Gå til innhold

Problem med minne, må jeg ha registret minne?

Mekkeren

Anbefalte innlegg

jeg har et problem med pc'en min når jeg skal sette inn en Extra rambrikke til, jeg har fra før Twinmos PC2100 DDR cl2.5 256Mb, dette fungere fint, men problemet oppstår når jeg skal sette inn en brikke til som er heslt lik. samme størlse hastighet og merke. Windows starter opp og jeg klarer og kjøre noe gamle spill, men når jeg skal teste F.eks 3D marks og nyere spill med 512mb så henger systemet seg, Hva i Allverden Kan Det komme av? må jeg kansje ha Registrert minne? Er det ECC det heter? har 2 minne slotter som står inntil hverandre.

og ikke 2slotter og 1som sår litt lenger vekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Nei du trenger ikke registrert (ECC) minne til dette hovedkortet. Det er ikke alltid like lett å finne roten til ett eller flere problemer, men etter litt feilsøking finner man nesten alltid problemet. Du nevner at problemet kun oppstår i 3DMark2001?. Har du prøvd å spille noen andre eller nyere spill?. Finner windows 512 MB RAM eller kun 256 MB?.

Lenke til kommentar
Hei

Nei du trenger ikke registrert (ECC) minne til dette hovedkortet. Det er ikke alltid like lett å finne roten til ett eller flere problemer, men etter litt feilsøking finner man nesten alltid problemet. Du nevner at problemet kun oppstår i 3DMark2001?. Har du prøvd å spille noen andre eller nyere spill?. Finner windows 512 MB RAM eller kun 256 MB?.

Windows Finner 512mb ram, og data'n virker helt normal helt til jeg skal gjøre noe tunge oppgaver som 3marks og sånn, har prøvd både 3d mark 2000 og 3D mark2001se ingen av den virka med 512mb ram (2x 256mb) men med 1 brikke fungerte de som vanlig.

Nei det er ikke noe galt med brikkene tror jeg, har testet de hver for seg, og det viste seg at begge virket finn alene, men ikke sammen :shrug: . Rart!

Lenke til kommentar

Hei

Prøv følgende, dersom du ikke allerede har gjort det. Bruk kun en minne brikke, sett denne i minne slott (spor) nr. 2, altså det minne sporet du til vanlig ikke bruker. Kjør 3DMark2001 og 2003 etter du har gjort dette. Dersom du fortsatt opplever problemer kan det tyde på at minne slott (spor) nr. 2 ikke fungerer som den skal.

Lenke til kommentar
Hei

Prøv følgende, dersom du ikke allerede har gjort det. Bruk kun en minne brikke, sett denne i minne slott (spor) nr. 2, altså det minne sporet du til vanlig ikke bruker. Kjør 3DMark2001 og 2003 etter du har gjort dette. Dersom du fortsatt opplever problemer kan det tyde på at minne slott (spor) nr. 2 ikke fungerer som den skal.

Hei

Ja selfølgelig, det må være forklaringen, jeg har prøvd mange ganger og har ikke skjønt noen ting når det ikke virka og har bare prøvd slott 1. har aldri prøvd slott 2, da er det sikkert den som har monga seg da. skal prøve det etterpå. takker for svar, det var et Godt svar! :woot:

Lenke til kommentar
MB....

he, jasså. merklig. jaja Win98 har vel gått av moten for lenge siden det nå da.

har både win2000 og xp pro også. liker best win98 for da kan jeg bruke DOS til formatering og div ting. har win2000 DOS? jeg har aldri kommet i DOS med De nye Windows'ene jeg.

Hilsen - Bjørn

Lenke til kommentar
MB....

he, jasså. merklig. jaja Win98 har vel gått av moten for lenge siden det nå da.

har både win2000 og xp pro også. liker best win98 for da kan jeg bruke DOS til formatering og div ting. har win2000 DOS? jeg har aldri kommet i DOS med De nye Windows'ene jeg.

Hilsen - Bjørn

Har hørt at det finnes noe patcher til 98SE som hjelper med minne over 512MB

men er ikke helt sikkert på det hvor du finner disse...

Lenke til kommentar

Du har gått over alle innstillingene i BIOS, evt oppdatert den til siste versjon?

Vet ikke hvorfor, men noen ganger har en reset av CMOS vært løsningnen på uforklarige problemer.

Har du prøvd med å formatere og legge inn OS på nytt? Har også ofte vært løsningen når ny hardware er satt i og ting ikke fungerer som de skal.

Lenke til kommentar

har gått over bios noen ganger ja. vil helst ikke rote for mye der inne da.

men der ser det ok ut tror jeg. har ikke oppdatert biosen nei. jeg får vel kansje legge inn windows 2000 da etterhvert. eller kansje hente en oppdatering på bios. vi får se om jeg vil styre så altfor mye det. det funker jo som det også. men 512mb hadde ikke skadet da :p:

Lenke til kommentar

Win98SE skal ikke ha problemer med inntil 512 MB RAM.

Jeg foreslår følgende:

1. Test minnet (begge brikkene i) med f eks memtest86 som nevnt tidligere

2. Reset CMOS (evt skriv ned instillingene dine først) og test igjen

3. Oppdater BIOS til siste versjon og test igjen

4. Formater HDD og legg inn OS på nytt, WIN98SE skal takle 512 MB RAM helt fint og test igjen

Lykke til

Lenke til kommentar

Ok, da får jeg prøve og restarte CMOS da, brikkene har jeg testet ingen feil på de.

det står foresten noe i CMOS med Memory, der står det 64mb. sikkert skjermkortet? det kan vel ikke være det siden jeg har 256mb ram som funker fint.

også kan jeg prøve en oppdataering av bios da. er det vannskelig og oppdatare BIOS Foresten, liker ikke og styre for mye med BIOS'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...