Gå til innhold

Motlyd i pcen for å fjerne støy

Anbefalte innlegg

Hello dudes

Er det noen som om man kan lage motlyd inne i PC-en slik at all lyden i PC-en forsvinner

Dvs at lydene spises opp

Dette prinsippet brukes på tog, slik at lokførere ikke skal få hørselproblemer

Sikkert ikke billig, men veldig smart hvis det er mulig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

motlyd ja, veldig interresant tema spør du meg.

Hvis jeg ikke husker feil, så er det en sensor som hele tiden måler frekvensområde til støykilden, og så regner den ut en ny frekvens som den sender mot støykilden og når diss to frekvensene kræsjer med hver andre så vil de oppheve hverandre.Det er jo noe av det samme som skjer med bølger også.

Det er sikkert en dyr løsning, men hvorfor har ingen tenkt på det før, det eneste det ikke hjelper mot er jo som sagt vibrasjoner dah. Her må det nok brukes støy matter!?!?

Rett meg om jeg er feil

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Personlig kjører jeg alltid MP3, og det får viftelyden til å forsvinne... Bare når du hører veeeeeldig godt etter, at man kan høre den... Og for non-critical listeners, er vel ikke det noe problem med viftestøy i bakgrunnen. De kan jo kjøre musikk på hvasomhelst veldig høyt, og bare det kommer lyd, er de fornøyd...

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Noen som har noe nytt på denne saken?

7481925[/snapback]

Mistenker at det blir vanskelig å lage en slags motlyd-dings til PCen. For at det skal funke må jo i utgangspunktet motlyden gis ut fra eksakt samme plass som der lyden gis ut fra. Ellers vil motlyden komme i fase og motfase om hverandre avhengig av hvor øret er i forhold til PCen. En annen ting er jo óg at jeg mistenker at kabinettet og de andre enhetene i PCen vil lage faseforskyvning på lyden, som bare vil gjøre det enda vanskeligere å få til å utligne lyden. Du kan jo egentlig ende opp med å legge masse penger i å doble støyen fra PCen. :)

Personlig tror jeg en bedre idé ville være å legge penger i å sette sammen en vifteløs PC. :)

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg en bedre idé ville være å legge penger i å sette sammen en vifteløs PC. :)

7489476[/snapback]

Jeg og en kompis bygde det for en tid tilbake, og jeg har etter hvert gått litt bort i fra den ideen. Det er så utrolig mye å tjene på å ha en vifte som går veeeldig sakte. Hvis det skal være noen hensikt å fjerne alle vifter må man jo også fjerne platelager og optisk drev. Da sitter man fort igjen med en ganske redusert enhet.

Men for all del, jeg har sett noen ganske imponerende vifteløse maskiner som kjører på Pentium M, flash og ekstern strømforsyning.

Litt av en bump!

7489489[/snapback]

Hehe, ja. Men det er jo litt morsomt når gamle diskusjoner er relevante :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...