Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte til et annet fylke for å studere

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke verdens beste karakterer og orker ikke å bruke tid på å forbedre dem så tar heller studiet i et annet fylke. Bor i Oslo men tenkte å studere i et nabofylke,altså Østfold på utdanningsinstitusjonen Høgskolen i Østfold.

Nå er det altså slikt at jeg har et lån fra lånekassen jeg betaler ned på for folkehøgskole på 95.000 med 40% stipend. Dette vil bli ferdig nedbetalt før høsten ettersom jeg allerede har nedbetalt 23.000 Kr. Skal ta opp enda et lån snart for å bo borte.

Men isteden for å ta opp enda et lån, så har foreldrene mine sagt at de skal kjøpe opp en leilighet og la meg bo der mens de leier ut de andre rommene til andre. La meg bo der ut bachelorgraden min for så å selge når jeg er ferdig så de ikke har tapt noen ting. Personlig så syntes jeg ikke at dette er en god ide, har ikke stor peiling på økonomi,men mener at dette ikke er en god ide,men jeg vet ingenting om boliger og lån osv. De ville nedbetale lånet mitt fra lånekassen men jeg eksploderte på dem så jeg fikk hvertfall tatt ansvar for et lån jeg hadde tatt.

Så er spørsmålene;

1. Hvorfor får jeg den følelsen av at dette er et problem selvom de sier det ikke er det?

2.Hvorfor føler jeg meg dårlig om jeg lar de ta å gjøre dette for meg?

3.Burde jeg heller ta å be dem drite å dra, å heller ta opp et lån til hybel?

Anonymous poster hash: 10014...b45
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi vet ikke hvordan boligprisene vil bevege seg de neste tre årene, men det kan være lønnsomt å eie framfor å leie. Dog er det noen ulemper med denne løsningen, som du og foreldrene dine bør tenke over.

• Så lenge foreldrene dine og ikke du står som eier av boligen, er leieinntektene skattepliktige.
  • Det er jobb og risiko knyttet til å være utleier.
  • Man er som eier mye mindre enn fleksibel enn som leietaker. Hvis du oppdager at studiet ikke passer deg, du ikke trives i nabolaget eller du skal på utveksling eller liknende, kan du som leietaker bare si opp leieavtalen din med en relativt kort oppsigelsestid. Som eier kan det være både vanskelig og kostbart å selge en leilighet du ikke skal bo i mer.
  • Hvis du bor i en leilighet som foreldrene dine eier eller har betalt for, oppstår det lettere konflikter. Det tryggeste er kanskje å leie en annen leilighet, styre din egen økonomi og være helt selvstendig. Så kan du til enhver tid bestemme selv hvor du vil bo og hvem du vil bo sammen med.

Uavhengig av dette bør du slutte å nedbetale studielånet ditt (ut over hva du betale). Grunnen til dette er at renten er lav og du kan få en høyere innskuddsrente. Akkurat nå taper du altså penger på å betale studielånet ditt.

Du bør ta opp mer studielån når du begynner å studere, også hvis du bor i en leilighet som foreldrene dine kjøper og ikke har tenkt å bruke pengene. (Dette trenger du ikke å fortelle foreldrene dine.) Det er fordi du aldri vil få et lån med like gode betingelser etter studiene.

Mens du studerer, løper det ikke renter på lånet, som vil si at du tjener penger på å ha lånet. Når du er ferdig å studere, begynner rentene å løpe, men de er likevel ikke vesentlig høyere enn inflasjonen, slik at lånet er tilnærmet gratis. Da bør du utsette å betale lånet så lenge som mulig og heller betale ned et boliglån eller billån, siden renten på sistnevnte er høyere enn på studielånet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...