Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dumt å røyke og drikke?

Anbefalte innlegg

Bra at du slutter med røyk/snus.

Ta det fra en nikotinslave: er ikke verdt det i lengden. Det er ikke gitt at du blir avhengig som festrøyker, men ei heller ikke verdt risken. De fleste tror de har kontroll helt til de ikke har det lenger.

Høres ut som du har et sunt forhold til alkohol, og støtter også at du holder deg unna hasj i ungdomstiden om ikke annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Protip: hasj er mye mindre "ekstremt" enn alkohol. Mye mindre skadelig for kroppen, ikke fysisk avhengighetsdannende (dog kan det være veldig psykisk avhengighetsdannende) og gjør deg ikke til en så utagerende versjon av deg selv som du blir når du blir full. I tillegg blir man ikke bakis av det samt det er mye billigere.

Kan vel ikke direkte sammenlignes ettersom bruksområdene (hvertfall for meg) er veldig forskjellige. Røyker ikke weed før jeg skal ut på byen f.eks men kan fint passe på en rolig lørdag med film, gaming og kompiser.

Det er mange som er uenige med meg ettersom DET ER JO ULOOOOVLIG, det er mange som ikke klarer å se forbi stigmaet som lovgivningen gir til ulike rusmidler og heller se på hva de faktisk er og gjør med deg.

Lenke til kommentar

Protip: hasj er mye mindre "ekstremt" enn alkohol. Mye mindre skadelig for kroppen, ikke fysisk avhengighetsdannende (dog kan det være veldig psykisk avhengighetsdannende) og gjør deg ikke til en så utagerende versjon av deg selv som du blir når du blir full. I tillegg blir man ikke bakis av det samt det er mye billigere.

Kan vel ikke direkte sammenlignes ettersom bruksområdene (hvertfall for meg) er veldig forskjellige. Røyker ikke weed før jeg skal ut på byen f.eks men kan fint passe på en rolig lørdag med film, gaming og kompiser.

Det er mange som er uenige med meg ettersom DET ER JO ULOOOOVLIG, det er mange som ikke klarer å se forbi stigmaet som lovgivningen gir til ulike rusmidler og heller se på hva de faktisk er og gjør med deg.

Sjølv om ein tar utgangspunkt i at hasjrøyking er mindre skadelig enn alkohol, så er det jo nettopp det faktumet at det er ulovlig som gjer at ein bør holde seg unna. Det at det er ulovlig gir langt fleire ulemper enn det er verdt.

Sjølv om du er flink til å ikkje blande hasj og alkoholrus så er det langt frå alle som er like flinke. Det at det kun er alkohol som er ei lovlig salgsvare som du kan innta f.eks ute på byen gjer også at fristelsen til å drikke alkohol i tillegg blir svært stor for veldig mange.

Dersom legaliseringsdebatten munner ut i eit frislepp etterkvart så vil eg være tilbøyelig med å være enig i at hasj bør velgast foran alkohol, men så lenge det er ulovlig så er det best å holde seg unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjølv om ein tar utgangspunkt i at hasjrøyking er mindre skadelig enn alkohol, så er det jo nettopp det faktumet at det er ulovlig som gjer at ein bør holde seg unna. Det at det er ulovlig gir langt fleire ulemper enn det er verdt.

Sjølv om du er flink til å ikkje blande hasj og alkoholrus så er det langt frå alle som er like flinke. Det at det kun er alkohol som er ei lovlig salgsvare som du kan innta f.eks ute på byen gjer også at fristelsen til å drikke alkohol i tillegg blir svært stor for veldig mange.

Dersom legaliseringsdebatten munner ut i eit frislepp etterkvart så vil eg være tilbøyelig med å være enig i at hasj bør velgast foran alkohol, men så lenge det er ulovlig så er det best å holde seg unna.

Hva er egentlig problemet med å blande de? Det gjør deg i verste fall bare roligere når du drikker, drikker man for mye kan man bli kvalm og ville legge seg men det skjer da fint uten hasj også.

Ser ikke så store problemer med at det er ulovlig egentlig, det er å få tak i så og si hvor som helst ettersom det er veldig etterspurt og vanlig. De fleste nyter det i sitt eget hjem og har mengder til personlig bruk, som er totalt uinteressant for onkel politi.

Hjemmebrent er akkurat like ulovlig men av en eller annen grunn er det færre folk som mener at man bør holde seg totalt unna på grunn av dette. Særlig i Trøndelag hvor jeg bodde i lang tid var det en slags rar dobbelmoral rundt lovgivning og dette.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet med å blande de? Det gjør deg i verste fall bare roligere når du drikker, drikker man for mye kan man bli kvalm og ville legge seg men det skjer da fint uten hasj også.

Ser ikke så store problemer med at det er ulovlig egentlig, det er å få tak i så og si hvor som helst ettersom det er veldig etterspurt og vanlig. De fleste nyter det i sitt eget hjem og har mengder til personlig bruk, som er totalt uinteressant for onkel politi.

Hjemmebrent er akkurat like ulovlig men av en eller annen grunn er det færre folk som mener at man bør holde seg totalt unna på grunn av dette. Særlig i Trøndelag hvor jeg bodde i lang tid var det en slags rar dobbelmoral rundt lovgivning og dette.

Problemet med å blande de er at det gjør effekten av rusmidlene mer uforutsigbar, da både mtp. den subjektive opplevelsen av rusen og på atferden til den som er ruset. Cannabis virker normalt beroligende og øker i liten grad aggresjon (som regel heller motsatt). Alkohol virker derimot aggresjonsfremmende hos en del individer. En del tyder på at blandingsrusen kan virke mer aggresjonsfremmende enn alkoholrus alene da det medfører en ytterligere demping på personens impulskontroll.

Videre er det reelle verstefallsscenariet er ikke bare at man blir roligere, men at man kan få "black out" eller "green out". Det kan man selvsagt også av alkohol eller cannabis alene, men det er mye lettere å få i seg for mye når man blandet to eller flere rusmidler enn hvis man kun inntar ett. Det er også indikasjoner på at man lettere kan få alkoholintox ved blandingsrus med cannabis siden cannabis virker kvalmedempende.

Det er også indikasjoner på at blandingsrus med alkohol og cannabis forsterker de negative langtidseffektene av rusbruken, bla. ved at kreftfaren øker. Vi vet også svært lite om hva rusmidler generelt og cannabis spesielt gjør med en hjerne i utvikling (noe den er frem til 25-års alder), og jeg synes derfor det er greit å oppfordre ungdommer til å ruse seg minst mulig.

Politiet er nok ikke så veldig interessert i voksne mennesker som bruker cannabis sporadisk nei. En 15-åring vil nok derimot langt raskere havne i søkelyset og bli fulgt opp ganske tett i etterkant hvis han blir tatt. Videre kan det få en del konsekvenser senere, feks. at man nektes å gjennomføre førstegangstjeneste. Og viktigst av alt mener jeg; man kommer svært lett i kontakt med usunne miljøer. Hva andre mener om hjemmebrent får stå for deres regning - "Two wrongs don't make a right".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det gikk et veldig interesant program om 2 eneggede tvillinger på tv igår. De testet ut de engelske helseanbefalingene rundt alkohol som er 3 enheter alkohol pr dag.

Den ene tvillingen drakk da 3 enheter pr dag, mens den andre samlet opp alle enhetene og drakk alt på 1 dag. Dette opplegget fulgte de i en mnd.

Før forsøket startet så hadde de vært på "vannvogna" i 1 mnd slik at begge startet på minimumsverdier på blodprøver, leverstivhet osv.

Etter 4 uker så hadde leverstivheten økt med 25% på begge 2.

På han som drakk alle enhetene på samme dag så hadde han ekstremt forhøyede betennelsesverdier i blodet sammenlignet med han som drakk 3 enheter om dagen.

Og forsøk på mus viste at de som drakk anbefalt mengde hver dag hadde mindre oppbygning av plakk i blodårene, mens musene som var på "helgefylla" hadde nesten tette blodårer.

Konklusjonen fra leverspesialistene var at faren for blodpropp og hjerteinfarkt sank hvis man hadde et lavt daglig inntak av alkohol, mens faren for leverskade er like stor som de som da praktiserer helgefyll.

Lenke til kommentar

Har hørt mye som tilsier at hasj/weed kan være særdeles hemmende for hjernens utvikling, som er en god grunn til å vente med slikt til 20-årene, når hjerner er ferdig bakt. Derfor jeg anbefalte TS å holde seg ren, gitt at han er 15år. Jeg er for legalisering, men mot at ungdom bruker, mer så enn alkohol. (Men røyk heller weed enn tobakk, uannsett alder :p)

Lenke til kommentar

Uff, ikke dette igjen. Jeg har vært av akkurat samme oppfatning som deg, og delt dine syn før. Det begynner heldigvis å bli noen år siden nå. 

Det jeg har funnet ut, er i alle fall at alle er forskjellige. Det går rett og slett ikke an å si at hasj er mye mindre farlig en alkohol og vice versa. Og da tenker jeg på totalen av det hele. Ja, du blir mindre utagerende og sjansen for å bli aggressiv er omtrent ikke tilstede om du har røyka litt, kontra alkohol, men likevel. Alt faller tilbake på "alt med måte". Men; tro for all del ikke at hasj/weed er ufarlig, vær så snill. Jeg skal ikke begynne med preken om "gateway"-drugs osv, selvom jeg har sett flere eksempler av det rundt meg, men at det forringer livskvaliteten betraktelig hos enkelte med høyt forbruk (umulig å si om det er deg eller ikke, før du står der), er jeg i liten tvil om. Kan også trigge psykiske problemer og, for den saks skyld.

Og kanskje viktigst av alt; før du er 18-22 eller hva nå enn, så er ikke hjernen ferdigutviklet på en del felter som kan bli kraftig påvirket av et høyt, og langvarig forbruk av hasj/weed. 

Å ta seg en joint i ny og ned, eller ved "spesielle" anledninger, er jeg helt for, tro det eller ei. Men det blir fort mer regelmessig, og ungdomsmiljøer som først setter i gang, holder det gjerne gående, og ting utvikler seg.

Bra du stumpa røyken, TS, bedre det. Nyt alkohol i ny og ne, men kule´n litt med å prøve å røyke hasj. Det er i alle fall min anbefaling. 

Endret av d'espresso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen har lite selvtillit, og må drikke seg til mot.

Modige sterke mennesker trenger ikke drikke for å ha det gøy.

Hvilken kategori hører du til?

Selv liker jeg å ha ting under kontroll. og ha full styring på det jeg gjør. Da kan jeg ha det sabla gøy. Jeg har aldri drukket meg full.

Jeg har også så veldig mange ganger erfart at de beste damene foretrekker den som er fri og har selvtillit. Har du styrke nok i deg selv uten å måtte la kjemien ta styringa over deg?

Lenke til kommentar

Noen har lite selvtillit, og må drikke seg til mot.

Modige sterke mennesker trenger ikke drikke for å ha det gøy.

Hvilken kategori hører du til?

Selv liker jeg å ha ting under kontroll. og ha full styring på det jeg gjør. Da kan jeg ha det sabla gøy. Jeg har aldri drukket meg full.

Jeg har også så veldig mange ganger erfart at de beste damene foretrekker den som er fri og har selvtillit. Har du styrke nok i deg selv uten å måtte la kjemien ta styringa over deg?

Spar meg. Dæven og smålig og snodig den måten der er å se det på. Kan skjønne hvorfor du mener det, i og med at du aldri selv har "drukket deg full". Men du må huske på to ting; 

1. Det er noe mellom det å ikke drikke, og det å være full. Det er masse mellom de to.

2. Det er ikke slik at "modige sterke mennesker" ikke drikker. Hater hvordan folk som deg ser svart/hvitt; enten klarer du å ha det moro uten å drikke, eller så må du. Herregud så feil. 

Noen klarer å ta seg et glass eller to i ny og ne, og trives godt med det, uten å ha et massivt behov for "drikke på seg selvtillit".

Noen trangsynte mener det er utelukkende svake mennesker som trenger selvtillit, og som ikke klarer å ha det gøy uten, som drikker.

Jeg hører til den første kategorien, er tydelig hvilken kategori du hører til.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Ja, det er dumt å røyke og drikke når du er så ung! Røyking er en skikkelig dårlig vane. 

Jeg har endelig klart å slutte nå, etter å ha fått astma. E-sigaretter var det som hjalp meg til slutt. 

Slutt NÅ, er alt jeg kan si. 

At du tar deg noen få glass i ny og ne er vel ikke så ille så lenge du har kontroll, men det å være stupfull er bare dumt. Nok snakka....

Lenke til kommentar

Skal droppe røyking helt da, og heller drikke :)

Takker!

Skjønner du også når du leser ditt eget svar her- hvor lettpåvirkelig du er? Hvor lett du lot et tilfeldig svar fra en ukjent person avgjøre for deg at ja, du forsetter å drikke?

Jeg sier etter å ha sett svarene dine, at du bør vente med drikkingen til du blir eldre og mindre lettpåvirkelig..

Hvis ikke er neste tråd fra deg om det er ok med narkotika siden noen kompiser av deg introduserte lettpåvikelige deg for det.

Selvsagt kan du slutte "når du vil" ;-)

Edit: Skriveleif..

Endret av Triumph
Lenke til kommentar

Du er ikke avhengig nå men hvis du blir avhengig er det ekstremt vanskelig å slutte. Folk tror det er enkelt å ikke bli avhengig men plutselig sitter du i saksa... og etter 10 år så begynner risikoen for sykdomsutvikling å vokse eksponensielt. .

Lenke til kommentar

Oppdatering, sluttet med røyking helt, gadd ikke, drikker nå avogtil (note: bare et par ganger i mnd, ikke dritafull) har blitt tilbudt litt av vært nå, jøss. noe kan jeg jo ikke navnet på engang. :p

Sagt nei til røyk, snus, hasj.. Og fått meg noen nye venner som ikke er så ekstreme. funker fett det også! :D

Godt. Røyk er rent idiotisk å begynne med anyway og noe du bare ville angret på.

Hilsen en som har røkt siden han var 12 og prøver å bli kvitt avhengigheten. Hadde jeg møtt meg selv som liten hadde jeg banket opp meg selv for alle pengene jeg kostet megselv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...