Gå til innhold

NGC 281 - pacman tåken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott dette Jan Erik! med tanke på at du ikke har brukt et moddet kamera og at du bare har utrolige 18 min med total eksponering :) kjempetøft bilde!!

Hvor lang er hver enkelt eksponering her?

Ser noe av blåfargen i tåken også går igjen i noen av stjernene? Er det et resultat av bildebehandlingen og justering av fargekanalene?

Lenke til kommentar

Takker. :)

Helge, eksponeringstiden ble litt opp og ned, da bildene ble tatt innimellom skyene, men de fleste er på 150 sekunder.

Blåfargen i stjernene kommer nok mest fra opprinnelig farge på stjernene etter at grønnfargen er trukket bort. Stjerner heller som regel enten mot rød eller blå, men noen er også nesten helt hvite, avhengi av temperaturen på stjernene. Jeg er dog ikke sikker på om jeg har fått 100% korrekt tåke og stjernefarge her da det var veldig lite data å jobbe med, og fargene var heller vanskelig å trekke ut (samt at jeg muligens har forsterket de litt vel mye, men det avhenger en del av hva slags skjerm man ser bilde på).

Her er et bilde rett fra kameraet, 100% urørt, så ser du hva jeg har hatt å jobbe ut ifra... :)

post-13836-0-56228900-1423853482_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...