Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC lappen eller ikke? Hjelp til å bestemme seg

Mephisto-

Anbefalte innlegg

Har kommet meg godt økonomisk ovenpå, ikke enda kjøpt meg hus/leilighet, men har nedbetalt alt jeg trenger og sparer ganske mye i måneden.

Har fått det for meg å tenke mot MC. Først og fremst så jeg etter en litt heftigere bil, men landa egentlig på at det er voldsomt dyrt (gnien) og at jeg egentlig ønsker en komfortabel bil og "fornuftig" bil.

Begynte å leke med MC for sikkert 6 måneder siden, men har ikke helt landa på noe. Hadde vært interessant å høre hva mer erfarne tenker.

Jeg tenkte først at det må være kjempe digg på sommeren å hoppe på sykkelen i t-skjorte og shortsen for å møte folk i byen eller dra på trening. Helt til jeg snakket med en som på en veldig fin måte fortalte meg om skinnklær og hensikten med disse. Og det var egentlig veldig fornuftig :)

Som du sikkert skjønner nå, jeg kan ikke så voldsomt mye. Hadde moped i 2 år, og det likte jeg egentlig veldig godt.

Tror ikke vi snakker om noe langkjøring eller ferie, men småkjøring og kortere turer for kos.

Så, noen innspill?

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok lit actionfilm å hoppe på i shorts.

I real life snakker vi skinn, rykkskinne og gul vest.

Men når det er sakt så er det bedre å kjøre i shorts/ undertøyet en for eks olabukse som har stoff som brenner seg inn i såret om man faller av.

Det finnes to typer mc-førere, de som ikke har falt av enna og de som har falt.

Med tanke på hus og fremtid så vil ikke en mc til 50 lapper sette en stopper for noe.

Nå er også den rette tiden til å ha det, senre blir det dame, barn og andre utgifter og prioriteringer.

Fornuftig familiebil er vel en octavia :wee: Den kommer om noen år skal du se, sammen med hund og rekkehus

Lenke til kommentar

Er akkurat det War sier i første post jeg har begynt å forstå. Uansett hvor forsiktig man er, så faller man før eller siden, da må man bare velge hva man har på seg.

Men aldri over 60 med vanlige klær, er flere enig i det? :)

Hvordan gikk det å velte i 140 uten skinnklær? :ohmy:

Men hvordan er det å eie en sykkel egentlig? Mopeden var jo veldig enkel ift. Vedlikehold og skruing. Drivstoff utgiftene er vel relativt små , men service og reparasjoner?

Lenke til kommentar

Sizuki intruder 700 , 1984 / honda shadow 600 , 2002 osv, av erfaring så koster det 1800-2000 for vinterlagring om man ønsker det.

Service og småfiks tar man i forbindelse med en lagring så den er klar til våren, regningene har vel ligget på 5-7000kr hver gang for den fra 1984.

Typisk ny olje, gjenget opp og festet radiator, byttet 2-3 slitedeler, demontert og renset bremsepumpe ol.

Kanskje 10.000 pr år inkludert bensin, så kommer evt forsikring.

15K året? -ish.

Velte i 140 av å kjøre på oljeflekk, komme sidelengs inn i betongkant så det blir katapult ser sånn ut.

Pang - tar salto i luften , treffer bakken , tar salto i luften igjen, treffer bakken , sånn går det ca 5-6 ganger mens man hele tiden ser sykkelen skli sidelengs i samme hastighet så gnistrene står.

Jeg hadde en fordel, trener kampsport så hver landing ble automatisk en rulling, jeg kunne gå derifra men de som stoppet kidnapet meg og kjørte meg til ahus hvor jeg måtte bli en natt.

Neste morgen fant jeg regning på 127kr under puta, da rømte jeg uten å bli skrevet ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da er jo tråden på rett veg, kun etter det fulle realistiske bildet kan man ta et valg.

Når det er sakt så vet jeg ikke om noen som ikke har veltet, enten kjører man dumt, eller kjører andre på deg eller så er man verdensmester som meg og går i bakken uansett pga olje ol som ligger i vegbanen.

Det skal sies at broren min kjørte moped i 50, så oljete rundkjøring pga lastebile som hadde sølt, bremset så ned til 15 og kjørte så roling som mulig.

Kladask rett i bakken, har ikke sjans og olje er det over alt.

Lenke til kommentar

Helt enig War, jeg vil liksom ha alle sånne historier for å ta et valg. Selv om det er ganske skummelt mtp. At man "skal" tryne :)

Hva tenker du om påstanden "Aldri over 60 med vanlig klær" War?

Veldig greit å få pris, det var jo ikke skremmende i det hele tatt. Har forøvrig sett på sykkel ala denne typen: http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=53833094

Lenke til kommentar

Om man i bestefall faller av og ikke treffer noe annet en bakken så ja, men man kan treffe ting, man kan bli truffet osv, ryggskinne er vel et must uansett.

Har sett folk ødelegge ryggen ved at clutchen glapp og pådraget ble for stort for pasasjeren.

Det er mye varme rør osv, egner seg dårlig med vanlig tøy uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...