Fritjof Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Jeg ønsker kun å skaffe meg nonen greie og ikke for dyre høytalere. Orker ikke å bli med på preiket om ohm, følsomhet osv. Som man skjønner er jeg ingen lydfrik. Jeg har hørt på musikk fra slutten av 60-tallet, men jeg har vært mer opptatt av musikkuttrykket og tekster enn maksimal lyd. Hørte lige mye på dårlige kassettspillere som stereoanlegg. Det er bakgrunnen. Så trenger jeg nå et pare greie høytalere til en Onkyo TX 903 forsterker. 60W utgangseffekt. De skal stå i et ca 11m2 rom. Jeg har ikke lyst til å gi noe mer enn kr. 5000 for dem, gjerne mindre. Jeg liker heller ikke å ha dem på gulvet, men kanskje i bokhylla. Jeg liker heller ikke å spille med høyt volum. Dette var jeg ikke nøye på i min ungdom på 70-tallet. Derfor hører jeg nå ikke de høyeste frekvensene. Spiller like mye klassisk som blues, jazz og rock. jeg ønsker altså et allround-høytalere Noen tips? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Argon Octave 5A er svært gode, men legg merke til at dem er aktive. Kombiner dem gjerne med Argon SUB840. 1 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) mobile999 kom med et godt forslag, hifiklubben.no har vel noen gode tilbud og ikke så alt for stive priser. Anmeldse fra Hi-Fi klubbens hjemmeside på anbefaling fra mobile999. Lars Kristian Roland Til prisen er dette helt fantastiske høyttalere. Vi kjøpte disse til sønnen vår til å ha på gutterommet. To uker etterpå fikk vi høre at naboen skulle flytte :-/ De spiller pent både høyt og lavt. Bra stereo-bilde. Veldig bra tilknytningsmuligheter. Sønnen vår liker dem kjempegodt. Han flytter dem mellom rommet sitt og stua, og de klarer å fylle stua fint med musikk. Den er kanskje ikke like bra som våre CM1 som til vanlig står i stua (?), men de er uforskammet gode til denne prisen. Veldig rent og pent design. Vi har den hvite varianten som har en slags heldekkende plast/maling, og det er ingen stygge kanter. (se f.eks. forskjellen på C&W 686 og CM1, der den billigere modellen ikke har heldekkende overflate). Edit: CM1 er forresten høytalere fra 8.500-34.000 kroner. ARGON OCTAVE 5A AKTIV HØYTTALER 2998,- /PAR ARGON SUB840 SUBWOOFER 1798,- /STK Endret 14. februar 2015 av deaf Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 Argon Octave 5A er svært gode, men legg merke til at dem er aktive. Kombiner dem gjerne med Argon SUB840. 5A aktive koster kr 500 mer enn ikke aktive. Hva ligger det i at de er aktive? Jeg kan også tenke meg veggfesteadapter med mulighet til flexibel retningsinnstilling fordi jeg vil variere hvor jeg skal sitte i rommet. Jeg ser for meg noe med et kuleledd under festeplata.. Finnes det? Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 Argon Octave 5A er svært gode, men legg merke til at dem er aktive. Kombiner dem gjerne med Argon SUB840. 5A aktive koster kr 500 mer enn ikke aktive. Hva ligger det i at de er aktive? Jeg kan også tenke meg veggfesteadapter med mulighet til flexibel retningsinnstilling fordi jeg vil variere hvor jeg skal sitte i rommet. Jeg ser for meg noe med et kuleledd under festeplata.. Finnes det? Jeg så feil det er forskjellen på 4a og 5a. Begge er aktive. Jeg spør vel dumt nå, men dette er angitt som PC-høytalere. Jeg skal bruke dem på et ganske gammeldags stereoanlegg uten bluetooth og alt slikt moderne stasj. Jeg skal bruke vanlige høytalerledninger. Men jeg ser jo poenget i å kjøpe noe jeg kan bruke på noe mer up to date etter hvert. Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hva i alle dager skal mannen med aktive høyttalere når han har forsterker fra før? Kjøp heller noe enkelt som for eksempel Zensor 1 og sett dem i hylla eller hvor enn det er mest praktisk. Her hjemme har jeg surroundanlegg med Zensor 1 som bakhøyttalere, og disse kan jeg anbefale. Fin lyd og billige, og ser ikke så verst ut heller. Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 Hva i alle dager skal mannen med aktive høyttalere når han har forsterker fra før? Kjøp heller noe enkelt som for eksempel Zensor 1 og sett dem i hylla eller hvor enn det er mest praktisk. Her hjemme har jeg surroundanlegg med Zensor 1 som bakhøyttalere, og disse kan jeg anbefale. Fin lyd og billige, og ser ikke så verst ut heller. Da skjønner jeg at aktiv betyr at høytalerene har innebygde forsterkere. Nå ser jeg at Dali Zensor 1 ikke er mye billigere enn Argon Octave 5a. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 1. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2015 Det ble noen Argon 6350. Billige og har ikke innbygd forsterkere, noe jeg ikke trenger da de skal brukes til en forsterker. Det er vel ved kobling til PC ol at det trengs. Hittil er jeg fornøyd med lyden, i alle fall ved avspilling av CDer. Men jeg har et problem. Jeg har koblet forsterker/høytalere til TV'n. jeg har tatt det via phono-inngangen da jeg ikke har noen platespiller tilkoblet. Problemet er DVD-spilleren i kombinasjon med TV og forsterker. Det blir skikkelig grumsete lyd. Jeg har Audio/scart-kabel fra DVD til TV og Audio fra TV til anlegg. Er det noen som har peiling på hva dette kan skyldes? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Jeg hadde helt klart gått på bruktmarkedet. Høyttalere er vanskelig å selge Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 http://www.finn.no/56311545 Dali Suite 2.5 Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 Jeg koblet TV'n en tape-inngang på forsterkeren i stedet for Phono og da løste det seg. Det har kanskje noe med at toleransen for signalstyrken er ulik på de to innkoblingene (audio) Så nå har lydkvaliteten på musikk steget betraktelig i stua, men dessverre ikke på mine egne vokale og instrumentale bidrag. man kan ikke få alt her i verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå