slapshot Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Hei. Jeg driver å pusser opp loftet mitt. Det er bare en liten del av loftet jeg skal gjøre om til tvstue.. Resten skal forbli kaldtloft til oppbevaring. Jeg har lest litt om dampsprerre, og forstått at det må være tett i skjøter og overganger. MEN hvordan skal jeg få det tett der hvor rundstokkene er? Vil gjerne beholde disse slik at de sees. Noen tips på hvordan få det tett hadde vært topp. Kan jeg for eks bruke ducktape? Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Duct tape Synes det var et snedig problem, poster for å følge tråden. Hva er det svarte stoffet og har du tatt ned dampsperre som evt er fra før mot gulv/ tak i etg under? ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Det sorte ser ut som vindsperre. Ligger denne helt opp mot undertaket? Hva er undertaket laget av, og hva er over dette? On topic: Mener det finnes en spesiell tape for å forsegle skjøter og overganger i dampsperren. Denne for eks, men det finnes mange andre: https://www.byggmax.no/isolasjon/fuktsperre/fuktsperre-tape-p21024 Lenke til kommentar
slapshot Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 Det svarte er vindsperre som jeg har lektet ned 5cm slik at det danner luftspalte.. Tror en snekkerkompis løste det idag via facebook: Jeg ville festa en lekt i rundstokken litt høyere en der take kommer sånn at du kan feste plasten i den for så å teipe platen mot rundstokken. Når du får lagt takplater da kan du bruke en kniv å skjere bort den teiepen som er synlig for så å fuge tett i mot stokken helt til sist. Ja å derfor legger du en lekte eller 2"x4" imellom drageren akkurat i kanten av rundstokken på begge sider. Da har du muligheten til å feste plasten Lenke til kommentar
slapshot Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 "og har du tatt ned dampsperre som evt er fra før mot gulv/ tak i etg under? ?" Nei det har jeg ikke.. må vel ikke rive opp enten gulv eller tak? Lenke til kommentar
slapshot Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 Det sorte ser ut som vindsperre. Ligger denne helt opp mot undertaket? Hva er undertaket laget av, og hva er over dette? Undertaket er vanlig rupanel, over er det takstein.. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Ja, iallefall ikke ha det mellom 2 varme rom. Lenke til kommentar
slapshot Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 Kan ikke mene at man må rive gulv eller tak? Skal åpne opp mellom etasjene med en trapp, så da blir jo damsperren brutt der om ikke annet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Det svarte er vindsperre som jeg har lektet ned 5cm slik at det danner luftspalte.. 5 cm lufting bør holde fint. Har du tilførsel av luft i nedre kant av taket, og utlufting i mønet? Dampsperre mellom 2 varme rom hadde jeg ikke gjort noe med. Problemene oppstår når du har dampsperre på kald side mellom et varmt og et kaldt rom. Lenke til kommentar
slapshot Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 Det svarte er vindsperre som jeg har lektet ned 5cm slik at det danner luftspalte.. 5 cm lufting bør holde fint. Har du tilførsel av luft i nedre kant av taket, og utlufting i mønet? Dampsperre mellom 2 varme rom hadde jeg ikke gjort noe med. Problemene oppstår når du har dampsperre på kald side mellom et varmt og et kaldt rom. Takk for svar.. Utlufting i mønet har jeg kun ved at jeg ikke tenkte å legge isolasjon over rundstokken som er øverst.. Plasten stopper også ved denne stokken.. Hvis det var det du mente? skal også ha lufteventil i begge ender av rommet(disse ender begge ut i kaldtrom.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 En snekkerkompis kan sikkert svare bedre på dette enn meg, jeg har kun erfaring som hobbysnekker i eget hus (med å rette opp andres tabber). Jeg har erfart konsekvensene av mangelfull lufting over isolasjon i skråtak, men det ser ut som om du har kontroll. Lykke til med jobben! Lenke til kommentar
War Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Har erfart det selv, rivesøknad sendt...på hele huset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå