Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ingen motstand i bremsepedal - feil i mestersylinderen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Bakbremsen min tar ikke lengre. Jeg har trodd at det bare var luft i systemet, så nå har jeg nettopp brukt 30 minutter på å forsøke å lufte ut. Problemet er bare at det stopper aldri å komme luft ut. Også la jeg plutselig merke til noe rart. Når lufteskruen på kaliperen er skrudd til, og jeg trykker på bremsen, så kommer det bobler opp i væskebeholderen (dette er kombinert sylinder og bremsevæskebeholder). Når jeg slipper opp så skulle en tro at bremsevæsken skulle fylle opp tomrommet, men det gjør den ikke. Jeg kan trykke på bremsepedalen så mange ganger jeg vil uten at vesken synker, og hver gang kommer det bobler opp.

Så hva kan være årsaken til dette? Er det en pakning i sylinderen som kan være gåen? Vil det i så fall være mulig å fikse dette selv, eller er det så komplisert at det må på verksted?

Redigert: Jeg burde kanskje legge til at pedalen alltid går helt i bunn, uten noe som helst motstand.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk en svær sprøyte og gummislange og press bremsevæske opp den andre veien til all luft er ute.

Edit: Når du lufter så går jeg ut i fra at du ikke åpner luftenippelen før du har trykk på bremsa og at du stenger luftenippelen før du slipper bremsa igjen?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg åpner lufteskruen når pedalen er i hvil, så dytter jeg pedalen helt ned, også skrur jeg til lufteskruen igjen før jeg slipper pedalen. Redigert: Når jeg da slipper opp pedalen, så vil væskenivået synke, men jeg kan også høre slurping; som om den trekker til seg luft et sted.

Jeg har en stor sprøyte, men jeg vet ikke om jeg har noe slange som passer. Kan se på det i morgen, hvis ikke får jeg ta en tur opp på Biltema på mandag.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Du bruker feil prosedyre. Du skal pumpe bremsa til du har trykk og skal du åpne luftinga mens du presser pedalen ned. Du skal helst stenge ventilen rett før pedalen bunner.

Bakbremsa pleier ikke være kranglete, mest forbremsa. Men med sprøyte og slange kan du tvinge ut lufta.

Du kan også bruke sprøyta til å suge bremsevæska fra reservoaret. Bare pass på å aldri gå tom i reservoaret. Du vil også få bobler hele tiden i sprøyta siden du vil suge inn luft gjennom gjengene til luftenippelen.

Lenke til kommentar

Da har du enten så mye luft at du ikke får bevegelse, eller så er hovedsylinderen gåen. Sprøytemetoden kan fikse førstnevnte.

Er du heldig kan du demontere hovedsylinderen og kanskje finne noe feil der. Evt. bestille reparasjonssett. Har fiksa slikt selv et par ganger hvor selve "pumpedingsen" inni hadde satt seg fast. Demonterte alt, gjorde rent, smurte inn med bremsevæske og satt det sammen igjen.

Eksempelbilde:
post-18544-0-58983700-1423935443_thumb.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...