Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Fungerer ikke lenger etter spilling

Anbefalte innlegg

Når lillebroren min spilte spill, kunne man plutselig ikke gjøre no', fikk ikke bruke musa, ikke tastaturen, ikke noe idet hele tatt, CTRL+ALT+DEL funket ikke heller. så skrudde han av pcen ved å trykke på av/på knappen på kabinnettet, men nå, når jeg prøver å starte pcen får skjermen ikke inn signaler, ikke noe blir vist. Trodde det var noe problem med GPU, så jeg koblet på hovedkortet med den innebygde GPU , det funget ikke heller,. Så derfor åpnet jeg kabinettet, og skjekket om noe ikke funket, og kunne ikke funne noe som ikke funnet., viftet på gpu og cpu funket, kablene var litt rotete, så det kan hende det skjedde noe kortslutting men vet ikke. Og som jeg sa når jeg starter pcen kommer det ikke noe signal på skjermen og,(prøvde med en annen skjerm også , funket ikke), og pcen restarter hver ca. 5 sek, ville gjerne si om at pcen restarte når jeg fikk se windows logoen eller ikke, men det er ikke signal for ikke se noe. Problemet oppstå plutselig

Hovedkortet er helt nytt, og gpuen, , kjøpte det for noen måneder siden, psu er også nytt.

gtx 750 ti

windows 7, i5 2300

Får ikke spilt spill, help :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være en av flere komponenter, derfor er det viktig at du kommer med alle komponentene du har i PCen!

Som Malvado sier, så kan det være mye forskjellig.

Har du en "dårlig" PSU, uansett om den er ny eller gammel, så kan den gi deg krøll, det kan faktisk alle komponentne dine gjøre egentlig.

Har du fått noen BSOD? Viss ja, last dem opp her på forumet i zip format :)

Lenke til kommentar

Kompenenter pcen er bygd av:
PSU: Corsair cx 500 (500 watt)

CPU: intel core i5 2300 (med en innebygd intel hd graphics)

GPU: Nvidia Geforce GTX 750ti

RAM: 2 stykk, 1 med 4 gb 1333 mhz, 2. med 4gb 1600mhz, totalt 8 gb

harddisk: 500gb hdd

en midi kabinett , tror jeg (vanlig størrelse)

Hovedkort: MSI B75MA-P45, Socket-1155

På grunn av at jeg ikke får noe signaler inn i skjermen, får jeg ikke vite om jeg får BSOD på skjermen,

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle "hvilke" vifter som starter så lenge noe starter.

Dette gir oss en indikasjon på hvor feilen kan være.

Andre ting som er greit å vite er om du får "pipelyd" fra hovedkortet , dette er som regel en feilkode som kan gi oss en indikasjon på hva som er galt.

Lenke til kommentar

Når jeg skrur på pcen starter alle 4 viftene (2gpu vifter, 1 fra cpu, og 1 stor fra psu) samtidig, og det kom vanlig "skru på lyd" , det var ikke noe uvanlig, og og det kom heller ikke pipelyd fra hovedkortet, ,, og etter noen få sekunder slå pcen seg automatisk, og skrudde seg på igjen med engang,

Lenke til kommentar

Utifra hva du beskriver så kan det høres ut som det er strømforsyningen som ikke greier å gi pcen nok strøm og derfor restarter den med jevne mellomrom.

CX fra corsair er ikke akkurat top kvalitet heller.

Du må nesten se om du kan prøve med en annen psu for å feilsøke litt videre.

Lenke til kommentar

Test med å ta ut av skjermkortet, husk å ta skjermkabelen fra skjermkortet først.

Fjern altså skjermkortet.

Putt skjermkabel i hovedkort

Start opp!

Funker det da ?

Viss nei.

Dra ut alt som du ikke trenger for å starte opp PCen,

Altså

kun 1 rambrikke

SSD/HDD med OS innpå, resten kobler du fra.

dvd spiller kobler du fra.

Sjekk at alle kabler på hovedkort sitter godt, da med tanke på 24 pins strøm til hovedkort og 4/8pins til CPU

Edit: Heller mot PSU jeg også, men verdt å prøve det andre først VISS du ikke har en annen å prøve med.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

3 års Garanti fra produsent og 5 års reklamasjonsrett...

Om PSU svikter innen 5 år uten at du har gjort noe galt så er det nok reklamasjonsretten du kan gå på om det er etter de 3 årene , Garantien skal være uansett noe som er "bedre" enn reklamasjonsretten om jeg ikke husker helt feil, dvs en produsent kan ikke gi en garanti som gir dårligere rettigheter enn reklamasjonsretten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

RM serien er ikke å anbefale!

Ang PSU om denne er gåen, så test ut litt først! Som jeg beskrev lengre oppe!

Litt dumt å sende inn PSU å så er det ikke noe feil med den, da pleier nå butikkene å sende deg et gebyr, samt fraktkostnadene desverre!

Så finn ut om det faktisk er PSU som er noe gale med først.

Har du en annen PSU å teste med ?

Lenke til kommentar

Alt funker som det skal, problemet lå i den ene ram brikken.

Greie er at jeg har 2 rambrikker men den ene er fra når jeg kjøpte pcen men den andre er helt ny,, og det var problem med den gamle, det var egentlig problem med den gamle før også, det var egentlig ene grunnen for at jeg kjøpte den andre rammen, og tok ikke den gamle ut fordi jeg ville ha 8 gb ram, og det funka, jeg skjønte ikke men det funka, så det gikk greit til nå :),

tusen takk , Malvado, Sveibuen og Kjetil Lura :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...