Dessverre_;-) Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Jeg trenger ny maskin, har i lengre tid kjørt Ubuntu og har vært fornøyd med den 5 år gamle Intel pentium maskinen jeg har. Men nå har jeg fått en ny oppgave og løse! Skal bruke unimicro til og føre regnskap for diverse foreninger. Har en win 7 lisens og tenkte og installere den virtuelt i Ubuntu, men med dagens maskin så går det utrolig treigt :-( selv med 8gb ram og ssd. Har sett litt rundt på nettet og funnet et par maskiner med AMD a10 til ca 4k, i5 og i7 koster typ ca 5-6k så hva trenger jeg? Har ikke studert cpu de siste årene så jeg er veldig utdatert på akkurat det. Hva vil dere anbefale? PS pris betyr endel, og siden jeg kjører Ubuntu så er ikke dualboot et alternativ, jeg bruker Ubuntu til alt annet enn akkurat unimicro. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Skal du virtualisere med forventning om kjapt så vil du ha: SSD . Opsjonell. Men for min del et krav grunnet I/o. Vt-x extensions i cpu (Intel) og mulighet med bios som kan slå denne på.Krav. Vt-d extension i cpu for virtualisering støttet i/o. Opsjonell. Men for min del blitt et krav. Følges du disse kravene vil den virtuelle maskinen "føles" som en fysisk maskin. Snakker da om en laptop med Intel i7 qm4700 eller noe i den duren med SSD som host drive for virtuell maskin og 8+ GB minne. AMD laptop har jeg ikke prøvd på lenge da de er såpass akterutseilt på ytelse. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Ok takker for svar, får prøve og få tak i en i7 bærbar selv om den blir litt dyrere. Det er vel det samme om det er Asus eller levovo? Tenkte noe slikt; http://www.netonnet.no/art/data/barbar-data/skjermstorrelse/15-16-tommer/lenovo-g50-70/206872.3003/ (med ssd selvfølgelig) Endret 14. februar 2015 av Dessverre_;-) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Toshiba p50 med 4700mq er vel det nærmeste prismessig som er med i7 quadcore 4700MQ. Jeg vet dessverre ikke om det er noe blokkering av virtualiserings støtten i dens bios. Men dette er som sagt hva jeg har som krav. Liste over laptopper med quadcore i7. http://www.prisjakt.no/category.php?m=s208964651&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista Du kan jo komme unna med dualcore i7 også med høvelig ytelse dersom du skal kun ha en stk virtualisert machine. Endret 14. februar 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 Ja jeg trenger jo bare og bruke unimicro i Windows, klarer meg fint med Ubuntu :-) Jeg så elkjøp har den til 4k på tilbud og det er en dualcore i7-4510U så den trur får holde. Kan jo kjøpe mer minne og skal kjøpe ssd. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Sjekk på Google om den modellen har vt-X støtte.U prosessorene til Intel har ikke nødvendigvis dette. Samtidig sjekk om minnet kan byttes/utvides til det du ønsker og sjekk hva slags type SSD den kan (om) utvides med. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 Minne er ok, det er 2 spor og maks 16gb med ddr3 minne (1600mhz) og det står at det er støtte for visualisering http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-4510U-Notebook-Processor.115083.0.htmlså skulle jo det være et godt valg. Takker igjen for god hjelp Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 At cpu har vt-X er ingen garanti dessverre. Det er flere ganger tidligere med modeller fra lenovo og andre hvor virtualisering er disabled i bios og at det ikke finns opsjon i der noe sted for å enable den. Så prøv å finne mere info slik at det ikke blir bomkjøp. Vmware workstation f.eks lar deg ikke lage en virtuell maskin engang uten at vt-X er der og påslått. Hva/hvordan skal du virtualise OS med. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) I Ubuntu så bruker jeg virtualbox fra Oracle, har lisens på win7 (pro trur jeg det er, det er i alle fall ikke home). Har tidligere hatt virtualbox med Windows, og diverse Linux distroer for og teste. Men som sagt så går det utrolig treigt, og jeg synes det var lite hensiktsmessig på dagens maskin. Har også virtualbox (Windows i Ubuntu også der) på en server med en pentium , trur det er quad core og har da brukt rdp på lan nettverk. Men jeg kan jo ikke ta med serveren på styremøter.... Men det går faktisk mye bedre, sikkert på grunn av at jeg har 16gb ram og ssd disker. Endret 14. februar 2015 av Dessverre_;-) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Hei , ja virtualbox krever vt-X for virtualisering av 64bits windows gjeste os. Man kommer kanskje unna uten vt-x med 32bits vm os (har ikke prøvd det selv u/vt-x da 32bit os sluttet for min del med xp og windows 2003 for en del år siden). Hos oss går det i vmware esx/esxi og vmware workstation på bærbart. Edit: Var noe alá dette omtalt her som jeg erindret i farten. http://superuser.com/questions/749355/64-bit-windows-guest-in-virtualbox-impossible-without-vt-x-support Lønner seg å være obs på å kartlegge slikt. Her står det og om trege systemer med 32 bits os uten virtualiserings støtte i hw. Endret 14. februar 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå