Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går sisteåret på ungdomsskolen nå og skal straks søke vgs. Jeg vurderer å bli arkitekt, men er ikke verdensmester i tegning og lurer på hvor viktig det er å være god til å tegne. Jeg lurer også på om det smarteste er å ta studie med fys1+2 of r1+r2 matte. Håper noen kan svare!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk selv bygg og anlegg første året på videregående og byggteknikk på andre året. Første året husker jeg vi drev en del med arkitekt tegning å du trenger absolutt ikke å være flink til å tegne for å være en arkitekt, det har ingen ting å si i det hele tatt. Så og si all tegningen gjøres med hjelpemidler som f.eks linjal. Etter det jeg vet så er opptakskravene for de fleste arkitektstudiene generell studiekompetanse som du sikkert vet er det man kaller for påbygg og er tredje året på videregående skole. Som sagt så er det forskjellige fra skole til skole hva kravene er så du kan kanskje prøve å lese litt rundt på nettet om dette.

Endret av danix
Lenke til kommentar

Hei. Jeg skal selv søke på diverse arkitektskoler nå i år.

 

Til ditt spørsmål. Nei, du trenger absolutt ikke å være god til å tegne, men det er viktig å kunne skissere ideer. Med andre ord er det fint og kunne formidle ideer gjennom raske skisser. Disse har bare som formål å vise hva du tenker, ikke se pene ut. Disse ferdighetene vil du få gjennom studiene vil jeg tro :) Som nevnt blir mye gjort på pc med diverse 3D-programmer.

Fin blogg å følge med på er http://www.lifeofanarchitect.com/drawing-like-an-architect/

"You don’t have to draw well to be an architect!!"

 

På den bloggen kan du finne masse om det å være student, arkitekt og andre ting om arkitektur. Ganske fint sted å lese for å se om arkitektur er noe for deg.

Se bla. denne: http://www.lifeofanarchitect.com/do-you-really-want-to-be-an-architect/

 

Når det kommer til skoler er det forskjellig hva som kreves (Mye kan endre seg mens du er på VGS, men vertfall slik det er nå)

* NTNU i Trondheim: har opptak basert på karakterer og krever fysikk 1 + R1+R2 matte

* AHO i Oslo: har opptak basert på en hjemmeoppgave og prøve på skolen hvis du kommer videre hvor karaktersnittet teller litt. Lurer på om de ikke også krever R1+R2 og fysikk 1.

Skoler jeg kjenner til i Danmark

* Arkitektskolen i Århus: Har i år opptak basert på en cv, motivasjonsbrev og eksempel på ting du har laget

* Arkitektskolen i København: baserer seg på en hjemmeoppgave og hvis du kommer videre, en oppgave på skolen

Vil du søke andre andre steder enn Norge eller Danmark får du søke opp på enkelte skoler. Det er veldig forskjellig på hva de krever. Noen har opptaksprøver og andre går på karaktersnittet mens andre er en kombinasjon :)

 

Oppsummert så trenger du ikke å kunne tegne bra. og det beste er å ha både R1+R2 og Fysikk 1 for å være sikker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan gå igjennom hver av de skolene du nevner, da jeg har fra endel til noe kunnskap om alle:

 

Trondheim. De krever realfag (R1+R2+F1) og har karakterbasert opptak. Når man først har begynt der, så er det ikke noe mer realfag her enn på AHO (men mer enn på begge skolene i Danmark). Men NTNU har en såpass sterk realfagsprofil, at de ønsker studenter som i utgangspunktet har dette som et interessefelt. De tre første årene regnes som svært gode, med endel 1:1 prosjekter, samt gode undervisere (TYIN tegnestue f.eks.). Men har hørt litt mer så som så om de to siste årene.

 

Oslo / AHO. De tre første årene er basert på "Bauhaus-skolen", dvs at man skal bygge et fundament før man begynner å spesialisere seg. Det vil si at man de årene kombinerer et stort prosjektfag i arkitektur med to litt mindre fag i arkitekturhistorie og byggfag (med undervisning fra ingeniører). En lærer i de tre årene om boligen (enebolig), litt større boligbygg, offentlige bygninger (skole, osv), og urbanisme/byplanlegging. De to siste får man muligheten til å spesialisere seg, og å velge fag i retning av sitt interesseområde. De akademisk ansatte er stort sett ikke ansatt 100%, (gjerne 50%) slik at en ikke ender opp med undervisere som ikke har vært ute i arbeidsmarkedet på 20-30år...

 

København: Helt klart den skolen du nevner med mest historie, og det merkes på undervisningen. Studiet er noen hakk mer "artsy" enn det man finner i Norge, og de legger ikke like mye vekt på realfag. Skolen er også så stor at den er delt opp i ulike "avdelinger"/klasser. Hver av disse avdelingene har en professor med hovedansvaret, og denne arkitekten har lagt føringen for hvilket fokus avdelingen skal ha. En ender derfor opp med å utdanne et (muligens) større mangfold av arkitekter i København, da ikke alle går igjennom den samme "kverna".

 

Aarhus: Skolen jeg kan minst om. Men jeg vet at skolen startet som en slags videreutdannelse av håndtverkere (dvs, hovedsakelig snekkere/tømrere). Vil tippe at dette fører til at de har en litt mer "hands-on"-approach enn det f.eks. København har. Tror også de baserer veldig mye på en mappevurdering (du samler opp alt du gjør ila året i en mappe, og blir således vurdert på denne). Krever at en jobber jevnt og trutt hele året, slik at en ikke kan lene seg alt for mye på presentasjonen. Aarhus er også en jævlig kul by!

 

___

 

Du nevner også dette med tegning. Når en arbeider så starter en gjerne med å utvikle en idé, da vil skissering være et utrolig viktig verktøy. Men skisseringen krever ikke at du er god til å tegne, bare såpass at du raskt klarer å formidle for deg selv og andre hva du tenker.

 

På de neste stadiene så vil en starte med å videreutvikle idéen, en vil konkretisere den, og en vil visualisere den. Er du god til å tegne så vil du ta med deg dette som et verktøy lengre inn i prosessen, og du vil også kunne bruke tegningene dine til å visualisere sluttprosjektet. Men idag så skjer så og si all utviklingen gjennom digitale arbeidsverktøy. Og visualiseringen er typisk at man jobber videre med tegniner i 2D/3D herfra. Men tegning (og det å bygge fysiske modeller) er fremdeles verdsatt, og kan være med på å gi prosjektet et helt annet uttrykk! Jeg er også overbevist om at veien til målet har mye å si for sluttresultatet, og en blyant arbeider friere enn det en typisk gjør i et dataprogram.

 

Generelt så vil jeg si at arkitektstudiet krever såpass mye arbeid at fokuset ditt i stor grad bør ligge på hva du selv synes er gøy. Synes du det er gøy å tegne nå, så er det vel naturlig at du sitter og tegner på fritiden din? Eller synes du det kanskje er artigere å modellere ting i 3D-programmer, så gjør du heller det!

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gått i Oslo, så den jeg kan mest om. Men man blir følgelig kjent med folk fra andre skoler også. Skulle jeg valgt igjen så hadde jeg kanskje gått for Aarhus. Det er en spennende by, akkurat passe stor. Stor nok til at det skjer litt der, men liten nok til at studiemiljøet blir litt mer personlig (mitt inntrykk ihvertfall). Håndtverksbakgrunnen er også spennende, generelt så har danskene vært mye flinkere til å ta vare på håndverks- og husbyggertradisjonen sin enn vi nordmenn har. Å jobbe med tegl er også spennende, danskene er jo mildt sagt bedre enn oss der. Et problem med de norske skolene er også at det er et veldig fokus på prosjektoppgaver som forsøker å etterlikne realistiske prosjekter. Dvs, tanken er god; men når store deler av prosjektet blir å tegne på ramper, rekkverk, vindusdetaljer, veggisolasjon, HC dasser osv, på bekostning av utviklingen av romlige kvaliteter, så er det noe feil et sted. Her er mitt inntrykk at danskene får til en hakket bedre undervisning.

 

BAS i Bergen er også et spennende alternativ, og vil med tiden antakelig bli implementert som endel av KHiB (Kunsthøyskole i Bergen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...