Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dampsperre rundt rundstokk på loftet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver å pusser opp loftet mitt. Det er bare en liten del av loftet jeg skal gjøre om til tvstue.. Resten skal forbli kaldtloft til oppbevaring.

Jeg har lest litt om dampsprerre, og forstått at det må være tett i skjøter og overganger. MEN hvordan skal jeg få det tett der hvor rundstokkene er? Vil gjerne beholde disse slik at de sees. Noen tips på hvordan få det tett hadde vært topp.

Kan jeg for eks bruke ducktape?post-278513-0-79447900-1423905729_thumb.jpgpost-278513-0-87183800-1423905730_thumb.jpgpost-278513-0-80633300-1423905731_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det svarte er vindsperre som jeg har lektet ned 5cm slik at det danner luftspalte..

Tror en snekkerkompis løste det idag via facebook:

Jeg ville festa en lekt i rundstokken litt høyere en der take kommer sånn at du kan feste plasten i den for så å teipe platen mot rundstokken. Når du får lagt takplater da kan du bruke en kniv å skjere bort den teiepen som er synlig for så å fuge tett i mot stokken helt til sist.

Ja å derfor legger du en lekte eller 2"x4" imellom drageren akkurat i kanten av rundstokken på begge sider. Da har du muligheten til å feste plasten

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det svarte er vindsperre som jeg har lektet ned 5cm slik at det danner luftspalte..

5 cm lufting bør holde fint. Har du tilførsel av luft i nedre kant av taket, og utlufting i mønet?

Dampsperre mellom 2 varme rom hadde jeg ikke gjort noe med. Problemene oppstår når du har dampsperre på kald side mellom et varmt og et kaldt rom.

Lenke til kommentar

5 cm lufting bør holde fint. Har du tilførsel av luft i nedre kant av taket, og utlufting i mønet?

Dampsperre mellom 2 varme rom hadde jeg ikke gjort noe med. Problemene oppstår når du har dampsperre på kald side mellom et varmt og et kaldt rom.

Takk for svar..

Utlufting i mønet har jeg kun ved at jeg ikke tenkte å legge isolasjon over rundstokken som er øverst.. Plasten stopper også ved denne stokken.. Hvis det var det du mente? skal også ha lufteventil i begge ender av rommet(disse ender begge ut i kaldtrom..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En snekkerkompis kan sikkert svare bedre på dette enn meg, jeg har kun erfaring som hobbysnekker i eget hus (med å rette opp andres tabber). Jeg har erfart konsekvensene av mangelfull lufting over isolasjon i skråtak, men det ser ut som om du har kontroll. Lykke til med jobben!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...