Gå til innhold

GNOME eller KDE? Forvirrende desktop-alternativer

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet med Linux fra og til i fem år nå, og husker meget godt første gangen jeg installerte KDE 1.0 (samtidig med 2.0-kjernen) og syntes dengang det var fantastisk flotte greier. Dette var Red Hat 5.2.

Nå kjører jeg Fedora Core (Test 2) på en av maskinene. Det er en utrolig flott distro! Med Red Hat har jeg blitt enda gladere i GNOME-systemet (2.4) - BlueCurve gjør det så fantastisk enkelt å bruke og alt ser så lekkert og nypolert ut. Når jeg nå ser over på KDE 3.1-serien synes jeg fortsatt det er stilig, men en smule overdimensjonert, og komplisert.

Med Red Hat er GNOME supert. Hva foretrekker dere andre? La ikke dette bli en flame-diskusjon - la oss diskutere saklig - det kan være fint for nybegynnere å få med seg forskjellene i denne Linux-jungelen *grin*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv synes jeg at KDE er for glorete og stort. Jeg er den som støtter Gnome iallfall nå når den har kommet ut i den heeerlige 2.4 versjonen som er absolutt sexy! :D

Jeg bruker Ion som WM nå, men skal nok kompilere Gnome bare jeg får internett en gang.

Jeg føler at KDE er litt for glass-preget, mens Gnome er mer ned til jorda med gode myke menyer etc. KDE prøver å være herlig - klarer det ikke like godt som Gnome som ikke har denne "eye-candy" tingen hengende over seg..

Man skal tross alt bruke WM'en også? Ikke bare se på noen glorete knapper :) Men for all del, KDE på SuSE boksen hjemme er et fint DE dét altså..

Lenke til kommentar

Jeg bruker Fluxbox til windowmanager, og til filemanager bruker jeg Gentoo. Rask, ikke bloat og vakkert. Har aldri likt KDE, Gnome er bedre sådan. Problemet er at desktop enviroments ofte bare prøver å bli en kopi av GUI'et til windows, og ikke være nyskapende eller utnytte noen av fordelene ved linux eller bsd. Triste greier.

Lenke til kommentar
Selv synes jeg at KDE er for glorete og stort.

Jeg føler at KDE er litt for glass-preget, mens Gnome er mer ned til jorda med gode myke menyer etc. KDE prøver å være herlig - klarer det ikke like godt som Gnome som ikke har denne "eye-candy" tingen hengende over seg..

Man skal tross alt bruke WM'en også? Ikke bare se på noen glorete knapper :) Men for all del, KDE på SuSE boksen hjemme er et fint DE dét altså..

Personlig har jeg ikke noen særlig erfaring med Gnome, men kanskje jeg burde sette meg inn i det engang siden jeg tross alt har merget det. Jeg er fullstendig enig med det Velmont sier. Default KDE 3.* med Keramik blir i mine øyne for mye av det gode. Det er alt for mange gradients, og sammen med de feite knappene og det upraktiske vindudesignet blir det upraktisk i bruk. Fordelen med GNU/Linux-programmer er jo at en kan velge, så å finne en kde-stil som passer er ikke noe problem. Det er bare det at det ikke hadde skadet med noen nyskapende stiler sålenge de ivaretar et enkelt utseendes praktiske fordeler.

Personlig bruker jeg hverken Gnome eller KDE, men XFCE. Det er laget rundt gtk2 på samme måte som Gnome2, og kan vel ses på som en lettere utgave av sistnevnte. Man bruker gtk2-stiler, men den er mye lettere enn Gnome, Den har ikke desktops med ikoner slik en kjenner igjen fra Gnome/KDE, men er en spennende forandring om en trenger noe lett, samtidig som det integrerer vel med gtk2-applikasjoner.

Lenke til kommentar

Sitter med Gnome 2.2 på RedHat 9. Noen som vet hvordan jeg får rediger den (mange lange stygge ord) applikasjons-menyen?

Forøvrig er stappfull "mac-meny" uten "windows-window-list" superdigg på laptop med liten skjerm. Tar 0 plass, er totalt ute av veien, og alle de nyttige, viktige programmene kan stues sammen der oppe.

Fluxbox er også bra, meget raskt, logger seg inn på under ett sekund (skulle gjerne sett det med windows. På skolen tar det 3 minutter å skru på XP maskinene, 4 minutter å logge seg inn, og sikkert 1-2 minutter å logge seg ut igjen. På linux-kassa tar det 1 minutt å skru på, 10 sekunder å logge på KDE/GNOME, og 1 sekund å logge ut igjen. Skru av vet jeg ikke, det er det ikke jeg som gjør (dustete windows noobs som absolutt må okupere den maskinen når det finnes 10 andre ledige. (sette opp større, mer synlig plakat med mer aggresiv tekst)

Ikke klarer de å trykke på "shut down" heller (noen av dem i alle fall)

Lenke til kommentar

Jeg synest Gnome er mer estetisk enn kde, mens kde har bedre "system" med integrasjon og grensesnitt. Det vil si, alle kde programmer har støtte for f.eks ftp, smb, fish osv. Kde har en veldig bra implementasjon for cups og printing generelt. Det er en del mer jeg ikke kommer på i farten. Jeg liker ikke kde-3.1 sin generelle bloat i standardopsettet av menyer og toolbars. Det første jeg gjør i et nytt opsett av kde er å fjerne nesten alt av toolbaren i konqueror, swamt flytte adresselinjen opp ved siden av toolbaren. Dette har blitt bedre i kde-cvs som skal bli 3.2.

Jeg bruker kde.

Lenke til kommentar

Mulig at lettvekterne er gode... men jeg har både en meget hurtig maskin, og trenger den til å arbeidde med - ikke leke. :cool:

GNOME gjør jobben supert. KDE ble altfor mye eyecandy, og lite funksjonalitet tross alle menyene. GNOME er finpolert, pusset og enkel. Som desktop-maskin med Red Hat gjør den detfinitvt jobben.

GNOME ligger forøvrig et stykke forannår det gjelder teknologi. Gleder meg til STORAGE-prosjektet integreres i Nautilus. Da blir det enedelig orden. Konqueror likte jeg svært godt før - men nå er det altfor klumpete og umulig.

Lenke til kommentar

Ser bra ut. Får håpe ikke longhorn stjeler alle de gode ideene (de har allerede sakt at de skal gjøre det lett å porte UNIX apps til windows. Mye bedre ide: Windows -> unix: superenkelt. Gjøres automantisk, selv på kompilerte programmer. Putt cd inn her, rpm kommer ut her. andre veien: umulig. Men der drømte jeg igjen. Og ingen av de innbarka windowsfolka tror oss når vi sier at vi var på dette først. De skryter stort av XML og... Hvor lenge har ikke vi hatt det?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...