Gå til innhold

Regne ut riktig motstand

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her og fikler med Ohms lov og utregningsformelen for å regne ut riktig motstand. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg gjør det riktig (har aldri gått elektro! :-) ) Saken er at jeg har en spenning på 5,14V ut fra HK som jeg vil drive et LED på, men dette tåler maks 3,8V. LEDet trekker 20mA. Altså, hvordan regner jeg ut hvikel motsand jeg trenger? Skal jeg bruke R=U/I?

Hmmmm....!! Dette må jeg lære meg!

mvh

Audun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i lenger tid vært motivert til å bidra til noen småartikler til OK fra en enkel elektronikk synsvinkel. Men det er aldri tid til å komme i gang :(

Men denne artikkelen bør vel ikke være så stor. Kanskje bare et tillegg i verktøykassa.

Lenke til kommentar

Hmmmm....!

Nå er det noe jeg ikke forstår helt her! Ifølge regnestykket ovenfor skulle jeg altså sette inn en mottstand på 60ohm for å få volten ned fra 5 til 3,8 Jeg gjorde det, loddet på en 60ohms mottstand på det ene benet, men får fortsat 5V, ingen reduksjon i Volt i det hele tatt! Prøvde å slenge på en haug mottstander i serie, hjalp fortsatt ikke. Hva er det jeg missforstår her?

Hjelp taes imot med stor takk!

mvh

Audun

Lenke til kommentar

Høres ut som du prøver å måle på en åpen krets. Hvis det ikke går noe strøm så vil du alltid måle 5V, uansett hvor mye motstand du kobler. Du vil ikke se LED spenningen (3.8V) uten at det går strøm, det er dette som så mange har problemer med å forstå.

Vil alltid være ganske problematisk å koble lysdioder hvis man er totalt blank i elektrokunnskap. Men ragstian skrev en veldig bra guide.

Kanskje kretsen er åpen fordi du har koblet dioden feil vei?

Lenke til kommentar
Hmmmm....!

Nå er det noe jeg ikke forstår helt her! Ifølge regnestykket ovenfor skulle jeg altså sette inn en mottstand på 60ohm for å få volten ned fra 5 til 3,8 Jeg gjorde det, loddet på en 60ohms mottstand på det ene benet, men får fortsat 5V, ingen reduksjon i Volt i det hele tatt! Prøvde å slenge på en haug mottstander i serie, hjalp fortsatt ikke. Hva er det jeg missforstår her?

Hjelp taes imot med stor takk!

mvh

Audun

5 volt over hva? (hvor har du målepinnene)

Lyser dioden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...