aklla Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg har ikke vært hos fastlegen min siden jeg liten, så aner egentlig ikke hvordan det fungerer helt, men vurderer nå å bestille en time for å sjekke om jeg mangler noe. Energinivået har blitt dårligere og dårligere de siste ukene, og selv med vitamintilskudd er det fortsatt mye lavere enn vanlig, spesiellt de siste dagene. Men, hva skal jeg si til legen for å få en sjekk? Misstenker at det er en eller annen mangel som er årsaken. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Bestill en legetime og fortell legen din akkurat det du beskriver her, så tar de noen blodprøver og tester for det som er aktuelt (vitaminer og mineraler osv. Endret 13. februar 2015 av Kontorstol Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) føler liksom jeg burde ha noe mer å gå på enn bare det, er tross alt en ganske diffus sak egentlig... hvor lang tid tar det før man får svar egentlig? Endret 12. februar 2015 av aklla Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Å finne en årsak blir legen sitt ansvar. Bare si at du er slapp. Vanlige blodprøver tar ikke mange dagene å få svar på. Generelt får man ikke svar hvis alt er i orden. Er du fortsatt ikke bra, gå tilbake til legen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Generellt sett trenger du ikke noen grunn til å få sjekket alt det. Bare si at du vil ha det, så får du det. De tar noen blodprøver så får du svaret i posten. Endret 12. februar 2015 av Bytex Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 I tilegg kan du be om full sjekk og sjekke blodtrykk og ta en sånn test hvor de barberer deg på brystkassa og slenger på deg elektroder og alskens (er det CRP det heter mon tro?) når du først er i gang. Erfaringen min er at de får du svar på ila. rundt 10 minutter. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2015 Hater å gå uforberedt inn i sånne ting, men får vel ta kontakt i morgen tror jeg. Funker ikke å være sånn jeg er nå i lengden ihvertfall, så noe må jeg prøve på. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Det vil mest sannsynlig bli tatt to typer blodprøver. Glucose og generell blodprøve. Først nevnte får du svar på mens du er der, og den andre tar opp til en uke. Glucose trenger kun et stikk i fingeren, mens generell blodprøve betyr nål i armen og opp til 3 ampuller med blod. Husk å be om å få punkteringen i den passive armen din (venstre hvis du er høyrehendt). Ikke spesielt deilig med massiv indre blødning i armen. Det er også mulig du får med et par prøveglass med hjem, sånn at du kan komme tilbake med prøver av det du sender ut av kroppen. Både 1 og 2. Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) I tilegg kan du be om full sjekk og sjekke blodtrykk og ta en sånn test hvor de barberer deg på brystkassa og slenger på deg elektroder og alskens (er det CRP det heter mon tro?) når du først er i gang. Erfaringen min er at de får du svar på ila. rundt 10 minutter. Det heter EKG og er en analyse av hjertet ditt. Det gjennomføres vanligvis ikke med mindre man har mistanke om hjerteproblemer (brystsmerter, pusteproblemer, besvimelse o.l) CRP er en fase-reaktant leveren produserer, oftest ved infeksjon (viralt eller bakterielt), men også ved f.eks autoimmun sykdom eller kreft. I dette tilfellet tror jeg det mest aktuelle er å ta en vanlig blodprøve med blodtall, elektrolyttall, nyretall og muligens lever/tyroideatall. CRP blir normalt også tatt i en vanlig blodprøve. Der er forøvrig nok å si at du føler deg unormalt trett for å få en legetime hos fastlegen din. Endret 13. februar 2015 av eldavid 1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Ah, mye mulig. Jeg bare tok det for å hjelpe en medisinstudent med å studere til eksamen, og fikk senere svar på at hjertet mitt er i toppform (noe hun og legen som observerte det hele var usikker på om var rett, så jeg tok tre til, for at hun skulle være sikker), at blodtrykket er der hvor det skal være, og at jeg har normalt blodsukker. Ingen blodprøver var involvert. Bare de elektrodene og blodtrykkpumpa, så jeg er usikker på hvor de fikk blodsukkeret mitt fra. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2015 Blodsukkeret kan de hente fra en sånn stikk-prøve, der de stikker inn en nål og får en dråpe blod på en lapp eller noe. En sykepleier gjorde det på meg en bare for morro, husker ikke helt hva det var, men var vist ikke 100% sånn den burde være. Men, dette er en del år siden da. Er forøvrig ikke direkte trøtt, vanskelig å forklare, men jeg fungerer i "slow motion" på en måte, uoppmerksom, slapp. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Stefaren min var sånn. Nå har han diagnosen Parkinson. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Droppet legebestilling da jeg ble bedre i løpet av helgen. Har ikke hatt tid til å dra til legen heller. Men, har blitt ca like ille igjen nå, uoppmerksom, slapp, føler delvis at jeg svever, noen tips til hva det kan være? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Du kan ikke drive og droppe legetime og spørre her i stedet. Vi er ikke leger. Vi kan ikke undersøke deg over nettet heller. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Vet det, men noen kan da vitterlig ha en idè om hva det er uansett Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) Jeg kan gi deg 100+ diagnoser på de symptomene du beskriver, men uten å få en skikkelig snakk med deg, få vite bakgrunnen din (stor forskjell på en 70 år gammel storrøyker og en aktiv 25åring) og evt tatt prøver er det direkte uforsvarlig å starte med å ramse opp hva du evt kan feile. Jeg vil derfor anbefale at du snakker med fastlegen din, som har både kompetanse og de riktige verktøy tilgjengelig. Du trenger ikke komme halsende inn med brukket fot eller ha 41.5 i feber før du snakker med han/henne Endret 23. februar 2015 av eldavid 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Du trenger ikke komme halsende inn med brukket fot eller ha 41.5 i feber før du snakker med han/henne Er på en måte det jeg føler, at det bør være noe konkret galt på en måte, men vet jo at folk renner ned dørene for den minste lille ting, men liker det uansett ikke... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Bare tøv det du går og tenker, legene har det som jobb, det er ikke noe "bry" for dem å sjekke pasientene sine. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Bestillte time nå, legen min har det først ledig tid om 2 uker. Fantastisk ventetid må jeg si, og er en del av grunnen til at jeg har holdt meg unna fastlegen... Endret 25. februar 2015 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå