Heidika97 Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Hei! Jeg går på Buskerud folkehøgskole, på forfatterlinja, og jeg har fått i oppgave å skrive en tekst. Oppgave: Skriv om en person som føler veldig sterkt (forelskelse, sinne, sjalusi, lykke e.l.). Han/hun er en upålitelig forteller. Jeg sliter med å komme på en idè. Hvis jeg skal skrive, så er det litt vanskelig uten å ha en start eller noe, så jeg lurte på om noen hadde tips til hva jeg kan skrive om? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Upolitelig forteller = Politiker Føler veldig sterkt = Etter terroristangrep Konklusjon = George Bush etter 9/11 eller Stoltenberg etter Utøya Endret 13. februar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Skriv om en hvitsnippforbryter, en con-artist, eller en løgnaktig kvinnebedårer Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 du går FORFATTER linja, og trenger hjelp for å skrive en stil..sikker på du har valgt riktig? hvem skal hjelpe deg å skrive bøker senere? 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Skriv om en hvitsnippforbryter, en con-artist, eller en løgnaktig kvinnebedårer Matt Boomer altså Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 En upålitelig forteller referer heller til at han lyver til oss og gjerne også seg selv om hva han føler. Som f.eks at han sier han misliker en karakter og synes denne er slitsom til oss, men handlingene og samtalene mellom karakterene tilsier noe annet Lenke til kommentar
Djn Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Eventuelt en stalker, som forteller oss (og gjerne seg selv) at han bare er romantisk og forførerisk. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Du kan jo hente litt inspirasjon herfra: http://en.wikipedia.org/wiki/Unreliable_narrator#Novels Barn eller kriminelle er fine upålitelige fortellere. Ville ikke prøvd å gjøre det mer komplisert enn det er, i hvert fall ikke når du aldri har gjort det før. Jonathan Safran-Foer synes jeg er veldig artig med naive fortellere, bl.a. i en bok hvor fortelleren er veldig utadvendt og hyggelig, men ikke forstår engelsk særlig godt, slik at han misforstår en god del dialog. I en annen (extremely loud and incredibly close) bruker han et barn som har litt snodige trekk, som henger seg opp i uvesentlige detaljer, og trekker ofte noe rare assosiasjoner. Når det gjelder emosjoner, kan du jo tenke litt på gode gamle Freud: fortrengning og projisering er to ting som påvirker verdensbildet til subjektet. Endret 13. februar 2015 av Kakofoni 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 En upålitelig forteller referer heller til at han lyver til oss og gjerne også seg selv om hva han føler. Er det i det hele tatt mulig å lyve til seg selv om hva man føler? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Er det i det hele tatt mulig å lyve til seg selv om hva man føler?Helt sikkert. Men det er litt vanskelig å vite om man kan snakke om å "lyve" (aktivt) eller noe a.la "feiltolke" (passivt) Self-deception Self-serving bias Do we know how happy we are? Where the Motivation Resides and Self-Deception Hides: How Motivated Cognition Accomplishes Self-Deception Lenke til kommentar
Heidika97 Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) du går FORFATTER linja, og trenger hjelp for å skrive en stil..sikker på du har valgt riktig? hvem skal hjelpe deg å skrive bøker senere? Jeg har ikke tenkt til å skrive bøker senere. Jeg skal utdanne meg til sykepleier. Eneste grunnen til at jeg la ut dette, er fordi jeg ikke var sikker på hva jeg ville skrive om. Jeg vet hva en upålitelig forteller er, jeg bare slet med å komme på en idè Endret 15. februar 2015 av Heidika97 Lenke til kommentar
Heidika97 Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 En upålitelig forteller referer heller til at han lyver til oss og gjerne også seg selv om hva han føler. Som f.eks at han sier han misliker en karakter og synes denne er slitsom til oss, men handlingene og samtalene mellom karakterene tilsier noe annet Tusen takk. Jeg vet hva det er, men dette ga meg en idè 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 du går FORFATTER linja, og trenger hjelp for å skrive en stil..sikker på du har valgt riktig? hvem skal hjelpe deg å skrive bøker senere? Det er ikke nødvendig å være så krass. Grunnen til at man tar en utdannelse, er jo at man vil lære. Målet med å gå på ei forfatterlinje på en folkehøgskole er ikke nødvendigvis å bli forfatter heller. De fleste liker vel bare å skrive og har lyst til å dyrke denne interessen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå