PROuser Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Har clonet og skiftet til SSD disk i min bærbare maskin. Men siden den har plass til 2 disker, tenkte jeg å sette inn den gamle i tillegg. Men har lyst til å spare partisjonen med oppstartsystemet og programmer. Mens den andre partisjonen med filer er i bruk. Dette er fordi jeg vil ha den som en sikkerhetskopi.. Noen program jeg kan bruke for å skjule oppstartspartisjonen på den gamle disken, slik at den bare ligger i bakgrunnen, og ikke er i bruk? Prøvd med diskmgmt... men finner ikke noe egnet der. Men den skal ikke komme opp som noe alternativ oppstartspartisjon ved oppstart heller.. Hvordan kan dette gjøres enkelt? og slik at hvis det skulle ble trøbbel med SSD disken, så kan jeg ta i bruk den gamle igjen.. Endret 13. februar 2015 av PROuser Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Du bruker Disk Management. Velg 'Change drive letter and paths'. Remove. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Windows er litt paranoid, derfor pleier det å sjekke om det er andre Windows-disker tilkoblet under oppstart for så å slette oppstartsfiler fra denne. Derfor får man beskjed om å plugge ut disken etter kloningen er ferdig. Det er mulig at å skjule partisjonen kan hjelpe, men hvis disken var tilkoblet under bootingen så har skaden sannsynligvis allerede skjedd. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 13. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2015 Disken ble clonet via en usb3 kabel. Byttet disken i maskinen etterpå, og har ikke hatt i den gamle etter det. Kan man deaktivere den i Bios? Hvordan blir de originale recovery partisjonene skjult? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Windows er litt paranoid, derfor pleier det å sjekke om det er andre Windows-disker tilkoblet under oppstart for så å slette oppstartsfiler fra denne. Dette har jeg vanskelig for å tro er riktig. Så vidt jeg vet er det ingen problem å ha flere Windows disker tilkoblet. Det er faktisk ganske vanlig, når man har flere Windows versjoner på forskjellige disker. Man velger da i BIOS hvilken disk man ønsker å boote fra. Recovery partisjoner er skjult på den måten jeg sa, de har ikke fått tildelt noen bokstav. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 13. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2015 Men hvordan får men den tilgjengelig hvis SSD disen ryker? får man aktivert den i oppstarten da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Det er BIOS som styrer hvilken disk som skal boote. Du kan jo prøve å bytte tilbake til den gamle disken, det skal ikke være noe problem. Når du har begge diskene tilkoblet må du selv velge i en BIOS meny hvilken av de to som er førstevalg til å boote. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 13. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Ok, får prøve det når jeg kommer hjem til søndag. Endret 13. februar 2015 av PROuser Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Har clonet operativsystem partisjonen på en annen pc, men det var et som ikke var i bruk (gammel xp 64..) Kjører 8.1 nå. Men vil slette eller formatere partisjonen. Men den vil ikke noen av delene. Hvordan får jeg eliminert at den er aktiv? eller deaktivert den? Slik at jeg kan slette partisjonen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Legg ut et bilde av din Diskbehandling. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Xpdisk som skal slettes.. C disk skal være aktiv systemdisk, og inneholder Win 8.1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Problemet nå er at Disk 1 er System. Det ser du i "winxp" partisjonen. Det er derfor Windows nekter å slette den, fordi det ville medføre at det blir umulig å boote etterpå. Dette har å gjøre med måten du har 'klonet' disken å gjøre. Det er mange måter å gjøre det på. Det bør være mulig å fikse med hjelp av 'Startup Repair'. Har ikke gjort det på Win8, men antar det fungerer noenlunde likt som Win7. Koble fra Disk 1. Boot Windows DVD (Metode 4: http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/open-advanced-startup-options-windows-8.htm). Gjør dette to ganger. Da kan du boote fra Disk 0. Så kan du koble til Disk1 igjen, og slette alt på den. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Vil det funke å ta ut disken, og starte opp uten, for så å koble den til eksternt via usb, og deretter slette alt på den? Eventuelt via en annen maskin? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Joda, men poenget var jo du trenger den disken for å boote slik det er nå. Ta ut den disken, og PCen vil ikke boote. Så det du tenker på er helt formålsløst. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 Gikk fint med Minitool Partition wizard som er gratis i dag på Giveawayoftheday. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Lurer litt på hva som gikk fint? Å skjule partisjonen, som er tittelen på tråden, eller slette partisjonen? Hva var det med mine forslag som ikke fungerte? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 Har ikke noe win dvd eller usb, så derfor ble startuprepair for tungvindt. Programmet jeg fikk i dag var en var mye bedre enn den interne diskmanager.. Så nå fikk jeg sletta partisjonen, og flytta neste. Så nå er alt som det skal. Ellers takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Har ikke noe win dvd eller usb, så derfor ble startuprepair for tungvindt. Da kunne jeg ha nevnt at en Startup Repair disk kan man lage selv. http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/create-a-system-repair-disc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå