AnonymDiskusjon Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Jeg lurer på om politiet har dispensasjon fra våpenloven? Tenker spesielt på lagring av våpen. §84 er ganske klar på at skytevåpen ikke skal være lett tilgjengelige under transport, mens det i (noen av eller alle) tjenestebilene til politiet oppbevares tilgjengelig fra fører- og passasjersetet. Fant ikke noe om dette i politiloven heller. Anonymous poster hash: 2e91d...cdd Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Bevæpnet politi i inntil tre måneder Ny våpeninstruks. Ahrg! Jeg hater quote funksjonen på forumet her. http://www.dagbladet.no/2015/02/13/nyheter/innenriks/politi/vapen/37690975/ Personlig synes jeg det er positivt at politiet har våpen. Mange nordmenn har et paranoid forhold til våpen, og må rett og slett vokse opp Endret 13. februar 2015 av dobermannoslo Lenke til kommentar
valentino Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Når det gjelder politiets hådtering av våpen er dette ikke dekket av våpenloven. Fra våpenloven §4 § 4.Denne lov gjelder ikke for skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Forsvaret eller politiet. Heller ikke gjelder loven for ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Sprengstoffinspeksjonen.1 Kongen fastsetter de bestemmelser som skal gjelde for Forsvarets anvendelse av ammunisjon. 5 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Jeg lurer på om politiet har dispensasjon fra våpenloven? Tenker spesielt på lagring av våpen. §84 er ganske klar på at skytevåpen ikke skal være lett tilgjengelige under transport, mens det i (noen av eller alle) tjenestebilene til politiet oppbevares tilgjengelig fra fører- og passasjersetet. Fant ikke noe om dette i politiloven heller. Anonymous poster hash: 2e91d...cdd Skytevåpen i politibiler er ikke noe nytt, det har de hatt i all tid. Dog i låste bokser. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Jeg lurer på om politiet har dispensasjon fra våpenloven? Tenker spesielt på lagring av våpen. §84 er ganske klar på at skytevåpen ikke skal være lett tilgjengelige under transport, mens det i (noen av eller alle) tjenestebilene til politiet oppbevares tilgjengelig fra fører- og passasjersetet. Fant ikke noe om dette i politiloven heller. Anonymous poster hash: 2e91d...cdd våpen i politibiler er låst inne i en boks inne i bilen. Så politiet er ikke fritatt for noen som helst våpenlov. Dem har derimot mulighet for å midlertidig få unntak fra loven og får lov å skyte deg i ansiktet dersom du fortjener det. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Det du sier er ikke helt korrekt, noe du hadde sett om du hadde lest innlegget mitt over. Våpenloven, som trådstarter referer til, sier i §4 at politiets våpen ikke er omfattet. Ut fra det jeg klarer å finne ut ser det ut til at politiet finner sine retningslinjer i "Våpeninstruks for politiet". Der er det beskrevet hvordan politivåpen skal oppbevares og når det er anledning å anvende våpen i tjeneste. Endret 13. februar 2015 av valentino 3 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Som nevnt ovenfor, gjelder ikke "Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. [våpenloven]" for politiet (og forsvaret). Her finner du reglene som gjelder for politiet, Våpeninstruks for politiet. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Skytevåpen i politibiler er ikke noe nytt, det har de hatt i all tid. Dog i låste bokser. Ikke til all tid. Fremskutt lagring begynte så vidt jeg husker etter 2001 i de store byene, mens det etter 22. juli 2011 ble et mål i alle politidistriktene. Det var ikke før høsten 2013 eller 2014 de siste billene ble utstyrt med fremskutt lagring, og da mener jeg å huske at det var Utrykningspolitiet. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Skytevåpen i politibiler er ikke noe nytt, det har de hatt i all tid. Dog i låste bokser. Ikke til all tid. Fremskutt lagring begynte så vidt jeg husker etter 2001 i de store byene, mens det etter 22. juli 2011 ble et mål i alle politidistriktene. Det var ikke før høsten 2013 eller 2014 de siste billene ble utstyrt med fremskutt lagring, og da mener jeg å huske at det var Utrykningspolitiet. Tror de har hatt våpen i bilene, lengere enn siden 2001. Mener bestemt at UP og Hundepatruljen har hatt denne ordningen i mange år, trolig noen ti-år. Men, det er jo heller ikke "alltid". Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Det har tidligere vært hevdet at disse boksene i bilene er forseglet.. Men så vidt jeg har fått meg meg er de bare låst slik at tjenestepersonene kan låse opp uten at dette er sporbart i ettertid. Hva gjelder debatten om bevæpning kan man jo se til det fredelige nabolandet i øst.. Kriminaliteten der er ganske mye hardere enn her i Norge. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Tror de har hatt våpen i bilene, lengere enn siden 2001. Mener bestemt at UP og Hundepatruljen har hatt denne ordningen i mange år, trolig noen ti-år. Men, det er jo heller ikke "alltid". http://www.t-a.no/nyheter/article8934687.ece Prøver å unngå å bruke egne saker som kilde, men beste jeg klarte å grave opp i farta. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 http://www.t-a.no/nyheter/article8934687.ece Prøver å unngå å bruke egne saker som kilde, men beste jeg klarte å grave opp i farta. Når politiet begynte med våpen i sine biler, har vel ingen betydning for tråden. Men, jeg mener likevel at du tar feil, selv om jeg etter raskt søk, ikke finner dokumentasjon på dette. "Fremskutt lagring", er et nytt begrep som vel kom i begynnelsen av århundreskiftet. Og i begynnelsen åpnet det for en frivillig ordning. Det jeg mener er, at UP og Hundepatruljen (i Østlandsområdet) hadde våpen i bilene sine betydelig tidligere. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Når politiet begynte med våpen i sine biler, har vel ingen betydning for tråden. Men, jeg mener likevel at du tar feil, selv om jeg etter raskt søk, ikke finner dokumentasjon på dette. "Fremskutt lagring", er et nytt begrep som vel kom i begynnelsen av århundreskiftet. Og i begynnelsen åpnet det for en frivillig ordning. Det jeg mener er, at UP og Hundepatruljen (i Østlandsområdet) hadde våpen i bilene sine betydelig tidligere. Det er i så fall ikke jeg som tar feil, det vil i så fall være regionsjefen til Utrykningspolitiet. Men siden jeg nå sitter på PC og ikke mobil kan jeg jo vise til følgende sak fra VG: - For å ivareta sikkerheten for tjenestemenn og borgerne, samt person som kan bli utsatt for politiets bruk av våpen, ser vi det som hensiktsmessig at UP forhåndslagrer en- og tohånds skytevåpen, skriver UP-sjef Runar Karlsen i et brev til Politidirektoratet. Denne saken er fra juli 2011. Så sent som i september 2013 skriver Bergens tidende: I Utrykningspolitiet (UP) er det kun et fåtall biler som er klargjort for såkalt fremskutt lagring. 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Det er i så fall ikke jeg som tar feil, det vil i så fall være regionsjefen til Utrykningspolitiet. Men siden jeg nå sitter på PC og ikke mobil kan jeg jo vise til følgende sak fra VG: Dette er jo OT. Internett er en fin "ting", men det har også sine begrensninger. Bl.a. så finner du ikke gamle artikkler fra tiden jeg nevnte. Og det samme med gamle forskrifter, m.m., de finnes ikke på nettet. Bare av nyere dato. Hva en nåværende regionsjef i UP uttaler (eller blir feilsitert), er kanskje ikke helt riktig. Kan han historien angående våpen, i politibiler? Eller kan han kun historien om "Fremskutt lagring"? Tidligere ble ikke dette begrepet brukt! Omorganisering i departement og direktorat, gjør heller ikke dette enklere å bekrefte, eller avkrefte. En må kanskje undersøke med folk som var i etat/dep. på den tiden, for å få frem sannheten. Jeg har "annen hånds" opplysninger, d.v.s. opplysninger fra noen politifolk, som var i henholdsvis i UP og Hundepatruljen, på nevnte tidspunkt. Det var ikke en, men flere som uttalte dette. Det var samtidig nevnt i media. Eksakt avis og dato har jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå