Solaar Skrevet 14. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2015 Kan noen hjelpe meg med å velge en vanlig ethernet-kabel hos komplett.no? Har funnet thunderbolt til ethernet adapter men å finne en enkel kabel er jo umulig hvis man ikke helt vet hva man skal ha :-/ Den må være 3 meter. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2015 Er dette hva jeg er på utkikk etter? Hva er forskjellen på cat5, 5e og 6? Og er det patchkabel det heter? Trodde det het ethernetkabel eller nettverkskabel jeg. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2015 Forskjellen er hvor raskt kablene kan overføre data. Cat 5 klarer kun 10/100BASE-T, altså opp til 100 megabit per sekund, mens Cat 5e kan klare 1000BASE-T, eller 1 gigabit per sekund. Noen andre får forklare forskjellen på Cat 5e og Cat 6, for der er jeg litt usikker selv. Patchkabel er vel bare et annet navn på det vi regner som «vanlige» nettverkskabler. En krysskabel (crossover) brukes vanligvis direkte mellom to datamaskiner, uten switch eller router. 1 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2015 Vil den kabelen jeg linket til fungere greit da eller har jeg funnet feil type? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 14. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2015 Den du linket kommer til å fungere helt fint. Ingen problem. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå