Gå til innhold

Trafikklys henger seg opp på rødt lys. Hva ville du gjort?


snillekim

trafikklys henger seg opp på rødt  

56 stemmer

  1. 1. Hva ville du gjort om trafikklyset hadde hengt seg opp på rødt lys?

    • Jeg ville ventet til en reparatør hadde fikset trafikklyset eller fått et annet klarsignal.
      0
    • Jeg ville kjørt rolig hvis det var trygt og forsvarlig.
      54
    • Jeg ville ventet og ringt politiet for å høre hva jeg skulle gjort.
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du så hvordan det gikk for han bilføreren som prøvde å kjøre på rødt lys. Han hadde og biler bak seg som blinket med lysene og ikke var helt fornøyd med at han ikke kjørte med en gang.

Han følte seg nok ganske presset til å bare kjøre. Men det likte ikke politiet noe særlig godt.

Lenke til kommentar

Har skjedd meg en gang, ventet flere runder før jeg skjønte at her får jeg ikke grønt, så da kjørte jeg da det var klar bane. Var kveld og nesten ingen biler på veien, så var ikke noen risiko i mitt tilfelle.

 

@sedsberg

Pga følere som ikke merker at det er noen som venter på grønt tenker du?

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Jeg hadde ihvertfall nektet å vedta forelegget hvis jeg var i samme situasjon...

Kakeshoma: Grunnen til at det er vanskelig for de som kjører motorsykler er at det er følere i bakken som registrerer at kjøretøy står og venter ved å måle hvor mye metall kjøretøyet har. Er ikke alle sensorer som klarer å fange opp motorsykler og andre med liten andel metall like bra.

Lenke til kommentar

Da jeg tok mopedsertifikatet ble det presisert at en moped er for lett til å utløse sensoren i mange lyskryss, og vi kan bli stående på rødt lys til evig tid.

Vi ble opplært til å bruke huet hvis vi har ventet lenge, og er sikre på at sensoren ikke har oppdaget oss.

Sensorene detekterer vekt i kjøretøyet foran lyskrysset. Mopeder utløser ikke sensoren fordi de er for lette.

Dermed blir det ALDRI grønt, samme hvor lenge man venter.

 

Jeg vet ikke hvor lenge mannen i denne historien ventet. Kanskje det ville bli grønt, om han bare hadde ventet lenge nok? Men jeg har ingen problemer med å tro på at den var ødelagt.

 

Påstanden om at han burde blitt stående i trafikken og ringt politiet før han passerer det røde lyset høres ut som vanvidd. Skal han stå der i mange minutter?

Er det greit å stå midt på veien og ta en telefonsamtale, sålenge det er til politiet?

På mopedskolen ble vi i slike tilfeller opplært til å se oss godt om til alle kanter, og deretter passere krysset i lav hastighet og høy grad av oppmerksomhet.

 

For meg høres det ut som om politimannen er lei av jobben sin, men av trygdegrunner ønsker å få sparken i stedet for å bare si opp jobben selv.

En kompetent politimann som visste at signalet hadde sviktet, ville dirigert trafikken, ikke skrevet bøter til alle som passerte det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Da jeg tok mopedsertifikatet ble det presisert at en moped er for lett til å utløse sensoren i mange lyskryss, og vi kan bli stående på rødt lys til evig tid.

Vi ble opplært til å bruke huet hvis vi har ventet lenge, og er sikre på at sensoren ikke har oppdaget oss.

Sensorene detekterer vekt i kjøretøyet foran lyskrysset. Mopeder utløser ikke sensoren fordi de er for lette.

Dermed blir det ALDRI grønt, samme hvor lenge man venter.

 

Jeg vet ikke hvor lenge mannen i denne historien ventet. Kanskje det ville bli grønt, om han bare hadde ventet lenge nok? Men jeg har ingen problemer med å tro på at den var ødelagt.

 

Påstanden om at han burde blitt stående i trafikken og ringt politiet før han passerer det røde lyset høres ut som vanvidd. Skal han stå der i mange minutter?

Er det greit å stå midt på veien og ta en telefonsamtale, sålenge det er til politiet?

På mopedskolen ble vi i slike tilfeller opplært til å se oss godt om til alle kanter, og deretter passere krysset i lav hastighet og høy grad av oppmerksomhet.

 

For meg høres det ut som om politimannen er lei av jobben sin, men av trygdegrunner ønsker å få sparken i stedet for å bare si opp jobben selv.

Vet ikke om det alltid har vært sånn (altså hvor gammel du er), men jeg tviler på at det noen gang har gått på vekt. Hvor realistisk er det å måle vekt gjennom et lag med asfalt?

 

Som jeg skrev tidligere går nok det meste på enten sensor som måler hvor mye metall det er over sensoren, eller at kjøretøyet må ta en viss del av feltet foran stopp-streken før den slår ut. Hvordan denne sensoren egentlig fungerer vet jeg ikke noe om, men det er ihvertfall det jeg finner av info på nettet. Kilde: http://www.dinside.no/920442/oppdager-lysskryss-syklister

Lenke til kommentar

Kjæreskolelæreren sa at det handlet om vekt. Man han er jo ikke ingeniør, og vet kanskje ikke bedre.

Kanskje han forenkler forklaringen fordi 16-åringene heller ikke er ingeniører, og vekt er enklere å forstå.

Det er en del år siden.

 

Hvis den skal veie kjøretøyene gjennom et tykt lag asfalt, så forklarer det at den ikke oppdager en moped.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er et lyskryss som til stadighet "henger seg opp" i nabolaget her også, men her er grunnen at folk ikke kjører langt nok fram til å løse ut sensoren. Hvis de, som mange av en eller annen grunn gjør, stopper mer enn et par meter bak stopplinja så registreres de ikke av sensoren.

Lenke til kommentar

Noen som kjenner flere detaljer? Er det noen omstendigheter som rettferdiggjør politimannens handlinger, eller er han virkelig så inkompetent og råtten?

Kan for eksempel bilisten som ble bøtelagt ha vært for utålmodig, og at lyset egentig var i orden? Eller kan han ha kjørt for fort, i stedet for å være ekstra aktsom gjennom krysset?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Noen som kjenner flere detaljer? Er det noen omstendigheter som rettferdiggjør politimannens handlinger, eller er han virkelig så inkompetent og råtten?

Ro ned litt, nå. Teknisk sett begikk fyren et lovbrudd. Det var kanskje unødvendig av politiet å skrive ut forelegg, men å kalle de inkompetente og råtne, og at de «av trygdegrunner ønsker å få sparken i stedet for å bare si opp jobben selv» er å dra det litt langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som bilist som regelmessig kjører i det samme området og det samme krysset, har jeg selvsagt interesse av å fjerne urimelige politifolk som representerer en trussel mot min økonomi og mitt sertifikat. Jeg risikerer tross alt å møte den samme politimannen i det samme krysset.

 

Hvis artikkelen i avisa stemmer, så stemmer også personkarakteristikken av politimannen. Derfor er jeg interessert i hans side av saken.

Forhåpentligvis har avisa utelatt fakta så politimannen ikke egentlig er så urimelig?

 

For bilisten er bot og prikker mer enn bare "kanskje unødvendig". Om han har prikker fra før, kan det bety inndragelse.

 

Hvis bilisten "teknisk sett har begått et lovbrudd", hva ville være korrekt løsning på problemet? Ringe 112 og be om tillatelse til å passere rødt lys? Vente til en politimann kommer og gir håndsignal?

Kanskje politimannen i denne historien faktisk var på vei til stedet for å dirigere trafikken?

Det kan være ting som ikke stod i avisa, så jeg lurer på om noen kan kaste mer lys over saken.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da jeg tok mopedsertifikatet ble det presisert at en moped er for lett til å utløse sensoren i mange lyskryss, og vi kan bli stående på rødt lys til evig tid.

Vi ble opplært til å bruke huet hvis vi har ventet lenge, og er sikre på at sensoren ikke har oppdaget oss.

Sensorene detekterer vekt i kjøretøyet foran lyskrysset. Mopeder utløser ikke sensoren fordi de er for lette.

Dermed blir det ALDRI grønt, samme hvor lenge man venter.

 

Jeg vet ikke hvor lenge mannen i denne historien ventet. Kanskje det ville bli grønt, om han bare hadde ventet lenge nok? Men jeg har ingen problemer med å tro på at den var ødelagt.

 

Påstanden om at han burde blitt stående i trafikken og ringt politiet før han passerer det røde lyset høres ut som vanvidd. Skal han stå der i mange minutter?

Er det greit å stå midt på veien og ta en telefonsamtale, sålenge det er til politiet?

På mopedskolen ble vi i slike tilfeller opplært til å se oss godt om til alle kanter, og deretter passere krysset i lav hastighet og høy grad av oppmerksomhet.

 

For meg høres det ut som om politimannen er lei av jobben sin, men av trygdegrunner ønsker å få sparken i stedet for å bare si opp jobben selv.

Vet ikke om det alltid har vært sånn (altså hvor gammel du er), men jeg tviler på at det noen gang har gått på vekt. Hvor realistisk er det å måle vekt gjennom et lag med asfalt?

 

Som jeg skrev tidligere går nok det meste på enten sensor som måler hvor mye metall det er over sensoren, eller at kjøretøyet må ta en viss del av feltet foran stopp-streken før den slår ut. Hvordan denne sensoren egentlig fungerer vet jeg ikke noe om, men det er ihvertfall det jeg finner av info på nettet. Kilde: http://www.dinside.no/920442/oppdager-lysskryss-syklister

 

 

Om det ikke er vekt, så er det isåfall en sensor som ikke oppdager en to hjuling siden den ikke er bred/stor nok. Her jeg bor er det flere lyskryss som ikke reagerer på 2 hjulinger som jeg har passert på rødt lys ekstremt mange ganger. Etter jeg fikk bil blir det alltid grønt.

 

Hadde aldri i livet godtatt et forelegg i denne situasjonen.

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

Hvis bilisten "teknisk sett har begått et lovbrudd", hva ville være korrekt løsning på problemet? Ringe 112 og be om tillatelse til å passere rødt lys? Vente til en politimann kommer og gir håndsignal?

Politiet sier i artikkelen hva bilisten burde ha gjort:

 

- Dersom du opplever at et trafikklys har hengt seg opp må du ta kontakt med politiet. Jeg kjenner ikke den konkrete saken, men dersom bilisten du nevner føler seg urettferdig behandlet, burde han ikke vedtatt det forenklede forelegget, sier Dale til Aftenbladet.

Politiadvokaten sammenligner situasjonen med en ødelagt parkeringsautomat: Du kan få bot selv om automaten er ødelagt, med mindre du varsler parkeringsselskapet først.

 

Jeg hadde sannsynligvis gjort det samme som bilisten i artikkelen: Kjørt på rødt uten å ringe politiet. Men, jeg hadde ikke godtatt forelegget dersom jeg hadde blitt stoppet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg leste artikkelen. Men hva legger de i setningen "ta kontakt med politiet"?

Den som sa dette kjenner jo ikke saken konkret, det var en generell uttalelse.

 

Mener de virkelig at en bilist som står i krysset og ikke får grønt, skal ringe 112 og be om tillatelse til å passere rødt signal?

Skal AMK-sentralen bli oppringt av samtlige bilister som skal passere krysset?

 

Om de mener at han burde tipset politiet etter å ha passert krysset, så fikk han jo ikke tid til det. Han ble stoppet av en politibil nesten umiddelbart.

 

Jeg får ikke dette til å stemme med min trafikkopplæring eller rettferdighetssans.

Kunne han egentlig gjort det på en mer korrekt måte?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ja, jeg leste artikkelen. Men hva legger de i setningen "ta kontakt med politiet"?

Den som sa dette kjenner jo ikke saken konkret, det var en generell uttalelse.

 

Mener de virkelig at en bilist som står i krysset og ikke får grønt, skal ringe 112 og be om tillatelse til å passere rødt signal?

Skal AMK-sentralen bli oppringt av samtlige bilister som skal passere krysset?

Nei, han skulle ha ringt 02800, som man skal gjøre i situasjoner hvor det ikke står om liv.

 

 

Om de mener at han burde tipset politiet etter å ha passert krysset, så fikk han jo ikke tid til det. Han ble stoppet av en politibil nesten umiddelbart.

 

Jeg får ikke dette til å stemme med min trafikkopplæring eller rettferdighetssans.

Kunne han egentlig gjort det på en mer korrekt måte?

Jeg mener heller ikke at resultatet er rettferdig. Det jeg mener er at politiet gjorde bare jobben sin, dog kunne de selvsagt ha latt være å følge reglene til punkt prikke. Jeg skjønner at bilisten ble stresset av at biler bak begynte å tute, men han kunne ha ringt politiet (02800) før han kjørte, og eventuelt nektet å godta forelegget.

 

Hadde han ringt politiet før han kjørte videre kunne han ha fått et forelegg for å bruke mobiltelefon bak rattet, så det er egentlig ingen gode løsninger her … :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke argumentet "de gjør bare jobben sin.".

 

Det finnes ingen unnskyldning for å være helt urimelig, selv om man kan vise til regler som støtter ens syn.

Ingen ville beskyldt politimannen for å sluntre unna sine plikter, om han hadde utvist skjønn og droppet bøteleggingen.

 

 

Godt jeg har bil med innebygget handsfree. Så kan jeg heretter ringe 02800 uten å få bot for mobilbruk hvis jeg blir stående i det samme krysset :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...