Alex_Tc Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Fikk feilmelding på EU kontroll det med over 25% rust. Lurer på hvilket område skal jeg slipe vekk rusten. Se på bildet. A eller B? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Trodde det var tykkelsen på skive der bremseklossene tar i skiva som var avgjørende her. Venter spent på at noen kan forklare dette mysteriet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Det tillates 25% rust på skiven, hver side sett for seg, og utgangspunktet er bredden på bremseklossen. Fra: http://www.bilkontroll.no/bremsesystem Endret 14. februar 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Polert rust er også rust. Ser vi på området merket A her så ser vi at det er rundt 50% av klossens grepsområde som er polert rust. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Burde være nok å få dreiet skiva da. Trodde virkelig ikke det var mulig å få gravrust der bremseklossene tar på skiva men da er vel dette nok et bevis på hvor aggresivt veisalt er. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Men er det noe vits å dreie dem ? Etter hva jeg kan se så ser de ganske slitt ut (tykkelsen) Lenke til kommentar
Alex_Tc Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 Men er det noe vits å dreie dem ? Etter hva jeg kan se så ser de ganske slitt ut (tykkelsen) Det er vel ikke tykkelsen som er problemet, det er overflate ifølge rapporten. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 I følge rapporten ja, men det er ikke det samme som at den er i tipp topp stand. Men spørs hvor mye bry man skal legge inn i noe som må skiftes om ikke så lenge uansett. Ikke mye de kan slites før de må byttes. Lenke til kommentar
Alex_Tc Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 I følge rapporten ja, men det er ikke det samme som at den er i tipp topp stand. Men spørs hvor mye bry man skal legge inn i noe som må skiftes om ikke så lenge uansett. Ikke mye de kan slites før de må byttes. De skal gjennom EU kontroll, det er alt. bilen brukes i 60km sone. Den bremser. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Burde være nok å få dreiet skiva da. Trodde virkelig ikke det var mulig å få gravrust der bremseklossene tar på skiva men da er vel dette nok et bevis på hvor aggresivt veisalt er. Om du kan gjøre jobben gratis selv OG skiva har mye å gå på i tykkelse så kanskje, men i de aller aller fleste tilfeller finnes det ikke økonomisk forsvarlig å dreie ei skive. Gravrust i slitebanen kommer gjerne gradvis og tildels som et resultat av feil/mangelfull bruk av bremser. Jeg forklarer ofte dette for kunder med at "Bremsene på bilen din er dimensjonert for at du skal kunne ligge i 190km/t på autobahn og så få lyst på pølse, og da får du det travelt med å stoppe, men her i Norge kjører vi i 40 og til dørene i veisalt". Et begynnende rustangrep på skiva kan ofte stanses med at man gjør en 8-10 nødstans fra 80km/t, uansett bør man gjøre ei kraftig oppbremsing i ny og ne, da kan man klare å skrubbe bort rusten før rusten er permanent. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Da er i hvertfall jeg utafor faresonen med gammel Amerikaner og automat som har omtrent null motorbrems som betyr en del mere bruk av bremser en på bil med dieslmotor og manuell girkasse. Angående å få dreid bremseskiver så hadde jeg kast i skivene mine på en Nissan Laurell jeg kjøpte i 1998 og ba om å få byttet bremseskivene på den der verkstedet påsto at skivene ellers var så bra at det var billigere å få de dreid en å bytte de. Dette var som sagt i 1998 så at ting har forandret seg i låpet av tiden er vel ikke umulig. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Skiver pleier ikke koste stort og det er jo ganske mye jobb og bytte så jeg ville bytta til nye skiver. Grunnen til at de er skeivslitt er at caliperene dine ikke er smurt og henger fast slik at du får mindre påtrykk på den ene sida av skiva. Så demonter caliperene, puss overføringene og smør dem med kobberfett også, hvis ikke blir de skeivslitt med en gang igjen. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 og når man bytter skiver bør man også bytte klosser. Men kan man gjøre jobben selv, pleier det ofte ikke bli så dyrt. Forhandlere har ofte en pakke pris på nye skive og klosser. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Min gamle corolla måtte jeg bytte bak, delene kom på ca 1400kr men verkstedet skulle ha totalt 3000 så de gjorde jobben. Ja gadd ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå