Gå til innhold

Trafikklys henger seg opp på rødt lys. Hva ville du gjort?


snillekim

trafikklys henger seg opp på rødt  

56 stemmer

  1. 1. Hva ville du gjort om trafikklyset hadde hengt seg opp på rødt lys?

    • Jeg ville ventet til en reparatør hadde fikset trafikklyset eller fått et annet klarsignal.
      0
    • Jeg ville kjørt rolig hvis det var trygt og forsvarlig.
      54
    • Jeg ville ventet og ringt politiet for å høre hva jeg skulle gjort.
      2


Anbefalte innlegg

Tidligere har jeg kjørt når det er feil som gjør at det ikke blir grønt.

Men fra nå av skal jeg bare stå å lage kø, enten det blir en eller to, eller tre timer.

 

 

- Dersom du opplever at et trafikklys har hengt seg opp må du ta kontakt med politiet. Jeg kjenner ikke den konkrete saken, men dersom bilisten du nevner føler seg urettferdig behandlet, burde han ikke vedtatt det forenklede forelegget, sier Dale til Aftenbladet.

Er ikke alltid jeg har handsfree med i bilen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å berre kjøyre utan å varsle politiet om at lyskrysset ikkje fungerer er litt korttenkt. For det fyrste bryt ein trafikkreglane, og for det andre får ein ikkje løyst problemet slik at også andre trafikkantar etterkvart også kjøyrer på raudt lys.

 

Eg er ikkje 100% sikker, men eg meiner på at ein ikkje kan få bot for mobilbruk når bilen ikkje er i bevegelse.

 

I dette tilfellet hadde ein telefon til politiet løyst problemet med ein gong. Sidan det stod ein politibil nokre meter ned i gata så kunne denne kjøyrt fram og dirigert trafikken manuelt til lyskrysset enten blei fiksa eller satt ut av drift.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet hadde ein telefon til politiet løyst problemet med ein gong. Sidan det stod ein politibil nokre meter ned i gata så kunne denne kjøyrt fram og dirigert trafikken manuelt til lyskrysset enten blei fiksa eller satt ut av drift.

Politiet burde ikke ventet på en telefon for å gjøre det...

Lenke til kommentar

 

 

I dette tilfellet hadde ein telefon til politiet løyst problemet med ein gong. Sidan det stod ein politibil nokre meter ned i gata så kunne denne kjøyrt fram og dirigert trafikken manuelt til lyskrysset enten blei fiksa eller satt ut av drift.

Politiet burde ikke ventet på en telefon for å gjøre det...

Sant nok, men dei som står lengre bake vil også bruke lenger tid på å oppfatte kva forsinkelsen skyldes.

Så ein kjapp telefonsamtale hadde gitt fortgang i saka.

Lenke til kommentar

Hvor ofte er det en politibil rett bak, akkurat når man trenger en?

 

Om du ringer mens du står i krysset, vil sannsynligvis en politisekretær som ikke har detaljert oversikt i krysset ta telefonen. Hvorfor skal man spørre henne om å kjøre forbi det røde lyset?

Det klarer man utmerket godt selv, med stor årvåkenhet og meget lav fart.

 

Det er tull å varsle politiet akkurat mens man står og sperrer trafikken i krysset. Man bør heller tipse dem når man har kjørt gjennom krysset, og finner et passende sted å parkere.

 

Det kan komme utrykningskjøretøy bakfra, men det ser ikke du hvis du sitter i telefonen.

 

Noen som har en lovtekst? Er virkelig loven så firkantet at man ikke kan passere et rødt lys? Må folk uten mobiltelefon bruke telefonkiosk? Må man tilbringe natten i krysset? Hvor firkantet er denne regelen? Det må jo finnes et lovlig, men sinnsykt upraktisk alternativ til å bruke hodet. Rødt lys kan ikke automatisk bety bot for de som er så uheldige å oppleve teknisk feil.

 

Jeg personlig trodde det moped-læreren fortalte om lyskryss stemte, og at det gjelder for biler også. Eller burde han straffes for å oppfordre til lovbrudd?

 

Jeg håper som sagt at det er detaljer som avisen ikke fikk med.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt å hørt med politiet hva man skulle gjort om man ikke hadde med seg mobiltelefonen.
Men jeg ville ikke ringt 02800, siden det er et ganske så dyrt nummer å ringe fra mobilen, samt at politiet bruker lenger tid på å svare slike telefoner. Kan ta noen minutter før man får svar. Og køen blir ikke noe mindre da.

 

Men hvis personen ikke hadde godtatt forelegget, hvordan ville saken endt i retten? Følger de regler til punkt og prikke, eller har de mulighet til tenke selv, noe politimannen ikke klarte?

Endret av snillekim
Lenke til kommentar

Få med deg mange nok til å blokkere alle felt, dersom lyset ikke slår over tar dere frem telefonen, ringer politiet og venter til de har åpnet krysset igjen..

Det er grunn til å tro at de da vil sette det i gult og komme med en formaning til eieren om å fikse det.

Lenke til kommentar

... Men jeg ville ikke ringt 02800, siden det er et ganske så dyrt nummer å ringe fra mobilen, ...

 

Hva koster det å ringe politiet på det nummeret?

Jeg trodde det var gratis å ringe politiet, enten du ringer nødnummeret eller 02800.

Jeg er selvsagt ikke interessert i å betale for galskapen.

Ille nok at man tydeligvis må ringe mens man står i krysset, men å betale for det?

Da kanskje man skal ringe 112 likevel.

De som har smarttelefon eller tilfeldigvis har med seg Telefonkatalogen kan jo evt. søke opp det åttesifrede telefonnummeret til det lokale politidistriktet.

Men det burde være kriminellt i seg selv å bruke tid på dette mens man står og blokkerer krysset.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Da kanskje man skal ringe 112 likevel.

Og risikere at noen som faktisk trenger hjelp ikke får svar?

 

Hos min operatør (Chess) koster samtaler til femsifrede nummer 2,35 kroner per minutt, i tillegg til en startpris på 89 øre. Det hender jeg ringer 02800 for å tipse om uforsvarlig kjøring og lignende, og da betaler jeg med glede de 6-7 kronene det koster meg, mot at farlige personer blir tatt hånd om. Hvis man er så sparsom får man heller bruke litt tid (5-10 minutter) på å finne direktenummeret til det lokale politikammeret og legge det inn i kontaktlisten sin. Alle numrene er dessuten tilgjengelige på politiets nettsider.

 

Jeg vet det er populært å mislike politiet, men det får da være grenser.

Lenke til kommentar

Det var en del som maste på politiet med jevne mellomrom over flere år for å få de til å publisere vanlige numre.

Til slutt tok de heldigvis til fornuften..

 

Det er dessverre en del andre som fortsatt ikke har tatt til fornuften, selv har jeg ikke kundeforhold til firmaer der jeg er nødt til å bruke 5-sifrede nummer for å ringe.

 

Enkelte steder er det vanskelig å unngå et forhold til, blant annet kommunen..

Lenke til kommentar

Ja, det er et ganske sært kryss, mye omtalt i lokal media.

For bilistene er det en rundkjøring, men kollektivfeltet går tvers gjennom.

Om jeg ikke husker feil, er signalet vanligvis slukket, og bilene forholder seg til det som en vanlig rundkjøring.

Det blir rødt når bussen kommer, for han kjører tvers gjennom rundkjøringa.

 

Si fra hvis jeg husker feil. Jeg er der ikke veldig ofte, men det hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket prisen nå får å ringe 5-sifrede nummer, og prisen var ikke så gal som tidligere da jeg hadde en annen leverandør.

Prisene hos Talkmore: Oppstart: 0,99 Minuttpris: 1,49

 

Men de som f.eks har kontantkort, så kan prisen bli 3 kr pr mnd. Har de da lite penger på kortet, så blir linja ganske fort brutt med de prisene.

Endret av snillekim
Lenke til kommentar

Ja, det er et ganske sært kryss, mye omtalt i lokal media.

For bilistene er det en rundkjøring, men kollektivfeltet går tvers gjennom.

Om jeg ikke husker feil, er signalet vanligvis slukket, og bilene forholder seg til det som en vanlig rundkjøring.

Det blir rødt når bussen kommer, for han kjører tvers gjennom rundkjøringa.

 

Si fra hvis jeg husker feil. Jeg er der ikke veldig ofte, men det hender.

Det stemmer bra det du sier :)

Lenke til kommentar

Hva bør en bilist gjøre hvis han mener seg urettferdig behandlet, men ikke tør å protestere?

Konsekvensen av å ikke vedta det forenklede forelegget kan jo være at det havner på rullebladet om klagen ikke fører fram?

Da må han enten betale en bot han er uenig i, eller risikere at det blir enda verre om politiet/retten ikke er enige.

 

Er det da lurest å vedta boten, og klage i ettertid, slik mannen har gjort? Eller kan det fremdeles havne på rullebladet om han vedtar boten, men leverer klagen etterpå?

 

 

 

Forresten. Hvordan er det med MC og taxi på dette stedet? De kan jo kjøre i vanlige kollektivfelt.

Er dette et bussfelt som bare busser kan bruke, eller er det et kollektivfelt som også er tillatt for taxi og MC?

Hvordan vil signalanlegget forholde seg til en MC? Skal MC også kjøre tvers gjennom rundkjøringa? Vil MC stoppe øvrig trafikk?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er det da lurest å vedta boten, og klage i ettertid, slik mannen har gjort? Eller kan det fremdeles havne på rullebladet om han vedtar boten, men leverer klagen etterpå?

Som hovedregel har man ikke anledning til å klage på et vedtatt forenklet forelegg, men:

 

Når det gjelder det vedtatte forenklede forelegget er det begrenset adgang til å anke over vedtakelsen. Ankefristen er to uker fra da du vedtok forelegget, dette fremgår av straffeprosessloven § 260, jf. § 310.

Kilde: ung.no

 

Det lureste vil nok være å ikke vedta forelegget, dersom man mener å ha loven på sin side.

Lenke til kommentar

Problemet med å gamble på den måten er hvis retten tar politimannens side.

Det kan man jo ikke vite på forhånd, selv om man er 99.9% sikker.

Da risikerer man ødelagt rulleblad, ødelagt karriere osv.

 

Det hjelper ikke alltid å ha rett.

Hvis man har, eller planlegger å søke jobb som krever rent rulleblad, kan man ikke ta sjansen.

 

 

 

...begrenset adgang...

Hva er begrensningen? Det er altså ikke umulig?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Sensorene detekterer vekt i kjøretøyet foran lyskrysset. Mopeder utløser ikke sensoren fordi de er for lette.

Dermed blir det ALDRI grønt, samme hvor lenge man venter.

Vet ikke om det alltid har vært sånn (altså hvor gammel du er), men jeg tviler på at det noen gang har gått på vekt. Hvor realistisk er det å måle vekt gjennom et lag med asfalt?

 

Som jeg skrev tidligere går nok det meste på enten sensor som måler hvor mye metall det er over sensoren, eller at kjøretøyet må ta en viss del av feltet foran stopp-streken før den slår ut. Hvordan denne sensoren egentlig fungerer vet jeg ikke noe om, men det er ihvertfall det jeg finner av info på nettet. Kilde: http://www.dinside.no/920442/oppdager-lysskryss-syklister

 

 

Den gangen jeg installerte en styring for å detektere kjøretøyer (riktignok til en innkjøringsport til en fabrikk), så valgte jeg å bruke en såkalt induktiv sløyfe.

 

Kort fortalt:

  • En ledningssløyfe ligger under bakken.
  • Strømmen i ledningen endrer seg når noe metallisk er nært.
  • En sensor merker forandringen og sier fra.

 

Langt forklart:

 

Det ligger altså fremdeles en ledningssløyfe i bakken. Denne blir påtrykket en relativt høyfrekvent spenning. Resulterende strøm fra denne kretsen når det ikke er noe magnetisk i nærheten er "lagret" i en sensor som normaltilstand.

 

Når et ferromagnetisk objekt nærmer seg ledningssløyfen vil magnetfeltet fra objektet bevege seg relativt til ledningssløyfen, og som alle vet vil bevegende magnetfelt i nærheten av ledningssløyfer indusere spenning.

 

Når spenningen blir indusert i ledningen oppstår det også (heldigvis i akkurat dette tilfellet) eddystrømmer. Dette er noen fantestrømmer som roterer innad i lederen uten å følge hele kretsen. I utgangspunktet er de altså ikke målbare, men heldigvis for oss så vil de induserte eddystrømmene endre (redusere, om man vil pirke) de induktive egenskapene/parameterene til ledningssløyfen.

 

Når induktivteten til kretsen endres må følgelig strømmen og spenningsfallet også endres. Både i amplitude og i relativ faseavstand (vinkelavstand mellom nullgjennomganger).

 

Når sensoren omsider finner ut at strømmen ikke er slik den "vanligvis" er så settes en utgang for "bil" høy, og den videre kretsen/logikken vil foreta seg noe.

 

 

 

sånn ca...

 

 

(PS: Sier ikke at vektsensorer ikke finnes, men dette er iallefall ikke ikke sjeldent brukt metode)

Lenke til kommentar

Eg er ikkje 100% sikker, men eg meiner på at ein ikkje kan få bot for mobilbruk når bilen ikkje er i bevegelse.

Generelt regnes man som kjørende når man sitter på sjåførplass med motor på. Jeg vet ikke om det er sånn for mobil, men for alkohol er det sånn. Den angitte politimannen ville i hvert fall tolket det som et lovbrudd.

 

Man kan jo slå av motoren, men da har man plutselig parkert - uff da. Ikke et lovlig sted å parkere.

 

Hva med å la motoren gå mens man selv går ut for å ringe? For å komme deg ut må du ta av deg sela, og da kan du få forelegg for manglende beltebruk.

 

Løsningen blir den samme som ved enveiskjørte gater: rygge igjennom krysset. ;)

Lenke til kommentar

Jeg havnet bak en moped engang som ikke klarte å løse ut grønt lys, og det var en jævla tolvmodig mopedist ;-) etter 5 minutter kjørte jeg opp til siden av han for å bare be ham kjøre siden klokka var 3 på natta og det var null trafikk, hadde ikke passert en bil på 3minutter, men med en gang jeg kjørte frem og opp til siden ble det sannelig grønt lys ;-) Ellers har jeg sett mopedister som skal ut på hovedveien bare snu og kjøre en annen vei, siden det aldri blir grønt lys så det finnes de ekstrem lovlydige. Problemet gjelder spesielt innfartsårer i byer som har fast grønt uten noen form for timer, og de som skal inn på veien må løse ut en eller annen sensor for å få grønt lys.. Jeg personlig ville aldri godta noe slikt forelegg om jeg skulle bli stoppet for å kjøre på rødt lys med fri sikt og null trafikk.,,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...