Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Regne ut massegjennomstrømning på bakgrunn av kjent volumgjennomstrømning og trykk i en gass

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp til en liten utregning.

Jeg skal regne ut massegjennomstrømning av en gass, som i dette tilfellet er luft (med alle de gasser og substanser som normalt finnes i luft).

Jeg vet at trykket i luften er 7 bar.

Volumgjennomstrømningen er 100 mm3/h.

Jeg skulle gjerne regnet dette om til f. eks. kg/h.

Post gjerne hele formelen slik at jeg kan bruke den senere ved behov.

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett saa trenger du aa finne ut massetettheten til luft ved 7 bar. Etter litt googling ser det ut som det er 8.35156 kg/m3 ved 20 grader celsius

100 mm3 = 0.1 cm3 = 0.0000001 m3

0.0000001 m3 * 8.35156 kg/m3 = 835.156 microgram i timen.

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Du kan bruke idealgassligningen til dette.

pV = NRT

Her er p trykket, V volumet til gassen, N antall mol (et mål på antall molekyler til stede), R er idealgasskonstanten og T er temperaturen.

Dette kan vi skrive om til NR/V = p/T. NR er et mål på hvor mange gassmolekyler det er, så NR/V blir antall molekyler per volum, eller rett og slett tettheten til gassen. Vi driter i å gjøre det vitenskapelig og skikkelig, og sier at vi vet at tettheten til luft ved 15 grader (288 Kelvin) og 1 bar er 1.255 g/cm^3.

Så, gitt at temperaturen er rundt 15 grader kan vi gange tettheten med antall bar for å finne total tetthet. I dette tilfellet har vi 7 bar og 100 mm3, som er 0.1 cm^3. Massen blir da 7*1.255 g/cm3 * 0.1 cm3 = 0.88 g.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...