Gjest Medlem-371958 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Hei og God helg til alle her!Har et tema som jeg har prøvd å kjempe lenge med uten å lykkes, og da er det ofte greit med tips fra andre for eventuelt brainstorming. Hadde vært greit å vite råd/tips av dere som har slitet med det samme og kommet dere vellykket gjennom følgende tema: Å holde døgnrytmen på plass! Våkne opp tidlig og legge seg til fast tidspunktHar merket at de gangene en våkner opp tidlig på morgenen er følelsen av å få mest mulig ut av dagen noe av det beste en opplever. Både fysisk, psykisk og spirituelt. Men så klarer jeg ihvertfall å sakte men sikkert falle ut av denne rutinen. Det vanskeligste er vel det å få meg opp av senga selv om alarmen ringer som bare det. Det er som om det er ekstra sterk LÅS som holder meg der. Har noen klart å komme seg ut av dette problemet? Hadde vært fint om noen av dere som har klart å komme seg ut av dette her delt deres ideer, slik at flest mulig lesere på emnet også får nytte av dette Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Så du har ikke søvn-problemer, men stå-opp-problemer? 1 Lenke til kommentar
Gjest Medlem-371958 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Så du har ikke søvn-problemer, men stå-opp-problemer? Søvnproblem handler vel nødvendigvis ikke alltid om å sovne inn, men også våkne opp fra det, og også å holde dette balansert/rutinert. Endret 14. februar 2015 av Medlem-371958 Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Ha alarmen på andre siden av rommet. Drikke mye vann før du legger deg. Mest av alt handler det om å komme seg opp og gjøre noe. Så kroppen våkner. Da følger hode etter Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Jeg pleier å skru på lyset. Sett en skikkelig kraftig lampe så du kan slå den på uten å reise deg. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Hva er søvnrytmen din nå da? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Dette synes jeg er gode prinsipper: det viktigste er ikke å legge seg tidlig, men å stå opp tidlig. Ha rutiner på kvelden, hva som helst. Helst ikke så mye skjerm osv (bruk f.lux), og senga er kun for soving og sex. Endret 14. februar 2015 av Kakofoni Lenke til kommentar
AkselStr Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Tips til dere med stå opp problemer: Dra til clas olson/biltema/jula eller lignende. Kjøp timer til en stikk kontakt. Plugg inn et flom lys som slås på når du skal våkne :-) Endret 15. februar 2015 av AkselStr Lenke til kommentar
Gjest Medlem-371958 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Flere gode svar her, selv om noen av tingene er lettere å snakke om enn å gjøre der og da. La oss si at man skal opp tidlig om morgenen og har det som vane å ikke klare det. Sannsynligheten er liten for at en da skal klare å skru på en lampe (og ikke skru den ned igjen og sove videre.)Når det gjelder det å ikke sitte på Pc på senga når det er leggetid er et bra punkt. Av erfaring har jeg merket at lyset fra en PC gjør en mindre trøtt. Begynner man derimot å lese en bok blir man ofte mer trettere, samtidig som man får mer ut (mener nå jeg.) Lenke til kommentar
blured Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Morgenen starter gjerne med arbeid/studier/trening, osv. Av den grunn blir jeg ofte sittende oppe på kveldene nærmest for å utsette dette… God døgnrytme kommer derfor i perioder hvor jeg evner å gjøre noe positivt ut av det å stå opp om morgenen. I perioder med artige prosjekter så kommer dette av seg selv. Og i ferier selvsagt, når både idag og i morgen er dager der jeg føler jeg har tid til å sove, og det jeg skal stå opp til er like bra som det som var dagen før. Men i perioder der det f.eks. er kjedelig prosjekter på jobben, mindre givende forelesninger osv, så har jeg funnet ut at jeg ved å ta meg bedre tid om morgenen, lettere klarer å stå opp. Typisk at jeg setter av tid til å se en episode av en serie, spise en ekstra bra frokost, tid til å lese aviser/en god bok, osv. Da gir jeg meg selv en grunn til å gå og legge meg litt tidligere. Trening er også viktig: Er overbevist om at søvnkvaliteten blir bedre når man har brukt kroppen aktivt, og ikke bare er sliten i hodet. Bøker på senga funker faktisk også overraskende bra, går gjerne ikke så veldig mange sidene før jeg sovner da, og antallet timer søvn begynner å nærme seg hva jeg faktisk trenger... Det her er forresten ganske så interessant: Michael Siffre forsket på menneskets biologiske klokke, og kom frem til at mange har en innebygget klokke med et døgn som er hakket lenger enn jordens døgn. Dette vil i praksis føre til at en alltid forskøyver døgnet med xx-antall minutter i døgnet om en skal følge sin naturlige rytme. On February 13, 1972, Michel Siffre climbed into a cave in southwest Texas. It would be six months before he saw daylight again. When you were underground, entirely isolated from any artificial measurements of time, your body slept exactly when it wanted to, and for exactly as long as it wanted to. It might be said that you achieved perfect sleep. What was that like? My sleep was perfect! My body chose by itself when to sleep and when to eat. That’s very important. We showed that my sleep/wake cycle was not twenty-four hours, like people have on the surface on the earth, but slightly longer—about twenty-four hours and thirty minutes. But the important thing is that we proved that there was an internal clock independent of the natural terrestrial day/night cycle. Interestingly, during the subsequent experiments I did with other research subjects, all of the people in the caves showed cycles longer than twenty-four hours. In fact, it became common for them to achieve cycles lasting forty-eight hours: They would have thirty-six hours of continuous activity followed by twelve to fourteen hours of sleep. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå