris? Nei fy flate, det er noe av det verste jeg veit.

Husk at det går fint an å være i god form selv om man veier litt over normalen. Det kan være tungt å komme seg opp av sofaen i starten, og da er det viktig at det blir lystbetont. Man skal ikke bevege seg for å trene, ikke fordi partnere mener du må, men fordi du selv har lyst.

Prøv å finn ut hva hun kunne tenke seg å gjøre, gjerne sammen med ungene. Leke i snøen, gå på ski, gå i skogen, svømme. Whatever. La det bli en familiegreie, ikke en slank kona-greie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...